Jag har nu haft larm för optovakten (sot) men har en fundering.
Jag kom ner till pannan och konstaterat att det sotat igen och driftläget var; Stopp+ El3. Panntemperaturen var dock bara 52 grader och jag har start stödvärme 20 grader. Hur kan detta komma sig???
Ska inte elen "klippa" in vid 60 då om jag har panntempen inställd på 80??
Sen har jag shuntstyrningen där jag har rumstermostaten inställd på 21,5 och det verkar som om tempen inte orkar upp då den är 20,8 grader och har vart så i ett dygn. Är inte detta knepigt?
Nån som har tips?
Driftproblem?
-
- Fröträd
Driftproblem?
The sky isn´t the limit- ground is
-
- Fröträd
38 grader för att gå över till el.
Jag har gjort följande iaktagelse.
Min panna måste gå ner till 38 grader för att gå över till el. När den väl är i "elläge" sköter den sig enligt "ordinarie" tempinställningar. (Har inte gjort några större vetenskapliga försök för att bekräfta detta påstående!)
Detta har medfört att sambon duschat kallt 2 ggr pga valv i magasinet. Det tar en stund att värma upp vattnet från 38 gradet till duschbar volym.
Trots detta gillar hon fortfarande pannan.
Min panna måste gå ner till 38 grader för att gå över till el. När den väl är i "elläge" sköter den sig enligt "ordinarie" tempinställningar. (Har inte gjort några större vetenskapliga försök för att bekräfta detta påstående!)
Detta har medfört att sambon duschat kallt 2 ggr pga valv i magasinet. Det tar en stund att värma upp vattnet från 38 gradet till duschbar volym.
Trots detta gillar hon fortfarande pannan.
Termia Biomatic 20