Budgetlösning dammsugartransport av pellets

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Häftiga filter efter cyklonen. Något för Roli?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Häftiga filter efter cyklonen. Något för Roli?
Det var rejäla grejer. Man kanske tom skulle skaffa sig en bättre cyklon som tar hand om dammet. Låter billigare och enklare än att ständigt rengöra filter.....

Tack för länktipset. Den sidan innehåller en hel del kvällektyr.. :D :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Hade en fundering ang. det med dammproblem och filter. Det finns ju damsugare utan påsar som just bygger på cyclonprincipen. Man kunde ju sätta en sånt ovanpå matningscyclonen, såga av bottenen av damsugaren och sätter dit en vipplucka. Vips ramla allt damm och spån tillbacka till pelletsen. Detta förutsätter att man har en brännare som klarar finandelar... :roll: Dammsugaren finns på: www.dyson.se.
Eller ska man just bygger om en rejält sådant till matningscyclon?
... Måsta klura vidare på den tanken.... :P
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hade en fundering ang. det med dammproblem och filter. Det finns ju damsugare utan påsar som just bygger på cyclonprincipen. Man kunde ju sätta en sånt ovanpå matningscyclonen, såga av bottenen av damsugaren och sätter dit en vipplucka. Vips ramla allt damm och spån tillbacka till pelletsen. Detta förutsätter att man har en brännare som klarar finandelar... Dammsugaren finns på: www.dyson.se.
Eller ska man just bygger om en rejält sådant till matningscyclon?
... Måsta klura vidare på den tanken....
Hmm klurigt :D
Finfraktionen blir ändå mindre än om man använder en skruv.
Min 3 meters skruv skapar mera finfraktion enkel väg än om jag
cyklar runt pellets 30ggr via cyklonen.
Så brännaren borde klara det.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Hmm... Man kanske kan köra med askcyklonen som stoftavskiljare i fallet med veckoförrådet som "dammsugarpåse".
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hmm... Man kanske kan köra med askcyklonen som stoftavskiljare i fallet med veckoförrådet som "dammsugarpåse".
Hmm, nu får du nog allt förklara dig hur du menar... :?: hamnar inte pelletsen oxo där?
Man kan säkert iof. ha två cykloner och trimma dem till att separera olika saker (pellets/spån). Men det låter inte enkelt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ivar skrev:Hmm... Man kanske kan köra med askcyklonen som stoftavskiljare i fallet med veckoförrådet som "dammsugarpåse".
Har faktiskt varit inne på tanken att skaffa en "altbergsfälla" och koppla in den mellan cyklonen och dammsugaren.

Undra om dem klara fint pelletsdamm lika bra som den skall klara sot?

Synd bara att den skall kosta så mycket, skulle det inte funka så står man där...
Men man har ju då i allafall fått en bra askavskilljare enligt vad jag har läst, från er som har en, här på forumet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Synd bara att den skall kosta så mycket, skulle det inte funka så står man där...
Men man har ju då i allafall fått en bra askavskilljare enligt vad jag har läst, från er som har en, här på forumet.
Antingen bockar du lite plåt och bygger en prototyp på egen hand (eller tillsammans med en plåtnisse). Då kan du enkelt experimentera för att hitta optimal konstruktion för pellets resp sot. Om du skulle vilja sälja en Altbergs tror jag att du via detta forum kan hitta en köpare i din region.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev: Antingen bockar du lite plåt och bygger en prototyp på egen hand (eller tillsammans med en plåtnisse). Då kan du enkelt experimentera för att hitta optimal konstruktion för pellets resp sot. Om du skulle vilja sälja en Altbergs tror jag att du via detta forum kan hitta en köpare i din region.
Har varit inne lite på det här med att bocka plåt men .......

Om jag fattar beslutet att köpa en Altbergare och den inte sedan fungerar som dammavskiljare så lär jag nog behålla den som askavskiljare. Den askavskilljare jag har idag är inget vidare, den har ett sådant där "tygfilter" som jag dessutom har lyckats elda upp.
Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Har varit inne lite på det här med att bocka plåt men .......
Lite plåt tillfälligt hopsatt med popnitar för att bygga prototyp? Ritningar fick vi ju från "clear cyclone"-sidan. Bara man har tid så borde det vara rimligt att göra en sån.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev: Lite plåt tillfälligt hopsatt med popnitar för att bygga prototyp? Ritningar fick vi ju från "clear cyclone"-sidan. Bara man har tid så borde det vara rimligt att göra en sån.
På den sidan finns det VÄLDIGT MYCKET att läsa..
Moderator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Har äntligen fått fingrarna ur och skapat mig en egen hemsida...
Man är ju inte datanisse för intet... det tog bara femton år...

Nedan finns en länk till mitt vakuumtransport-projekt, än så länge mest foton på min sugburk.
http://hem.bredband.net/alagerqvist/apollo_project.html

PS: Kan ju knacka HTML men tänkte att Word skulle göra jobbet, ATTANS vad den genererar skräp för enkel HTML...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Intressant. Din blivande "sugburk" ser ut som den som jag har, spirorör med kona och vipplucka. På min sitter dessutom en cyklon i toppen för att lättare skilja på pelletsen från "sugluften". Där du använder filter. Hur ofta behöver du rensa ditt filter?

Min vipplucka är av plexiglas och påverkar en microbrytare som i sin tur styr dammsugare och externförrådsskruv med hjälp av reläer, tidrelä och kontaktor.

Ser fram emot den "färdiga" produkten, om den någonsin blir färdig. Man kan ju alltid göra något bra lite bättre.........
Moderator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

På min sitter dessutom en cyklon i toppen för att lättare skilja på pelletsen från "sugluften". Där du använder filter. Hur ofta behöver du rensa ditt filter?
Tja, vem vet... jag har inte den på plats i drift så vem vet hur ofta filtret behöver rengöras, dock så har min burk oxo en cykloneffekt, jag har tänkt sätta ett galler mellan filtret och "cyklonen" för att skydda filtret, men ännu har inga pellets flygit upp i filtret.
Just att jag har en relativt stor relation mellan in- och ut-luft ger en ganska bra separation, jag ska prova ikväll att suga in en påse träspån så får vi se vad som händer... :twisted:

Vad jag inte har på bild är att jag tagit en gammal 1200W dammsugare och monterat dess motor direkt ovanpå filtret, detta gav mycket bättre drag i burken, en dammsugare är ju full av "små sugrör" ivägen för luften.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Just att jag har en relativt stor relation mellan in- och ut-luft ger en ganska bra separation, jag ska prova ikväll att suga in en påse träspån så får vi se vad som händer... :twisted:
Väntar med stort intresse på din "rapport" från provningen.'

Nu brukar iofs inte spån vara det största problemet utan det är det fina dammet som finns i större och mindre grad i bulkblåst pellets.
Moderator
Skriv svar