Till- o frånslagstemperatur

cahl
Frö

Till- o frånslagstemperatur

Inlägg av cahl »

Vad bör till- och frånslagstemperatur ligga på för panntempen?
Min brännare stannar vid ca 82 grader och startar igen vid ca 77. Tycker att man skulle kunna låta nedre gränsen ligga runt 70 grader istället. Brännaren gör då färre starter men går lite längre, vilket borde ge bättre ekonomi.
Som jämförelse går panntempen ner till 50-60 grader vid dusch/bad utan att man märker någon skillnad på vattentempen i kranen. Att sedan få upp tempen till 80 grader igen tar bara någon eller några minuter.

Vad har ni för intervall?

Hälsn Cahl
CTC256b, Janfire Flex-a, elpatron
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Personligen tycker jag att 5 grader låter alldeles för lite. Jag kör 20 grader. Långa gångtider på låg effekt är tydligen det som gäller för att få ut högst verkningsgrad ur pannan.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Frisse Frisén skrev:Personligen tycker jag att 5 grader låter alldeles för lite. Jag kör 20 grader.
20 grader låter lämpligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Frisse Frisén skrev: Långa gångtider på låg effekt är tydligen det som gäller för att få ut högst verkningsgrad ur pannan.
Det där varierar...

Långa gångtider håller jag med om men låg effekt stämmer inte alltid
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
JohanKD
Entusiast!

Dumma frågor

Inlägg av JohanKD »

Och då kommer jag in snett från höger och fattar inte något :oops: .

Som ni ser har jag en janfire Flex-a och en Nibe panna. Hur kan jag påverka när brännaren skall slå till. Jag har nästan samma lägen som ursprungsförfattaren: Brännaren slår ifrån vid strax under 80 grader, fortsätter lite förbi och slår sedan till igen, när temperaturen sjunkit, vid ca 73-75 grader. Kan jag enkelt ange att jag vill att pannan skall vänta till, låt oss säga, 65 grader med att be brännaren om mera värme?

Det är ju pannan som styr brännaren, så mycket har jag fattat, men hur kan jag ange när brännaren skall slå till? Jag har bara ett vrede för vid vilken temperatur brännaren skall slå ifrån, ingen för när den skall starta.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Dumma frågor

Inlägg av André »

JohanKD skrev:
Som ni ser har jag en janfire Flex-a och en Nibe panna. Hur kan jag påverka när brännaren skall slå till.
Kolla här http://www.ekontroll.com/ på TK1A

Finns även på forumet en skiss på hur du bygger en egen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanKD
Entusiast!

Re: Dumma frågor

Inlägg av JohanKD »

André skrev: Kolla här http://www.ekontroll.com/ på TK1A

Finns även på forumet en skiss på hur du bygger en egen.. :wink:
Ok, det vore ju för enkelt om man kunde ändra det på den befintliga givaren i pannan :wink: .
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Du behöver ett termostat med ställbart till och frånslag..
Alternativt ett med större differans.Jag köpte mitt från lunileck med en fast hysteres på 10g med brännarns uppstarttid får jag ca 15g i temp.skillnad. fungerar perfekt förutom när jag slår över brännarn till underhållsglöd vid kall väderlek,då passar det bättre med 5g hysteres eftersom brännarn slår av efter en timma med underhållseld och sedan står stand by i 30 min :x De bästa är nog att införskaffa en TK1 eller liknande..
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
Netman
Prima virke
Kontakt:

Tips

Inlägg av Netman »

Jag "snickrade" ihop en tillslagsfördröjning av lite elkomponenter från KjelloCo. Ställbar från 1,5 min -24min då hinner tempen sjunka lite mer innan brännaren går igång.
Ska rita ihop kopplingsschemat o sätta in här när jag kommer på hur man gör. Eller sätta in på min hemsida.
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

då lägger vi in den igen då...

omkopplarna är två termostater... reläet är valfritt för applikationen...

släng inte pengarna på massa konstiga lösningar när det funkar med dessa enkla medel.

Bild

Om ni inte förstår hur det fungerar så finns det många här på forumet som kan hjälpa till :)

( Man använder allså en av K1's kontakter som termostat ingång till brännaren )
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Tobben skrev:då lägger vi in den igen då...

omkopplarna är två termostater... reläet är valfritt för applikationen...

släng inte pengarna på massa konstiga lösningar när det funkar med dessa enkla medel.

Om ni inte förstår hur det fungerar så finns det många här på forumet som kan hjälpa till :)

( Man använder allså en av K1's kontakter som termostat ingång till brännaren )
Här har ni en som inte fattar något :oops:
kan inte ens förtydliga vad jag inte fattar.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Är det ingen som kan att rita om denna krets, så att den blir begriplig även för oss, som har problem att tyda ett elschema?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det ska jag fixa, så snart jag har kommit på hur man ritar begripliga elscheman för de som inte förstår elscheman.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

:lol: :lol: :lol:
kan inte ens förtydliga vad jag inte fattar.
:lol: :lol: :lol:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

När man trycker på knappen så sluts strömmen till reläet, reläet funkar på samma sätt som knappen, det vill säga kretsen sluts där också, så även om vi släpper knappen nu så har reläet slutit kretsen i alla fall så den uppför sig som om vi höll knappen inne.

När stoppknappen trycks in så bryts strömmen till reläet så det släpper och det blir samma sak som om vi släppt upp startknappen.

Det är samma sak som finns på de flesta elektriska maskiner typ hyvlar, borrmaskiner, svarvar mm, dom har två återfjädrande tryckknappar en start och en stopp som funkar på samma vis.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar