oljetankdemontering igen

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jo det är risk med oljetank att gör det själv.
Viktiga att hantera på rätt sätt.

Jag köpte en sk borrmaskinpump kostar mindre 90 kr och hade gamla bevattningslang. så är bara att kopplas och pumpade ut ur tanken till dunkar ( eller fat). Och lyftade lite tank så att oljan rann ner till en hörn just där.

När jag var då klar då fanns mindre 2 deciliter kvar i hörnen och jag slog med sågspån där och sög upp. Och jag skänken oljan till min far som han elda med oljan.

och mer berättelse finns på länk här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... k&start=30

Kostade mig bara några hundra spänn att gjord själv mot erfarent privat oljedemontering tar 2000-3500, och oljecistern tar fler tusen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Stefan.E
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Stefan.E »

funkypirate skrev:
Stefan.E skrev:Hej
När jag gick över ifrån olja till Vedeldning så ringde jag till Ragn-sell som skulle rengöra tanken innan nedkapning.
Jag visste inte om att dom kunde suga ur tanken och ev.pumpa ut den till t.ex min svåger,utan jag gjorde som en del redan sagt här på forumet.
Fram med släpkärran, 3 st.200 liters fat och en liten pump.Det tog ett bra tag att få ut oljan.Det luktade dessutom olja i Hela huset i ca 2 veckor efter den operationen.
När sedan Ragn-sell bilen hade varit här så ringde frugan till mej på jobbet och frågade varför jag hade bemödat mej med att suga ur tanken? Den servicen ingick ju i rengöringen.. :wink:
När detta sedan var avklarat så kom killen som skulle skära ner tanken åt mej,det första han gjorde var att ta fram skärbrännaren...Det gick på en förmiddag att skära ner den (3 KbM) .Det roliga var att när man eldar med ved så ryker det ut lite ibland när man öppnar luckor och stoppar in ved,men brandvarnaren brukade inte tuta då ,men när killen satte igång skärbrännaren så började brandvarnaren tuta i samma sekund som killen närmade sig tanken. :lol:
Lycka till med nedtagandet av tanken........
Har hittils inte ångrat mej......
Stefan.E,Motala.
Det låter inte dum, är inte så sugen på att fixa det själv ..
Får man fråga va dom tog för att pumpa upp oljan och eventuellt köra den till någon annan? Samt vad demonteringen kostade?
Hej funkypirate

Det är ju ett tag sedan jag gjörde detta men ring den lokala firman som finns på orten,förklara hela "paketet" så kommer dom nog på nått bra arengemang som passar det som du vill ha gjort.
Du vet,om man frågar 10 olika personer så får man 10 olika svar.
Jag har för mej att hela kalaset slutade på ca 3000kr.
Hittade en hemsida där dom bara tar ner tankar hela dagarna,ligger i Stockholm tyvärr....Ring till dom och fråga om dom vet nån firma i närheten av dej........ http://www.oljetankenbort.nu/
Diom Vedpanna med omvänd förbränning.Pellx P21 brännare.Mafa veckoförråd.2.st 750 liters Acctankar.Motorshunt.
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

Ja det är sant.. Ska jag inte ha oljan kvar så vill jag inte ha en stor ful tank ståendes i källaren :D

En fråga som kanske någon vet, måste tankfan :? besiktigas även om den inte används? Eller kan den så och samla damm ett tag innan man får tummen ur ? :wink:
Torsbyugnen TB245 Mini
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju på om någon vet att den finns där..... :lol:

Men rent korrekt så måste tanken "förstöras" så att den inte kan användas för eldning längre, skulle tro att det räcker om man tar bort påfyllningsrör och avluftningsrör, eventuellt givaren också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

tanken har varit där sen -71 :D nån jävel som bestämmer vet nog att den finns hehe

få ta ett kort å trixa i photoshop :shock:
Torsbyugnen TB245 Mini
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

funkypirate skrev:tanken har varit där sen -71 :D nån jävel som bestämmer vet nog att den finns hehe

få ta ett kort å trixa i photoshop :shock:
Sotaren har bra koll på vad folk eldar med därmed vet räddningstjänsten, därmed vet kommunen. :?

Photohoptricket kanske funkar! :D

[/u]
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
funkypirate
Gallringsobjekt

Inlägg av funkypirate »

micke_932 skrev:Det beror ju på om någon vet att den finns där..... :lol:

Men rent korrekt så måste tanken "förstöras" så att den inte kan användas för eldning längre, skulle tro att det räcker om man tar bort påfyllningsrör och avluftningsrör, eventuellt givaren också.
Räcker det att ta bort det då?
Och vem ska man kolla upp det med, samt anmäla att tanken är obrukbar?
Torsbyugnen TB245 Mini
2tonpellets
Ungskog

Inlägg av 2tonpellets »

töm den - såga den i bitar med tigersåg - kör delarna till tippen - färdigt! varför göra det knepigare än så?
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Jag ringde till miljökontoret i min kommun och enligt dom får jag inte ta bort tanken själv :( Dom menade på att skrotningsintyget måste vara skrivet av en auktoriserad firma(eller vad det heter :shock: ) Jag vet inte hur det är i andra kommuner men att kolla upp det är nog inte så dumt.
Har kommunen någon koll på var det finns oljetankar förresten, man behöver ju inte tala om allt :roll:
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Elda upp oljan måste vara det slugaste. Jag gjorde så, och så fick jag ju försöka gissa när oljan skulle vara slut. Den tog inte riktigt slut i tid, men vi körde oljebrännaren med returen i ett fat, så den pumpade ut det mesta av slatten som var kvar själv.
Innan dess hade jag lyft tanken i det bortre hörnet, för att kunna köra ut så mycket som möjligt.

Fick inte tag i någon nibbler, utan hyrde en cirkelsåg för stålplåt istället. Klockan 11 var alla delar utburna, trots att det var en 5 m³ tank.

Inomhustankar behöver inte besiktigas förrän 1 juli 2006. Finns den inte där då, behövs knappast något intyg på att den är försvunnen heller. Den är ju aldrig besiktigad. Däremot behövs ett intyg på att en tank som redan har besiktigats inte längre finns.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Kommunerna vet via sotaren vad du eldar med.
För att en tank ska kunna bli "skrotad" (om de vet att du har en) ska den göras obrukbar som oljetank= påfyllningsmöjlighet bort samt att tank+ledningar är rengjorda. Du behöver alltså inte skära ner tanken om du vill använda den till nått annat, pelletsbinge etc, men den måste göras rent...
Att kommunen kräver att skrotintyget skrivs ut av en auktoriserad verkar vara en lokal grej, jag skrev intyget själv. Men det klart att skulle det komma hit nån nisse och hitta en oljetank i min källare så är det ju jag som åker dit om det är samma tank som jag intygat att den är skrotad.
Fick precis veta av sambon (jobbar på kommunens miljö/byggenehet) att kommunen inte kan kräva att du anlitar en särskild firma. Sånt är skitsnack!
Tjafsar kommunen får du ringa länsstyrelsen och höra vad de säger... Men glöm inte att få namn på nissen på kommunen så du kan hänvisa till den personen när du klagar hos högre instans...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

I Örnsköldsviks kommun behöver man inte anmäla att man skrotar tanken
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

I Svalövs kommun behöver man tydligen :shock:

Jag pratade snällt med dom så de skulle registrera av min tank nu....

Man kan ju som jag sa till dom också tycka att om jag gör en bygganmälan på att jag ska byta uppvärmning från olja till pellets fått den info att om tanken ska bort så ska man ha intyg på detta...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

I Ö-vik behöver man inte göra en bygganmälan om man byter från olja till pellets. Bara om man bygger en ny skorsten .
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

I Markaryds kommun behöver man inte göra bygganmälan om man går från olja till ved, under förutsättning att det gick att elda med ved i oljepannan. Då är det "ved till ved".

Däremot behövs förenklat bygglov för att lägga solfångare på taket.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar