Biomatic+ eller Biomatic 20 plus, vilken ska jag välja?
Biomatic+ eller Biomatic 20 plus, vilken ska jag välja?
Hallo Pelletsvänner!
Ska installera ett pelletssystem i min eluppvärmda 140 kvadrat 2 plansvilla.
Har intresserat mig för Thermias system, men undrar om de ekonomiska fördelarna med Bimomatic 20 plus jämfört med Biomatic+.
Har förstått att Biomatic 20 plus har sensorer för en optimal förbrännig med mera. Är detta en försvarbar finansiering eller trevligt krimskrams?
Berom ursäkt om dessa frågar har besvarats tidigare, men jag har sökt och inget hittat här på forumet om denna specifika fråga.
Alla åsikter välkomnas varmt då jag nu står färdig att börja handla.
Med vänliga hälsningar,
Tobbe i kalla Norrland.
Ska installera ett pelletssystem i min eluppvärmda 140 kvadrat 2 plansvilla.
Har intresserat mig för Thermias system, men undrar om de ekonomiska fördelarna med Bimomatic 20 plus jämfört med Biomatic+.
Har förstått att Biomatic 20 plus har sensorer för en optimal förbrännig med mera. Är detta en försvarbar finansiering eller trevligt krimskrams?
Berom ursäkt om dessa frågar har besvarats tidigare, men jag har sökt och inget hittat här på forumet om denna specifika fråga.
Alla åsikter välkomnas varmt då jag nu står färdig att börja handla.
Med vänliga hälsningar,
Tobbe i kalla Norrland.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om jag förstått saken rätt finns biomaticen i tre versioner:
Med analoga instrument och utan brännare heter då bara Biomatic
Med analoga instrument med integrerad brännare heter då Biomatic+
Med elektroniken i pannan och med integrerad brännare = Biomatic 20+
Det skall vara i stort samma funktionalitet i alla (om man sätter på en Bequem 20D i biomaticen förståss). Skillnaden ligger mer i handhavandet. Tex hur du får reda på systemets värden. Förbränningen är lika bra i alla tre varianterna enligt min mening (som inte fått min än
Mina tankar kring beställningen hittar du HÄR
Med analoga instrument och utan brännare heter då bara Biomatic
Med analoga instrument med integrerad brännare heter då Biomatic+
Med elektroniken i pannan och med integrerad brännare = Biomatic 20+
Det skall vara i stort samma funktionalitet i alla (om man sätter på en Bequem 20D i biomaticen förståss). Skillnaden ligger mer i handhavandet. Tex hur du får reda på systemets värden. Förbränningen är lika bra i alla tre varianterna enligt min mening (som inte fått min än

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Är det inte så att det bara är Biomatic 20 + som har 9KW (3+6) elpatron, medans övriga har endast 6KW??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Visst ja så var det. Jag glömde det eftersom jag inte behövde de extra 3 kW.Becker skrev:Är det inte så att det bara är Biomatic 20 + som har 9KW (3+6) elpatron, medans övriga har endast 6KW??
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om jag förstått det rätt skall det gå. Vet dock inte om kortet då sitter i pannan eller i brännaren?speedie skrev:Kan man änvända thermias shuntstyrning till de analoga biomaticpannorna?
shuntstyrning
Jag valde en extern shuntstyrning, fick rekomendationerna av en installatör... har en innegivare samt en shunt motor, fungerar klockrent... 3000 kr ca....
Thermia Biomatic 20+ -05á