Biomatic & Bequem 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Biomatic & Bequem 20D

Inlägg av Stugsittaren »

Så då har jag äntligen beställt en en ny anläggning. De blev en analog biomatic (med visarinstrument) och en Bequem 20D med en 2 meters skruv (stora motorn) från Frajon. Tänkte skruva dit den själv. Hur svårt kan det vara? Tom kommunens bygghandläggare tycker det var OK. Beställde i god tid innan de höjde priset en kvart innan stängning 8) tog även Pellsam med tanke på ev problem.

Det främsta skälet var att ha en brännare som är fristående och som kan säljas om den inte sköter sig bra. Förstår inte riktigt varför man skall ha elektroniken till brännaren i pannan? Det blir ju samma funktionialitet i övrigt (förutom 3kW som jag inte behöver och att man får ödmjuka sig genom att knäböja inför pannan). Vi kanske ska starta en ny religion? :wink: Eller har vi redan den? 8) Jag tycker också att man får bättre överblick över anläggningen genom pannans instrument.

Tack för alla tips och synpunkter från er alla som hjälpt mig fram till detta beslut.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fränt.. :D

Vad fick du för pris??

Är det någon som vet varför inte de går få pannan med 9 kW elpatron??
Tycker det är märkligt då det är samma panna.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bokmal
Ungskog

Inlägg av bokmal »

Jag har exakt samma tankar som du Stugsittaren, men nu har jag tyvärr lämnat knäböjningen framför den heliga Bekväm, redan innan jag börjat.

Jag hade ju också tänkt köra med brännaren i min gamla panna från nu tills i sommar, då jag skulle göra så mycket själv som möjligt med den nya pannan.

Problemet var bara att det aldrig kom någon brännare från Frajon. Jag ringde tidigt och ville höra om dom visste något om leveransen eftersom oljan började sina i tanken. Dom skulle kolla och jag skulle ringa igen. Jag ringde igen efter att ha försökt ett par dagar och dom hade inte kollat än, men ring imorgon igen så ... Så höll vi på ett tag till innan jag plötsligt fick veta att den var skickad. Jippii! Nu kommer den snart, imorgon kanske. Men icke. Efter en vecka ringde jag och påpekade att brännaren måste ha fastnat på något speditionslager. Dom skulle kolla. Jag fick uppge mitt telefonummer så skulle dom ringa upp imorgon. Ingen ringde. Jag ringde igen - jodå vi skall kolla, vi ringer. Inget. Jag ringde igen - mummel om att han inte fick fraktnumner eller vad det var, vad har du för nummer, vi ringer. Ingen ringde och jag har nu inte hört nåt på fyra arbetsdagar. Ridå.

Jag är en blåögd typ och har hela tiden tänkt att dom är stressade med mycket jobb. Men så här kan jag inte ha det. Antingen har alltså fraktfirman slarvat bort en pelletsbrännare i tre veckor eller så ljuger dom för att jag skall bli nöjd och lägga på! Trots att jag är blåögd så tror jag på det senare. Även om jag mot förmodan skulle lyckas tjata fram en brännare till slut så kan jag inte ta risken att ha med dom att göra om det skulle strula och bli något sorts reklamationsärende. Hoppas att dom läser mejlen med min avbeställning för jag tänker då inte ringa dit en gång till. Det hör till saken att jag har nummerpresentatör så jag vet att dom aldrig försökt ringa mig.

Jag såg förresten i den klistrade tråden om återförsäljare i övrigt-forumet att någon annan nyligen haft problem med den firman. Undrar om dom inte klarar av att hantera för många kunder eller vad det kan vara.

I ilskan och i brådskan natt lösa det här så blev det en liten ändring i mina planer. Jag beställde en Biomatic 20+ från mrpellets häromdagen (där blir det 4000 kr dyrare med separat än integrerat). Hur jag skall värma upp kåken fram till sommaren är inte riktigt klart än men och jag har börjat bära 20-litersdunkar diesel från macken tills vidare, för man får ju inte beställa typ 100 liter villaolja. Jag har också beställt en tb-mini från en lokal firma men den kommer inte förrän nästa vecka och om jag hittar något bra beg så kanske jag avbeställer den också.

Hoppas att du inte kommer att få några problem nu Stugsittaren men du skall kanske se till att du får det hela skriftligt eller nåt. Dessutom kan det ju faktiskt vara värt lite risk och småstrul eftersom deras pris är så mycket bättre.

Jag skulle kanske ha beklagat mig tidigare i detta forum men jag ville inte skriva skit om någon om det bara var så att dom var lite stressade och glömska.
Biomatic 20+ 2006
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har egentligen inte någon brådska. Så jag kommer inte sätta in den förrän tidigast i maj. Satte in annons om olja i tidningen och har nu olja till sommaren. Den blev dessutom billigare än pellets. 8) Konstigt att flera stycken ville sälja för 3:-/litern i poster upp till 1,5 kubik. 200 liter fick jag om jag kom och hämtade (och det gjorde jag ;0) Har inte fått exakt pris på pannan än eftersom Jonas Frajon inte var på kontoret när jag ringde men det ligger runt 50´ någonstans inkl Pellsam och en 45 graders böj (för att planera för bulktransporten). Panna 26´5+brännare inkl 2 metersskruv inkl stora motorn 22´+ böj ´3+försäkring 1´. Jag återkommer om mer exakt siffra.

Jag hade även Lule på G men de drog sig ur trots att jag kunde köpa deras pellets från lokal ÅF. Deras offert krävde också att deras ÅF skulle göra installationen som jag hade tänkt göra, så det blev nog bäst så här. Jag har även tillgång till lokal rörkrökare som är villig att justera in pannan eller om jag skulle stöta på problem.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar