Hej, har precis börjat köra med pellets i min CTC Total panna med en Viking BIO. Är det nån som har erfarenhet av att sota denna panna?
Efter första veckan sotadade jag ur pannan, rakade väggar, tak, baffelplåtar och sög upp askan.
sotade även ur brännaren och gjorde rent rastret.
Skall man sota kanalen i pannan från brännarrummet till skorstenen?
Är det något mer man skall göra rent och hur noga?
Behöver man göra detta varje gång?
CTC Total -82
Viking BIO
Tacksam för tips.
MK
Sotning av CTC Total
Hej!
Jag brukar även sota kanalen i pannan från brännarrummet till skorstenen
samt ner vid spjälet.
Köpte dessa artiklar från www.jula.se för att kunna utföra det.
artikel: 374546 Pannväggsborste
artikel: 374587 Tubrensare
artikel: 374603 Skaft
Skaftet var väldigt bra då det gick att böja det så man kommer åt i
pannan.
Kolla nere till höger om pannan på bifogande länk
http://www.pellets.info/forumbilder/dalkar/panna.jpg
I själva brännarutrymmet så går det bäst att sota med en diskborste...
/ dalkar
Jag brukar även sota kanalen i pannan från brännarrummet till skorstenen
samt ner vid spjälet.
Köpte dessa artiklar från www.jula.se för att kunna utföra det.
artikel: 374546 Pannväggsborste
artikel: 374587 Tubrensare
artikel: 374603 Skaft
Skaftet var väldigt bra då det gick att böja det så man kommer åt i
pannan.
Kolla nere till höger om pannan på bifogande länk
http://www.pellets.info/forumbilder/dalkar/panna.jpg
I själva brännarutrymmet så går det bäst att sota med en diskborste...
/ dalkar
Senast redigerad av dalkar den tor 16 feb, 2006 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan.
Så gjorde sotaren nämligen....
I övrigt skall man väl inte jobba ihjäl sig...

KMP UNO -06
Månadsförråd
Månadsförråd
Låter bra, det är ju inne i pannan man vill ha bort beläggningar för attmrEson skrev:Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan.Så gjorde sotaren nämligen....
få bra verkningsgrad. Inne i skorstenen gör det ingen skillnad. Jag har kört 4 ton utan att sota där och sotarn klagade inte. Däremot har jag dammsugit inneifrån förbränningsutrymmet för att ta bort lös aska som har lagts sig röret upp till skorstenen. Sliter man lite samtidigt i spjället så lossnar lite till.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Min sotare sa att det även är vatten runt själva rökgången...han kan ju ha svamlat.ctctotal skrev:Låter bra, det är ju inne i pannan man vill ha bort beläggningar för attmrEson skrev:Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan.Så gjorde sotaren nämligen....
få bra verkningsgrad. Inne i skorstenen gör det ingen skillnad. Jag har kört 4 ton utan att sota där och sotarn klagade inte. Däremot har jag dammsugit inneifrån förbränningsutrymmet för att ta bort lös aska som har lagts sig röret upp till skorstenen. Sliter man lite samtidigt i spjället så lossnar lite till.

CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
Nej då sotarn har inte svamlat ..det är vatten runt rökgången ända upp till spjälletlp75 skrev:Min sotare sa att det även är vatten runt själva rökgången...han kan ju ha svamlat.ctctotal skrev:Låter bra, det är ju inne i pannan man vill ha bort beläggningar för attmrEson skrev:Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan.Så gjorde sotaren nämligen....

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd