Sotning av CTC Total

Skriv svar
MK
Frö

Sotning av CTC Total

Inlägg av MK »

Hej, har precis börjat köra med pellets i min CTC Total panna med en Viking BIO. Är det nån som har erfarenhet av att sota denna panna?
Efter första veckan sotadade jag ur pannan, rakade väggar, tak, baffelplåtar och sög upp askan.
sotade även ur brännaren och gjorde rent rastret.
Skall man sota kanalen i pannan från brännarrummet till skorstenen?
Är det något mer man skall göra rent och hur noga?
Behöver man göra detta varje gång?

CTC Total -82
Viking BIO

Tacksam för tips.
MK
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Min sotare sa att man även skall sota "kanalen" till skorstenen.
Man behöver en sotviska lämplig sotborste med böjligt skaft.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
dalkar
Gallringsobjekt

Inlägg av dalkar »

Hej!

Jag brukar även sota kanalen i pannan från brännarrummet till skorstenen
samt ner vid spjälet.

Köpte dessa artiklar från www.jula.se för att kunna utföra det.

artikel: 374546 Pannväggsborste
artikel: 374587 Tubrensare
artikel: 374603 Skaft

Skaftet var väldigt bra då det gick att böja det så man kommer åt i
pannan.

Kolla nere till höger om pannan på bifogande länk

http://www.pellets.info/forumbilder/dalkar/panna.jpg

I själva brännarutrymmet så går det bäst att sota med en diskborste...

/ dalkar
Senast redigerad av dalkar den tor 16 feb, 2006 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan. :roll: Så gjorde sotaren nämligen....

I övrigt skall man väl inte jobba ihjäl sig... :?
KMP UNO -06
Månadsförråd
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

mrEson skrev:Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan. :roll: Så gjorde sotaren nämligen....

Låter bra, det är ju inne i pannan man vill ha bort beläggningar för att
få bra verkningsgrad. Inne i skorstenen gör det ingen skillnad. Jag har kört 4 ton utan att sota där och sotarn klagade inte. Däremot har jag dammsugit inneifrån förbränningsutrymmet för att ta bort lös aska som har lagts sig röret upp till skorstenen. Sliter man lite samtidigt i spjället så lossnar lite till.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

ctctotal skrev:
mrEson skrev:Jag sotar ur min panna 1 gång i veckan nu under eldningssäsong. Då gör jag på samma sätt som du. Däremot så har min installatör sagt att jag inte behöver sota ur med sotviska.. Nu har jag kört sen april och vid sista sotningen så tog jag ur flygaska i rökgången från pannan till skorstenen. Då fick jag använda viskan, men enbart pga att jag rakade ner flygaskan i pannan. :roll: Så gjorde sotaren nämligen....

få bra verkningsgrad. Inne i skorstenen gör det ingen skillnad. Jag har kört 4 ton utan att sota där och sotarn klagade inte. Däremot har jag dammsugit inneifrån förbränningsutrymmet för att ta bort lös aska som har lagts sig röret upp till skorstenen. Sliter man lite samtidigt i spjället så lossnar lite till.
Min sotare sa att det även är vatten runt själva rökgången...han kan ju ha svamlat. :roll:
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

lp75 skrev:
ctctotal skrev:

Min sotare sa att det även är vatten runt själva rökgången...han kan ju ha svamlat. :roll:
Nej då sotarn har inte svamlat ..det är vatten runt rökgången ända upp till spjället :D ..och jag drar en viska genom rökgången uppifrån spjället och ner varje gång jag askar ur ..inbillar mig att dessa 30-40 cm är rätt många Kw på ett år :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar