CO:s doppvärmare kanske kan funka, om inte annat kan man ha den till andra uppvärmande konstruktioner vanligen placerade i källare.

Jag testade ett motorvärmar element som låg o visst det funkade.. Men det tog bara nån sek så va det uppbränt..Juggernaut skrev:Frågan är om den hinner ta skada av en så kort tid som en tändning tar...
Jag har nu gjort en test.André skrev:Jag testade ett motorvärmar element som låg o visst det funkade.. Men det tog bara nån sek så va det uppbränt..Juggernaut skrev:Frågan är om den hinner ta skada av en så kort tid som en tändning tar...
Vad är det för diameter på Janfires tändelement,plus vad kostar en sådan,kanske går det att sätta in den i en Albin Biopell?Micke skrev:Janfires element sitter med 2st. muttrar![]()
Om du ser KPM:s element nedan tex. så är janfires
en spiral men på dom 2 pinnarna bakåt så sitter det gängor.
Plåten ( mellanväggen i brännaren) är det 2 hål så du för
in elementet framifrån under rostern skruva fast med muttrar.
Skjuter på sen för strömkablarna .....
Diametern är ca:38 mmGalne-Gurra skrev: Vad är det för diameter på Janfires tändelement,plus vad kostar en sådan,kanske går det att sätta in den i en Albin Biopell?
Jag är inte så säker på att den brinner upp. KMP-s och vattenkokarens slingor är nog i grunden ganska lika i konstruktionen. Jag tror det hela beror på vilken kylning slingan får. I Pellx fall så är där ju en fläkt som flyttar den producerade värmen in till pelletsen där den ska antända dessa. Om du ska använda en slinga tror jag du måste få en luftström att passera slingan under tändningen, om slingan ska hålla någon längre tid. Kruxet kan nog vara att hitta rätt hastighet på fläkten. Har för mig att min fläkt går ganska sakta under tändningen.André skrev:En dopp/motorvärmare el värmespiralen fr vatten kokare håller inte utan den brinner upp.. Det är samma med elpatronerna därför står det att man alltid ska kolla att det finns vatten innan dn tas i bruk..