För hög PELLETSFÖRBRUKNING eller?!

Skriv svar
beseecher
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 12:26
Ort: Borås

För hög PELLETSFÖRBRUKNING eller?!

Inlägg av beseecher »

Hej.

Är ny med hus och allt vad det innebär och har en pelletsbrännare (Iwabo Villa S) som är ngt år gammalt och en olje/vedpanne (Arimax 25) som är runt 20 år.
Huset är en tvåplansvilla (140kvm) men kallkällare (70kvm) och finns nära Göteborg (så man vet ung. temp i sverige...).

Känns som den drar lite väl mycket pellets när jag talat med andra personer, men nu har jag bara bott där sedan i börjav av Dec men det känns inte rätt. Första pallen pellets gick åt på 23 dagar och densamma förbrukningen på pall nr 2.
Första frågan, låter det normalt eller kanske lite väl mkt?
Om det låter lite mkt vad kan det bero på? För mkt luft in i pannan som ökar förbränningstakten?

Sedan vet jag inte vad en "normal" temperatur på vattnet som går i det vattenburna systemet, ut har den en temp på ca 60 grader och tillbaka in till ackumulatortanken 40 grader. Normal diff?

Kom gärna med lite råd etc och vad man kan göra för att få lite mer effektivitet kring pelletseldningen....

mvh Robert
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Shunta ner framledningstemperaturen lite i taget, tills du märker att det inte känns skönt i huset. Min gamla, stora kåk, som har traditionell isolering (alltså ingen alls, bortsett från rejäla plankor i väggarna) klarar sig med drygt 40ºC upp när det är som det är nu, och med mindre än 50ºC upp när det var -20ºC ute häromdagen.
Visserligen är elementen stora som stridsvagnshinder, men i alla fall.

Det blir mer förluster av att pumpa omkring onödigt varmt vatten.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
JesperS
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 01 dec, 2005 14:35
Ort: Stockholm/Älvsjö
Kontakt:

Inlägg av JesperS »

Jag har ett liknande hus (till storleken i alla fall) och hos mig har det gått 2-2½ säck / dygn, ungefär som för dig. Jag saknar helt isolering förutom lite torv på vinden och har ett trapphus mellan våningarna som "suger" mycket värme ur kåken. Inga termostater på elementen, så skickar ut 28-30 grader och får 3-4 grader lägre på returen. Saknar du några bafflar i pannan som går att sätta i ??
2 vån hus fr.-27, 150 m2 uppvärmt
Focus 114B (-91) El 6 Kw
EcoTec BioLine20
Thermomatic CBJ
4 tons bulkförråd, SBE pellets
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Hur mycket har du på pallarna?
Thermia Biomatic 20+
beseecher
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 12:26
Ort: Borås

Lite mer info

Inlägg av beseecher »

Joachim A skrev:Hur mycket har du på pallarna?

Jag har ca 830kg per pall.

Lite ytterligare info är att huset är tilläggsisolerat så den skall ju vara "ganska" tät.

tackar för svaren....
beseecher
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 12:26
Ort: Borås

Bafflar?

Inlägg av beseecher »

JesperS skrev:Jag har ett liknande hus (till storleken i alla fall) och hos mig har det gått 2-2½ säck / dygn, ungefär som för dig. Jag saknar helt isolering förutom lite torv på vinden och har ett trapphus mellan våningarna som "suger" mycket värme ur kåken. Inga termostater på elementen, så skickar ut 28-30 grader och får 3-4 grader lägre på returen. Saknar du några bafflar i pannan som går att sätta i ??

Hej, ursäkta min okunnighet... men vad är egentligen bafflar vad har de för funktion och hur kontrollerar jag om jag har några???

Tacksam för svar...
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

bafflar är plåt bitar som sitter i vägen för rökgasen, så att rök gasen tvingas att gå en längreväg innan den når skorstenen. Det är för att ta tillvara av den värmen som finns i röken. Efter som dan varma röken stannar kvar längre i pannan då.!
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Gjorde en gång några plåtar till min dubbelpanna, för att tvinga ner rökgaserna i veddelen och vända. Testade igår att elda utan dem. Vips steg rökgastemperaturen med 30 grader, till 200 grader! När jag gjorde plåtarna, visste jag inte ens att det var en baffel!
När jag ändå var igång, testade jag rökgastermometern också. I ett obevakat ögonblick stoppade jag ner den i vår vattenkokare. Tänka sig - den visade exakt 100 grader i kokande vatten! Förresten gillar jag te med röksmak.
När det gäller pelletsförbrukning, så bor jag i ett hus med idiotiskt hög förbrukning. Det är väl på 135 kvm plus 50 kvm biutrymmen, som är svalare. Med nuvarande utetemperatur (-2 - 0) går det åt tre säckar om dagen.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Skriv svar