Pelletsskruvar tillverka själv?
skruv
Varför inte köpa färdig flexsskruv samt ett pvc-rör som ytterrör.
Jag köpte sist 12m flexskruv och tror jag betalade under 1000lappen.
http://www.y-te.se/ (samle heter skruven)
Jag använer vanligt markavloppsrör som ytterrör, Samles rör var för tight och skruven kilade fast i bland.
Som motor använder jag en synkronmotor 9,3rpm 24v från Clas Ohlson.
/MA
Jag köpte sist 12m flexskruv och tror jag betalade under 1000lappen.
http://www.y-te.se/ (samle heter skruven)
Jag använer vanligt markavloppsrör som ytterrör, Samles rör var för tight och skruven kilade fast i bland.
Som motor använder jag en synkronmotor 9,3rpm 24v från Clas Ohlson.
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
-
- Ungskog
-
- Ungskog
-
- Ungskog
Rapport från uppfinnarverkstaden:
Sådärja. Pelletsskruven på plats. Fungerar hur bra som helst. Ca 3 m långt 30mm rör med lager fläns i båda ändar. Poppnitade fast en armerad platsslang, bytte håll på mitten. Drivs i ena ändan på utsidan via remskivor och en elmotor med inbyggd växel. När man kör den trycks en hög upp på mitten av skruven. Det skall bli spännande och se om den orkar gå då förrådet är påfyllt och tyngden ökar. När förrådet om ett halvår åter är halvfullt och kratern nått botten kommer jag att ansluta en timer som kör skruven i 5 minuter några gånger/dygn.
Sådärja. Pelletsskruven på plats. Fungerar hur bra som helst. Ca 3 m långt 30mm rör med lager fläns i båda ändar. Poppnitade fast en armerad platsslang, bytte håll på mitten. Drivs i ena ändan på utsidan via remskivor och en elmotor med inbyggd växel. När man kör den trycks en hög upp på mitten av skruven. Det skall bli spännande och se om den orkar gå då förrådet är påfyllt och tyngden ökar. När förrådet om ett halvår åter är halvfullt och kratern nått botten kommer jag att ansluta en timer som kör skruven i 5 minuter några gånger/dygn.
Ecotec A3, PE30, Bulk helnöjd
-
- Pannrumstomte!
Jag har bara varit med om att bygga ett förråd, med automatisk bränslematning, för en fastbränslepanna. Där hade vi kilformade skrapor, som drogs fram och tillbaka under bränslet. Kilen gick med spetsen före in under bränslet, och drog sedan tillbaka det med den tvära kanten ner i en ränna. I rännan låg en skruv, som var gängad på två håll. Där gängorna möttes fanns ett hål, som bränslet trillade ner i. Det hamnade då i stokerskruven, som matar in bränsle i pannan allt eftersom. Ihärdigare gång vid drift, mer sällan vid fyrhållning.
Bränsle till den pannan var bark, så länge det fanns tillräckligt, annars flis. Men det skulle säkert fungerat med pellets också.
Bränsle till den pannan var bark, så länge det fanns tillräckligt, annars flis. Men det skulle säkert fungerat med pellets också.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Att ingen har tänkt på det! Att ha förrådet på andra våningen! Det måste ju vara enklare att mata pelletsen nedåt! Man kan ju bygga om klädkammaren, eller nå't, till pelletsförråd!
Jaså inte - nej, det var bara en tanke.
Jaså inte - nej, det var bara en tanke.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat