Pelletsskruvar tillverka själv?
-
- Ungskog
Pelletsskruvar tillverka själv?
Jag har ett egenbyggt förråd på 11m3 med plan botten. Det blev ju rejält med pellets kvar första gången pellets "tog slut" pga kratern som bildats ovanför skruvens intag. Funderar på om man skulle bygga egna skruvar mha metallrör och pålindad slang. Dessa skulle placeras i kryss ca 50 cm från botten. Slangen lindas så att den skruvar från två håll mot mitten. Jag har provat med en rundstav ca 25mm diameter med tunn slang pålindad som jag körde med en borrmaskin. Den flyttade pellets fint. Någon som provat att göra en dylik skruv?
Ecotec A3, PE30, Bulk helnöjd
Att göra en skruv är nog inget större problem, men den ska gå med rätt hastighet också, detta styrs väl med pulser eller på annat vis från brännaren eller ?
Micke
Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Ungskog
Förstod inte riktigt hur detta var tänkt. Har du nu en 45-graders skruv till mitten av förrådet? Skall de 2(?) nya skruvarna ligga vågrätt på diagonalen, och korsa varandra på mitten? Skall de ha något hölje(=rör)?
Rent tekniskt kan jag tänka mig att det kan bli problem att få slangen att stanna kvar på röret, om man bara lindar den runt och fäster ändarna. Den får nog en del påkänningar, när den ligger nedsänkt i pellets.
Rent tekniskt kan jag tänka mig att det kan bli problem att få slangen att stanna kvar på röret, om man bara lindar den runt och fäster ändarna. Den får nog en del påkänningar, när den ligger nedsänkt i pellets.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
-
- Ungskog
Japp en 45 graders skruv med sitt intag i mitten. Skruvarstängerna går fritt vågrätt i pelletsen utan hölje. Slangen man lindar kan ju fästas med stora popnitar varannat varv eller nått. Har man flack "vinkel" minskar ju belastningen också...
Tror jag skall börja prova med en axel till att börja med. Det gör ju stor skillnad. Istället för ett koniskt hål som nu blir det ett V i hela förrådet.
Tror jag skall börja prova med en axel till att börja med. Det gör ju stor skillnad. Istället för ett koniskt hål som nu blir det ett V i hela förrådet.
Ecotec A3, PE30, Bulk helnöjd
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag hade gjort skruvarna av ett rör istället, priset på rör är ju mycket lägre än en axel plus att du får lägre vikt på dina skruvar. Visst ett rör har lägre hållfasthet än en axel med samma diameter, men tänk på vilka krafter en kardanaxel på en bil får ta upp, den är inte tjock men den håller.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Funderade på att erbjuda Pruttlanda en eller två 24V lastbils-torkarmotorer som varit drivmotorer till en rullstol, men jag tänkte vänta och se hur det här projektet avancerar.
Vad varvtalet beträffar, så är det nog inte viktigt, de skall ju bara förflytta pellets, inte dosera.
Vad varvtalet beträffar, så är det nog inte viktigt, de skall ju bara förflytta pellets, inte dosera.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
-
- Ungskog
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Vi använder 24V torkarmotorer på jobbet i våra permobilkranar, lyfter 90 kg, i vissa fall upp till 120kg...
Det jag menade med att varvtalet kan ställa till problem är att ett för högt varvtal kommer antagligen resutlera i att motorn inte orkar (kör ner armen i pelletsen och försök att vispa runt), men det är ju bara att prova...
Det jag menade med att varvtalet kan ställa till problem är att ett för högt varvtal kommer antagligen resutlera i att motorn inte orkar (kör ner armen i pelletsen och försök att vispa runt), men det är ju bara att prova...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Jag har fått tag på en begagnad motor till en kassadisk. Lågväxlad och urstark. Har inte byggt någon skruv än. Bästa sättet att göra flänsarna på axeln är att skära (klippa) ut dem ut en plåt. Börja från mitten och klipp sedan ut en spiral som är 1-2 cm hög. Punkta sen fast den på axeln.
John
John
KMP PX 21 CTC Total-1982 3 ton bulkförråd
Arvidsjaur Norrbottens län
Arvidsjaur Norrbottens län