Eldrift-Oljedrift vid bidragsansökan
Eldrift-Oljedrift vid bidragsansökan
Hej ! När man inte använt oljepannan utan kört på el dom sista år så verkar man gå miste om stödet om man vill installera pelletsbrännare i pannan, om man läser i texten så måste man kunda visa upp faktura på oljeinköp och sotning om man ska kunna söka bidraget.Eller hur tolkar ni det?
//Lövet
//Lövet
I Boverkets info.blad under "Vad är ett oljeuppvärmningssystem" så skriver dom:
" Du kan få stöd även om det utöver oljeuppvärmningssystemet också finns möjlighet att värma huset med annat energislag. t.ex. elpatron elller ved "
En liten gummiparagraf ?.. Kan man hoppas! eftersom jag är i samma situation själv (kört på elpatron i flera år) och har utnyttjad "möjligheten att värma huset med annat energislag ....".
" Du kan få stöd även om det utöver oljeuppvärmningssystemet också finns möjlighet att värma huset med annat energislag. t.ex. elpatron elller ved "
En liten gummiparagraf ?.. Kan man hoppas! eftersom jag är i samma situation själv (kört på elpatron i flera år) och har utnyttjad "möjligheten att värma huset med annat energislag ....".
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om jag förstår det rätt vill de ha in de två senaste fakturorna från sotarn alternativt oljefakturor som visar att man huvudsakligen använt olja för uppvärmning.Mikkeg skrev:" Du kan få stöd även om det utöver oljeuppvärmningssystemet också finns möjlighet att värma huset med annat energislag. t.ex. elpatron elller ved "
Min länsstyrelse är rolig de kan inte bekräfta om min ansökan är komplett innan de gått på boverkets utbildning den 1 feb. Jag kan reglerna bättre än dom. En av handläggarna där trodde att pelletmatningen skulle styras av utetempen för att få bidrag.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Företaget kan äga fastigheten men den skall utnyttjas som bostad.manne skrev:Kan man få bidrag om man som företag vill gå över till pellets från olja?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Boverket har en sida med information och länkar. I de officiella papprena har jag inte lyckats hitta att det krävs två sotningsprotokoll/-fakturor. Varifrån den uppgiften kommer vet jag inte. Det står däremot att pappret från sotaren får vara högst två år gammalt.
Viessmann Vitodens 222 F
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det var handläggarna i Sörmland som uttryckte sig så. Vet inte om de har rätt men det beror på hur texten "inom två år tolkas". Betyder det att man någon gång under två år har sotat värmepanna eller att man skall visa att man under de två senaste åren sotar för värmepanna. Skulle tro att det är den senare tolkningen som gäller. Det är ju de som eldar olja som man vill underlätta bytet för. Antar att vi får vänta tills de varit på utbidning hos boverket.HET skrev:Boverket har en sida med information och länkar. I de officiella papprena har jag inte lyckats hitta att det krävs två sotningsprotokoll/-fakturor. Varifrån den uppgiften kommer vet jag inte. Det står däremot att pappret från sotaren får vara högst två år gammalt.