Eldrift-Oljedrift vid bidragsansökan

Skriv svar
lövet
Lärjunge!

Eldrift-Oljedrift vid bidragsansökan

Inlägg av lövet »

Hej ! När man inte använt oljepannan utan kört på el dom sista år så verkar man gå miste om stödet om man vill installera pelletsbrännare i pannan, om man läser i texten så måste man kunda visa upp faktura på oljeinköp och sotning om man ska kunna söka bidraget.Eller hur tolkar ni det?

//Lövet
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Sota nu innan du ansöker då? Eller krävs det både faktura på oljeinköp och sotare?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Det tänkte jag göra för jag måste ändå ta dit sotarn för provtryckning,men jag vet inte om det räcker med bara fakturan från sotarn ? Tolkningsfråga?

//Lövet
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

I Boverkets info.blad under "Vad är ett oljeuppvärmningssystem" så skriver dom:

" Du kan få stöd även om det utöver oljeuppvärmningssystemet också finns möjlighet att värma huset med annat energislag. t.ex. elpatron elller ved "

En liten gummiparagraf ?.. Kan man hoppas! eftersom jag är i samma situation själv (kört på elpatron i flera år) och har utnyttjad "möjligheten att värma huset med annat energislag ....".
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Mikkeg skrev:" Du kan få stöd även om det utöver oljeuppvärmningssystemet också finns möjlighet att värma huset med annat energislag. t.ex. elpatron elller ved "

En liten gummiparagraf ?.. Kan man hoppas! eftersom jag är i samma situation själv (kört på elpatron i flera år) och har utnyttjad "möjligheten att värma huset med annat energislag ....".
Om jag förstår det rätt vill de ha in de två senaste fakturorna från sotarn alternativt oljefakturor som visar att man huvudsakligen använt olja för uppvärmning.

Min länsstyrelse är rolig de kan inte bekräfta om min ansökan är komplett innan de gått på boverkets utbildning den 1 feb. Jag kan reglerna bättre än dom. En av handläggarna där trodde att pelletmatningen skulle styras av utetempen för att få bidrag. :wink: :) :D :lol: :shock:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
manne
Frö

Inlägg av manne »

Kan man få bidrag om man som företag vill gå över till pellets från olja?
3000 m2 med en 65+ kwh roslagsbrännare. Omöjligt?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

manne skrev:Kan man få bidrag om man som företag vill gå över till pellets från olja?
Företaget kan äga fastigheten men den skall utnyttjas som bostad.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manne skrev:Kan man få bidrag om man som företag vill gå över till pellets från olja?
Jo nog går de men då måste du ta den privat så då får du inte lyfta momsen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Var kan man läsa om detta bidrag och se blanketterna?

Vet någon med säkerhet om det räcker med de två senaste sotningsfakturorna?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Boverket har en sida med information och länkar. I de officiella papprena har jag inte lyckats hitta att det krävs två sotningsprotokoll/-fakturor. Varifrån den uppgiften kommer vet jag inte. Det står däremot att pappret från sotaren får vara högst två år gammalt.
Viessmann Vitodens 222 F
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

HET skrev:Boverket har en sida med information och länkar. I de officiella papprena har jag inte lyckats hitta att det krävs två sotningsprotokoll/-fakturor. Varifrån den uppgiften kommer vet jag inte. Det står däremot att pappret från sotaren får vara högst två år gammalt.
Det var handläggarna i Sörmland som uttryckte sig så. Vet inte om de har rätt men det beror på hur texten "inom två år tolkas". Betyder det att man någon gång under två år har sotat värmepanna eller att man skall visa att man under de två senaste åren sotar för värmepanna. Skulle tro att det är den senare tolkningen som gäller. Det är ju de som eldar olja som man vill underlätta bytet för. Antar att vi får vänta tills de varit på utbidning hos boverket.
Skriv svar