Feldimensionerad toppanslutning Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jezper
Späd planta

Feldimensionerad toppanslutning Biomatic 20+

Inlägg av jezper »

Som några av er kanske har läst i en annan tråd så fick jag i julhelgen felmeddelande "blockering bränsletillförsel" på min Biomatic 20 +, och därmed driftstopp.

Provkörde pannan ca 1 vecka senare (i väntan på service besök från ÅF) och matningen gick då igång och pannan har gått sedan dess utan problem.

Igår kom tillslut ÅF på besök och bytte då ut hela toppanslutningen på brännaren eftersom "fall-plåten" inom en del av serien på Biomatic 20+ är feldimensionerad enl Thermia. Denna feldimensionering kan orsaka att pellets fastnar i fallet ner till brännar-skruven och därmed felmedelande "Blockering Bränsletillförsel".

Enligt min leverantör kan detta fel visa sig även efter en längre tid av problemfri drift, och även då min brännare fungerade så var det STOR skillnad i mätvärden före resp efter bytet av toppanslutningen.

EDIT: Har märkt att detta problem redan har uppmärksammats här på forumet.
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Har hört om en liten skyddsplåt som pellets kan fastna på. Vet inte om det är samma som du pratar om? Du kan inte ta en bild eller beskriva mer?

Det kan inte vara så att skillnaden i mätvärden berodde på en intrimning som ÅF gjorde då han var ute? Menade han verkligen att det var intaget som gjorde denna skillnad? Kan man se på det om man har ett felaktigt intag eller inte?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Åland
Gallringsobjekt

Inlägg av Åland »

Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
Skriv svar