Höjda pelletspriser

Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Fredde skrev:Tycker det värsta är att elbolag köper upp pelletstillverkare. Solett som ägs att SkellefteåKraft köper snart in alla pellets som tillverkas i Västerbotten. SkellefteåKraft(Solett) i sin tur kommer ju att sätta pelletspriserna utifrån elpriset och fjärrvärmepriset som de också säljer.

Ja det finns nog en viss risk att de försöker det. Men Då kanske det ger utrymme för ngn att starta en privat-import från övriga delar av landet och således tjäna pengar på det.
Till exempel är ju en grannsamverkan en utmärkt bas för ett sådant företag!
Nästa gång man beställer 300ton tar man lite extra och säljer till ett bra pris?
Brännar'n
Gallringsobjekt

Inlägg av Brännar'n »

Eric Hjalmarsson skrev:
Så samverkan vid inköp och pelletspris-sajter är ju vårat "vapen" i "kriget", en upplyst konsument är nog inte lika lättlurad.
Håller absolut med.

Ytterligare ett "vapen" som visar att man som liten konsument både bryr sig och påverkas av t ex prishöjningar är att ringa säljaren/leverantören och ställa frågor. Det visar ju för honom/henne på ett högst påtagligt sätt att enskilde GrisKarlsson inte finner sig i att betala ett högre pris utan anledning.

Jag fick under mitt samtal med min leverantör en mängd förklaringar om vad prishöjning bottnar i. Jag blev vänligt bemött och jag kände att han tog sig tid att förklara :D , (behövde inte ens ta till :evil:)
Det känns så här efteråt lite lättare att svälja prisökningen, att han sen slog av femhundra spänn på fakturan gör ju inte saken sämre :D :D

Prova själv nån gång, det kanske lönar sig......
A3+CTC 256B
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Brännar'n skrev: Prova själv nån gång, det kanske lönar sig......
Får kolla hur min leverantör gör nästa gång. Sist var pallen 200 kr billigare än gången innan, och då hade jag inte så mycket frågor :)

Men jag kommer nog att fråga runt mer nästa gång. Med de listor på leverantörer som finns refererade till här på forumet
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

MatsH skrev:Hej

Allt snack med Gudrun och allt som har med det att göra påverkar ju egentligen inte priset på pelletsen idag.
Det är ju svårt att mata in hela stockar i pelletspressen, och skall man göra spån av hela stockar blir det ju en dyrare process....
Det är precis vad jag skulle vilja påstå att SÅBI håller på med just nu. Flisar fotbollsplaner av klent och dåligt virke (från bl.a. Baltikum misstänker jag) med en mobil turbomatad flislastbil, som slukar massor av diesel i timmen..
Titta om ni passerar E4 söder om Vaggeryd!
Senast redigerad av GoForIt Pellets den fre 13 jan, 2006 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Stugsittaren skrev:Annars kan vi alltid skylla på att så många går över till pellets. Vad händer då efterfrågan ökar? Det är inte bara villaägare som konverterar, fjärrvärmeverk, hyresfastigheter m fl. Även t.ex. spånplattefabriker vill åt samma råvara om jag förstår det rätt. Vi får nog vänja oss vid detta om inte mängden råvara ökar eller används på ett mer effektivt sätt. I någon utredning jag läste står det att vi inte använder all råvara idag...
Det blir så mycket kvar i skogarna efter stormen Gudrun att vi skulle kunna tillverka pellets i många år fram över. Man tar bara hand om det mest värdefulla. Även i ett normalläge, utan stormpåverkan, finns det så mycket råvara kvar efter normalt skogsbruk att jag vill påstå att även det skulle räcka till all pelletsproduktion. Problemet ligger i brist på pelletstillverkare, dyr utrustning, osäkra elpriser och att det endast finns några få större aktörer i branschen som styr.

Kanske skulle köpa en press..?
Paffe
Frö

Inlägg av Paffe »

Tänk va många experter det finns på pelletsproduktion.
Råvarupriset har gått upp, transportpriserna har gått upp, lönerna har gått upp. Då är det väl inte så jäkla konstigt att pelletspriserna går upp.

Dessutom verkar det som väldigt många har svårt att förstå att företag SKA gå med vinst och det har visst blivit något fult med det. Är det månne den svenska avundsjukan?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Paffe skrev:
Dessutom verkar det som väldigt många har svårt att förstå att företag SKA gå med vinst och det har visst blivit något fult med det. Är det månne den svenska avundsjukan?
Då kan du förklara varför pelletspriset är 3-500:-/ton högre i södra sverige där det anses långt om man ska färdas 1 mil.. Pelletsbilarna här uppe har en radie på 40-50 mil (leveransområde) å priserna är ändå lägre o fraktfritt.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Paffe
Frö

Inlägg av Paffe »

Tror nog att det har med tillgång och efterfrågan att göra. Skogslän med goda tillgångar på råvaror och relativt få hushåll mot jordbrukslän med stora folkmängder.

Bör kanske tillägga att jag inte är tillverkare av pellets och därför inte har den kunskap som alla andra här verkar ha. Det verkar dock märkligt att det alltid är så att "bäste spelaren sitter på läktar´n".
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

André skrev: Då kan du förklara varför pelletspriset är 3-500:-/ton högre i södra sverige än norra delen.. Lika så med pannor/brännare..
Med tänke på klimatet, är kanske medelkonsumenten mer medveten om uppvärmning och dess kostnader.

Sen har jag egna teorier som ni kan få bekräfta/avvisa
Inte många som kör direktel i norrland va?.
Kallare vintrar - högre energiförbrukning- mer att tjäna på pellets. (Å andra sidan kanske husen är motsvarande bättre isolerade)
Annan företagskultur där alla inte försöker skapa sig en förmögenhet, utan bara kunna leva på sitt företag...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:
Med tänke på klimatet, är kanske medelkonsumenten mer medveten om uppvärmning och dess kostnader.

Sen har jag egna teorier som ni kan få bekräfta/avvisa
Inte många som kör direktel i norrland va?.
Kallare vintrar - högre energiförbrukning- mer att tjäna på pellets. (Å andra sidan kanske husen är motsvarande bättre isolerade)
Annan företagskultur där alla inte försöker skapa sig en förmögenhet, utan bara kunna leva på sitt företag...
Jodå dom flesta hus som antingen byggdes på 70-80 talet el renoverades har/hade direkt el.. Farsan ville ha vattenburet då dom renoverade -74 men fick inte lån till de så det blev direkt el så därför tycker han att staten ska stå för hela ombyggnaden till vatten buret då de är deras rådgivare som styrt valet av uppvärmning till direkt el..
Det är ju tur att huset som är byggt 1750 bara är på 200 m2 o att det finns kamin där det eldas ca 8 m3 ved så elförbrukningen bara är på 17600 kWh/år.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Paffe skrev:Tänk va många experter det finns på pelletsproduktion.
Råvarupriset har gått upp, transportpriserna har gått upp, lönerna har gått upp. Då är det väl inte så jäkla konstigt att pelletspriserna går upp.

Jag är heller ingen expert i frågan, men det stora problemet tror jag fortfarande är bristande konkurrens. Det finns bara ett fåtal stora aktörer på marknaden som styr så gott som allt idag.

Ett normalt konkurrensutsatt företag kan idag inte bara höja priserna, utan måste också se till att rationalisera och hålla efter kostnader.
De aviserade höjningarna är ju bortåt 10% vilket väl ändå får uppfattas som ganska mycket.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

I Traryd (södra Småland) där jag bor finns en ganska liten lokal pellets- och brikettillverkare. Jag tror han skaffar råvara från sågverket, några km därifrån. Korta transporter är ju alltid bra.
Nu köper jag ju inte pellets, så det spelar ingen roll för mig, men det finns i alla fall några mindre tillverkare också.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Tänkte på det här med skatt på pellets, så att skillnaden till elen blir mindre kanske pelletseldarna slår på elpatronen i pannan en svinkall vinterdag, kanske tillochmed ta en skön dusch på samma gång över hela landet, inte riktigt vad politikerna väntat sig säkert..

Kanske skulle bli elbrist i sverige om det hände?
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

speedie skrev:Tänkte på det här med skatt på pellets,...
Kan vi inte lägga ner diskutionen om skatt på pellets?? Det blir INGEN skatt på pellets! :roll:
Om det blir en skatt så blir det en energiskatt som kommer att drabba alla oavsett vad man värmer sitt hus med.... X antal kronor per kvadratmeter uppvärmd yta? :? Borde det inte bli volym istället? :shock:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Tackar så mycket för infon då kan jag sova lugnt framöver :lol:
Becker skrev:
speedie skrev:Tänkte på det här med skatt på pellets,...
Kan vi inte lägga ner diskutionen om skatt på pellets?? Det blir INGEN skatt på pellets! :roll:
Om det blir en skatt så blir det en energiskatt som kommer att drabba alla oavsett vad man värmer sitt hus med.... X antal kronor per kvadratmeter uppvärmd yta? :? Borde det inte bli volym istället? :shock:
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Skriv svar