Höjda pelletspriser

Brännar'n
Gallringsobjekt

Höjda pelletspriser

Inlägg av Brännar'n »

Såg att SBE höjt priset på sin pellets lagom till årsskiftet.

Borde vara svårt att motivera en höjning med tanke på att stormen Gudrun fällde virkesmängd motsvarande 250 miljoner träd vilket nästan motsvarar den samlade mängd som föll för stormar under hela 1900-talet.
Så det kan ju rimligen inte bero på höga råvarupriser eller brist på just råvara....

Jag tror det beror på att de slickar Mammons rumpa :oops: vad tror ni?

Skall sluta handla av de snåla bondeförbundet hädanefter, jag är för fattig.
A3+CTC 256B
Thomas
Fröträd

Inlägg av Thomas »

Såbi har oxå höjt :twisted:

Om vi alla hjälps åt att rapportera priser på http://www.pelletspris.com så kanske vi kan tvinga ner priserna...
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Tunsta
Fröträd

Inlägg av Tunsta »

Min leverantör hade också höjt lagom till min beställning.
Höjningen låg på 16 öre/kilo. Men jämför man med vad oljan hade
kostat så sover man ganska gott om natten i alla fall...
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Faktiskt så tycker jag att det börjar likna kartell :x
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
pix
Späd planta

Inlägg av pix »

finsk pellet i haparanda 1650 kr /t (500 kg säck)
samma finsk pellet i torneå finland 1346 kr/t (500 kg säck)

varför priser i sverige så dyra, om i sverige produc o änvänds nästan 100x mer pellets än i finland?
JäspiTupla2S + VikingBio (oljedel), 700 l acc +Termomat, Ouman autoshunt, Veckoförråd 500l (selfmade),Tigex
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Därför att i Sverige har vi miljöskatter på precis allt som ger utsläpp och inte ger utsläpp, sånt som är dåligt för mlijön och sånt som inte är dåligt för miljön.
Skämt åsido, Sverige är dyrare pga alla skatter och momser och sånt skit som politikerna lägger på allt. Om det är miljöskatt på pellets vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig eftersom de som bestämmer skatter inte har tillräcklig kunskap.
Dessutom det finns ingenting som en svensk regering inte kan beskatta!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Skicka email till leverantörerna och kräv dom på information om vad höjningen beror på.

SBE har mage att påstå att största delen av höjningen beror på höjda "råvaru" priser, jag har ännu inte fått reda på vilken råvara dom talar om.....

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Brännar'n
Gallringsobjekt

Inlägg av Brännar'n »

Micke_932 skrev:
Skicka email till leverantörerna och kräv dom på information om vad höjningen beror på.
Bra Micke :D

Tänkte faktiskt ringa de girigbukarna och fråga nån ansvarig vad i h-e det beror på.
Bättre över telefonen, för då kan man låta riktigt j-a förbannad :evil:
Återkommer med resultatet.
A3+CTC 256B
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En som jobbar på reningsverket i umeå betalar 1200:-/ton för solett på bulk.. :shock:

I ett grann samhälle har dom bildat en pelletsförening med 50 medlemmar (men det ökar) sen tar dom in offerter från olika tillverkare..
Nu tar dom luleåpellets för 1400:-/ton på bulk.. Offerterna gäller ca 300 ton/år..

De kanske vore en ide för att pressa priset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Brännar'n skrev:Tänkte faktiskt ringa de girigbukarna och fråga nån ansvarig vad i h-e det beror på.
Bättre över telefonen, för då kan man låta riktigt j-a förbannad :evil:
Återkommer med resultatet.
Tänk på att leveratörerna också kan läsa vad vi skriver här :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Juggernaut skrev:Därför att i Sverige har vi miljöskatter på precis allt som ger utsläpp och inte ger utsläpp, sånt som är dåligt för mlijön och sånt som inte är dåligt för miljön.
Skämt åsido, Sverige är dyrare pga alla skatter och momser och sånt skit som politikerna lägger på allt. Om det är miljöskatt på pellets vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig eftersom de som bestämmer skatter inte har tillräcklig kunskap.
Dessutom det finns ingenting som en svensk regering inte kan beskatta!
Nä,så är det..
Snart kommer de jävlarna och tittar hur mycket vi skitit i toastolen oxå.
Metangasskatt!
Nu är det banne mej dax för skatteupprpr i det här landet.
Jag har snart inte råd att åka till arbetet :twisted:
Jag pendlar .mil varje dag,åka kollektivt är uteslutet på landsbygden.
Snart går halva lönen till att föda politikernas bredfeta rövar..
blir så jävla less...
Det är klart vi skall skattas ihjäl för vi värmer våra baracker någorlunda miljövänligt.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Allt snack med Gudrun och allt som har med det att göra påverkar ju egentligen inte priset på pelletsen idag.
Det är ju svårt att mata in hela stockar i pelletspressen, och skall man göra spån av hela stockar blir det ju en dyrare process.
Mycket av stormfällningen har ju inte kommit till sågarna ännu.

Däremot borde råvarupriserna och pellets priserna sjunka med tiden då allt detta skall sågas upp, om timret nu går att använda.

Priserna på pellets(och det mesta annat) anpassas ju till vad "marknaden" är beredd att betala, och pellets är ju fortfarande ett betydligt billigare alternativ än olja/el.

Själv tycker jag att pelletstillverkarna har varit osmarta att de skall hålla samma pris år efter år, och höja mycket som man gjorde för några år sedan. Då blir variationerna i priset stora och det är aldrig bra, för det påverkar ju mig också i allra högsta grad. Skulle tro att " de stora" väntar ut varandra och sedan lägger sig en tia under, eller på samma pris. Trots allt är det ju en ganska likvärdig produkt.

Jag vet inte så insatt i hur spånpriserna har utvecklats, men med kraftigt höjda dieselpriser så torde transportkostnaderna ökat också. Tror heller inte att SBE mfl hittar på att råvarukostnaderna ökat. Sågverksägarna ser nog sina möjligheter att tjäna mera pengar, så jag tycker att det är fel att skylla allt på pelletstillverkarna.

Bra ide om man kan gå ihop när man är flera, för kan man köpa större mängder går det förstås att pressa priserna.

Hur som helst så håller jag självklart med om att priserna skall vara så låga som möjligt, för jag eldar ju själv med pellets och skall leva på att sälja både pelles och brännare/pannor.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Annars kan vi alltid skylla på att så många går över till pellets. Vad händer då efterfrågan ökar? Det är inte bara villaägare som konverterar, fjärrvärmeverk, hyresfastigheter m fl. Även t.ex. spånplattefabriker vill åt samma råvara om jag förstår det rätt. Vi får nog vänja oss vid detta om inte mängden råvara ökar eller används på ett mer effektivt sätt. I någon utredning jag läste står det att vi inte använder all råvara idag, vet inte hur detta stämmer idag, men det kan vara en balanserande faktor.

Var det i Finland pellets var billigare samtidigt som de hade färre pelletskonsumenter?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Stugsittaren skrev: Var det i Finland pellets var billigare samtidigt som de hade färre pelletskonsumenter?
Tillgång och efterfrågan. En privat producent av vilken produkt som helst kommer inte att sälja sina grejor ett öre billigare än han måste. Sen kan vi ha hur mycket åsikter som helst om hur stor vinsten är på deras varor. Vi som konsumenter kan naturligtvis påverka genom att alltid välja den billigaste leverantören, och således påverka systemet. Men till slut när marknaden är mogen så kommer priset att ligga på en nivå som motsvarar tillverkningspriset. Naturligtvis finns det marknader som man misstänker inte fungerar så bra av olika själ, till exempel om man har få tillverkare. Pelletstillverkning är dock hyfsat lätt att komma igång med, så att vi som konsumenter på ett långsiktigt blir grundlurade av tillverkarna tror jag inte på.

Så samverkan vid inköp och pelletspris-sajter är ju vårat "vapen" i "kriget", en upplyst konsument är nog inte lika lättlurad.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Tycker det värsta är att elbolag köper upp pelletstillverkare. Solett som ägs att SkellefteåKraft köper snart in alla pellets som tillverkas i Västerbotten. SkellefteåKraft(Solett) i sin tur kommer ju att sätta pelletspriserna utifrån elpriset och fjärrvärmepriset som de också säljer.
Skriv svar