Felaktig start med vikingbio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

bjorou skrev:Hej, Jag har precis installerat min Vikingbio på en nibe city panna och jag har också haft problem med misslyckade starter. Efter att ha läst i denna trå så ökade jag tilluften och nu verkar det som att jag har blivit av med "start problemet" =)
En annan sak som jag har lagt märke till nu när jag har öppnat motdragsluckan är:
1, Tiden som brännaren är igång har sjunkit ganska rejält. Nu tar det brännaren ca 17 minuter att öka tempen på pannvattnet från ca 70 grader till 82 grader, är det normala tider tror ni?
2, Pannan håller dessutom vatten temeperaturen betydligt bättre, och det blir på så vis betydligt mer tid utan att brännaren är igång = billigare! Vet ni varför det blir så att pannan håller temperaturen bättre? Kan det vara så att innan jag öppnade motdragsluckan så sögs all kall luft in genom skorstenen och sedan ner i panna och där kylde ner vattnet?

// Björn
Jag tycker uppvärmingstiden verkar normal, och jag tror du drar helt rätt slutsats gällande andra frågan också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Nja, ska man vara petig så är det draget genom pannan *upp* i skorstenen som blivit mindre tack vare dragbegränsaren...det vore ju illa om det drog tillbaks in i pannrummet! :wink:

mvh
Abbe
bjorou
Späd planta

Inlägg av bjorou »

Abbe skrev:Nja, ska man vara petig så är det draget genom pannan *upp* i skorstenen som blivit mindre tack vare dragbegränsaren...det vore ju illa om det drog tillbaks in i pannrummet! :wink:

mvh
Abbe
hehe, jo det är klart.. :) Men trög som jag är fattar jag nog ändå inte riktigt hur dragluckan fungerar. Nu står den öppen och suger in luft (från pannrummet) i rökkanalen, och på så vis motverkar att luften dras ur själva pannan eller?

/ Björn (som verkligen vill förstå detta.. :oops: )
Nibe city -95 + Vikingbio -05
Bor i Spånga
nilsgabbe
Späd planta

Inlägg av nilsgabbe »

Nu tror jag att det löst sig med misslyckade starter för mig, jag läste i manualen att vanliga orsaker till driftstörningar är bl.a. skruven matar ojämn de första dygnen. Det stämmer nog för det gick till sig efter ett tag, däremot verkar det bli problem igen när bingen nästan är tom och jag fyller hela förrådet igen. Kan det vara så att det blir lite tunnt i skruven, och när jag då fyller på så går skruven lite tyngre. Kan det då bli att startdosen ibland blir för liten?
CTC 1200 Family, Viking bio, mafa midi, 6mm pellets BioNorr.
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Samma problem här, brännaren misslyckar att starta.
Rormockarn konstaterade att det måste vara för högt drag. Han kommer imorgon och stryper skorstenen. Lågan blåses ut av draget...
Kan det vara sant...?
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

trevik skrev:Rormockarn konstaterade att det måste vara för högt drag. Han kommer imorgon och stryper skorstenen.
Hur då :shock:

Är det inte bättre att sätta dit en draglucka?
Thermia Biomatic 20+
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Har redan en draglucka, hjälper tydligen inte....
Mvh
Micke
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

trevik skrev:Samma problem här, brännaren misslyckar att starta.
Rormockarn konstaterade att det måste vara för högt drag. Han kommer imorgon och stryper skorstenen. Lågan blåses ut av draget...
Kan det vara sant...?
Använder du inställningen för högt drag?
JoFi
Prima virke

.

Inlägg av JoFi »

Om ni har problem med tjyvstoppande pannor.

1. Draget
1.1 kolla draget, även när pannan är "kall" skall det finnas drag i genom den om en litet. ryck loss matarslangen o känn efter. Kolla efter döda fiskmåsar typ.

2. Brännaren
2.0 stäng av matningen till brännaren / pannan (läs, ryck ur kontakten)
2.1 Plocka av kåpan o kolla så inte hela brännarhuset är fullt i spån.
2.2 plocka lossa brännaren från pannan genom att lossa hakarna.
2.3 borsta rent röret som blir kvar i pannan.
2.4 plocka ur rostret se pkt 2.6 för rengöringen av denna o infallsluckan.
2.4 borsta ur brännkammaren o ta hjälp av stålborste för o få bort allt slagg runt rostrets placering. (akta tändelementet, om möjligt dammsug tändelementet)
2.5 plocka om möjligt bort o borsta/skrapa bort all slagg o sot rester runt infallsluckan.
2.6 Roster o infallsluckans justering o rengöring
2.6.1 rikta rostret med en flacktång, se till att det är helt plant ner mot tändelementet.
2.6.2 rikta luckan, min blir böjd av värmen o då händer det att den fastnar i öppetläge (o pellets rasar ända ner i pannan)
2.6.3 borsta dom grovt rena.
2.6.4 lägg plåtbitarna i ättika, fräser rätt bra o gör det väldigt lätt o få dom riktigt rena.
2.6.5 korrigera rostret igen o kolla att alla springor är ok.
2.6.6 montera lucka o rostret.
2.7 montera in brännaren i pannan, låt bli o sätta på kåpan dock.
2.8 diska synglaset (svår nog ändå o se lågans färg)
2.9 plocka försiktigt loss flamdetektorn o blås av den och återmontera den.

3.0 Matningen.
3.1 ta en rent hink o ställ under matningsslangen. sätt i kablen o ta tiden det tar o få 1 kilo pellets (sno frugans köksvåg (inte poppis)), gör om denna operation några gånger o notera tiderna tömm hinken i plastpåsar för andra kollar. Diffar det mer än 5% är det bara o bita i det sura äpplet o dra ur skruven ur förrådet o göra rent den.
3.2 kolla spån mängden i hinkarna åter igen lånar vi grejor i köket, tex en spaggetisil. Förmycket spån ner i pannan o det funkar som släckmedel.
3.3 fukt innehåll, väg upp 1 kilo pellets i köket (lämpligen när frun är på jobbet) sprid ut dom i långpannan, o smacka in den i ugnen på 65-70 grader har du varmluftugn är det strålande kör 3 timmar o öppna luckan typ varje halvtimma o ventilera ut den "fuktiga" luften. Låt dom svalna litet o väg sen pelletsen igen. viktdiffen skall inte vara mer än 10-15%
3.4 sanera köket och all lånad utrustning, det räcker att vi har en panna som triskas o det blir inte ett dugg lättare o felsöka med spräcktskalle.

Om allt under sektion 3 är ok så går vi vidare till lite testkörningar.

4 Testfas
4.1 monteraihop alltihop igen men montera inte kåpan på brännaren.
4.2 slå på pannan o vänta till den slutar skramla alternativt slå på strömmen o vänta tills brännaren gör ett start försök.

Misslyckas den igen med att starta, stäng av strömmen och slå om SW2/2 (kolla i din manual försökerhets skull) till läget högt drag, detta ger mer tid för tändelementet att få fyr på pelletshögen.

Lyckas den tända men dör en stund efteråt av "bränsle brist" slå om brytaren för plast/plåt skruv till plåt (står den redan där får du istället öka matningen)

Tänder o brinner den "stabilt" efter att du slagit på högt drag/plåt skruv så får du göra om inställningarna av matningen så du får en bra förbränning.

Det här är vad jag hackat ihop av mina samlade erfarenheter av viking BIO.. Ibland går den månader utan minsta hicka o sen kan den strula som värsta treåringen i en vecka för att sen gå som tåget veckovis igen.

//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Tack för en mycket bra beskrivning!!
Mvh
Micke
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Kan bara instämma.
Mycket bra grundlig beskrivning av JoFi.

Att testa pelletsen i ugnen tyckte jag var roligt. Är inte riktigt lika säker på att min fru skulle uppskatta idén med pellets efter det dock.

Ättikan var ny också..
sture
Ungskog

Re: Felaktig start med vikingbio

Inlägg av sture »

Jocke.t skrev:Hej!

Hoppas att kunskapen finns hos någon här på forumet, då inte värmebaronen och installatörer vet.

Jag har problem med att min brännare gör felaktig start, lite då och då. Det går inte att hitta någon rödtråd om det är varmt eller kallt, nysotat eller inte spelar ingen roll. Jag har provat att ändra vinkel på skruven ifall den skulle var för brant, ökat matningen på brännaren men inget verkar hjälpa.

Det roliga är att den kan gå klockrent i 4-5 dagar och sen kan den stanna flera gånger per dag. 9 gånger av 10 så är det bara att bryta strömmen så den får starta om, så går den sen hur bra som helst.

Så gnugga energiknölarna nu så jag kan få lite bra tips och trix att testa.

//Jocke
sture
Ungskog

jocke.t

Inlägg av sture »

Jag har ökat startdosen
brännaren går klockrent nu

Diom Topp Vikig Bio
Mafa mini Såbi pellets :P
Skriv svar