Felaktig start med vikingbio
Felaktig start med vikingbio
Hej!
Hoppas att kunskapen finns hos någon här på forumet, då inte värmebaronen och installatörer vet.
Jag har problem med att min brännare gör felaktig start, lite då och då. Det går inte att hitta någon rödtråd om det är varmt eller kallt, nysotat eller inte spelar ingen roll. Jag har provat att ändra vinkel på skruven ifall den skulle var för brant, ökat matningen på brännaren men inget verkar hjälpa.
Det roliga är att den kan gå klockrent i 4-5 dagar och sen kan den stanna flera gånger per dag. 9 gånger av 10 så är det bara att bryta strömmen så den får starta om, så går den sen hur bra som helst.
Så gnugga energiknölarna nu så jag kan få lite bra tips och trix att testa.
//Jocke
Hoppas att kunskapen finns hos någon här på forumet, då inte värmebaronen och installatörer vet.
Jag har problem med att min brännare gör felaktig start, lite då och då. Det går inte att hitta någon rödtråd om det är varmt eller kallt, nysotat eller inte spelar ingen roll. Jag har provat att ändra vinkel på skruven ifall den skulle var för brant, ökat matningen på brännaren men inget verkar hjälpa.
Det roliga är att den kan gå klockrent i 4-5 dagar och sen kan den stanna flera gånger per dag. 9 gånger av 10 så är det bara att bryta strömmen så den får starta om, så går den sen hur bra som helst.
Så gnugga energiknölarna nu så jag kan få lite bra tips och trix att testa.
//Jocke
/Jocke
CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
När den stannar nästa gång så skall du tvångsköra skruven och koppla slangen direkt mot en hink så att du kan mäta hur mycket pellets som matas per timme.
Detta utan att göre något annat efter stoppet.
Varför. Jo för att få reda på hur mycket som verkligen matas in som startdos just denna gång som brännaren inte startar.
Och som en direkt följdfråga. Händer det när du har lite pellets i fårrådet?
Detta utan att göre något annat efter stoppet.
Varför. Jo för att få reda på hur mycket som verkligen matas in som startdos just denna gång som brännaren inte startar.
Och som en direkt följdfråga. Händer det när du har lite pellets i fårrådet?
Okej då ska jag testa det nästa gång, så får vi se hur mycket skruven matar fram. Det som dock är lite lustigt är när jag bryter strömmen till brännaren och startar om den så går den igen, tycker att den borde göra felaktig start då också, men jag kanske tänker fel.
Nej det verkar inte ha någon betydelse om det är mycket eller lite pellets i förrådet, förra helgen fick jag felaktig start, andra omgången som brännaren gick.
Men jag testar manuell matning får vi se vad jag kommer fram till.
Mvh
//Jocke
Nej det verkar inte ha någon betydelse om det är mycket eller lite pellets i förrådet, förra helgen fick jag felaktig start, andra omgången som brännaren gick.
Men jag testar manuell matning får vi se vad jag kommer fram till.
Mvh
//Jocke
/Jocke
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Om brännaren missar en start, och sedan startar direkt efter en reset så uppfattar jag två felorsaker:
1. För liten startdos. Prova att öka startdosen något.
2. Högt drag i skorstenen? Prova inställningen för högt drag, som ger lite extra tid åt tändelementet.
Andra orsaker till startproblem som jag själv upplevt:
- För mycket spån och finfraktioner som orsakar ojämn matning.
- Rostret är inte riktigt rakt, utan det ger springor bredvid kanterna mot brännarröret, som får luften att ta fel väg.
- För igensatta springor i rostret.
1. För liten startdos. Prova att öka startdosen något.
2. Högt drag i skorstenen? Prova inställningen för högt drag, som ger lite extra tid åt tändelementet.
Andra orsaker till startproblem som jag själv upplevt:
- För mycket spån och finfraktioner som orsakar ojämn matning.
- Rostret är inte riktigt rakt, utan det ger springor bredvid kanterna mot brännarröret, som får luften att ta fel väg.
- För igensatta springor i rostret.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Hej,
Har själv varit inne lite på att det har med draget att göra, så nu har jag öppnat friskluftsventilen mycket mer än tidigare och nu har den gått i fyra dagar utan en felaktig start. Jag vågar inte säga att det är det som gör det men, det verkar inte ha bilit sämre iaf. Hör av mig när det har gått ett lite längre tag.
//Jocke
Har själv varit inne lite på att det har med draget att göra, så nu har jag öppnat friskluftsventilen mycket mer än tidigare och nu har den gått i fyra dagar utan en felaktig start. Jag vågar inte säga att det är det som gör det men, det verkar inte ha bilit sämre iaf. Hör av mig när det har gått ett lite längre tag.
//Jocke
/Jocke
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Tilluft är viktigt. Arean på tilluftskanalen måste vara minst lika stor som rökrörets..Jocke.t skrev:Hej,
//Jocke
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Har du för mycket spån/småfraktioner i pelletsen? Jag har haft problem ibland när pelletsen innehåller allt för mycket spån. Förutom att matningen blir så ojämn, så upplever jag att det har en närmast "släckande" fas med problem vid uppstart som följd. Jag är så noggrann idag, så jag "silar" min bulkpellets när jag upplever den som för spånig.surmasen skrev:För den intresserade kan jag säga att det troliga startproblemet i mitt fall är att skruven går ojämt. Ska tömma förådet och se om det blir bättre.
Kör du bulk eller säck?
jag kör pellets, nu sen jag installerade en tigris draglucka så jag har inte haft några problem alls, det har gått en vecka i stäck utan problem. Jag har också tagit bort lite tidningspapper som har varit ivägen för frisklufstillförselnen i pannerummet, det verkar fungera bra.
Fick även rådet att hålla min dörr till pannrummet stängd för att få rätt drag och det verkar fungera bra.
återkommer om en vecka igen för att repportera hur det har gått.
//Jocket
Fick även rådet att hålla min dörr till pannrummet stängd för att få rätt drag och det verkar fungera bra.
återkommer om en vecka igen för att repportera hur det har gått.
//Jocket
/Jocke
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Dels så snackar vi väl om väsentligheten av att det finns tilräckligt med tilluft i pannrummet. Minst motsvarande arean av skortstenen.Skinner skrev:Fråga: Hur fixar man draget som ni snackar om?
Vill prova allt innan jag bekostar ett nytt tändelement.
Min Viking Bio startar inte heller upp efter tre försök, då slås röda lampan på och blinkar "misslyckad start".
Dels en motdragslucka, som monteras för att draget inte skall bli allt för högt i pannan, om man ex. som jag har ett 8 meters stålrör som skorsten.
Vad var det för fel med skruven, har samma problem med ojämn matning och misslyckad start som följd.surmasen skrev:Sköt att det var draget som var problemet, hoppas det håller i sig.
SJälv så var det skruven som var problemt denna gången för mig, även när det gäller förbrännnignen så orsakade den nog störningar.
CTC 1200 Family, Viking bio, mafa midi, 6mm pellets BioNorr.
Hej, Jag har precis installerat min Vikingbio på en nibe city panna och jag har också haft problem med misslyckade starter. Efter att ha läst i denna trå så ökade jag tilluften och nu verkar det som att jag har blivit av med "start problemet" =)
En annan sak som jag har lagt märke till nu när jag har öppnat motdragsluckan är:
1, Tiden som brännaren är igång har sjunkit ganska rejält. Nu tar det brännaren ca 17 minuter att öka tempen på pannvattnet från ca 70 grader till 82 grader, är det normala tider tror ni?
2, Pannan håller dessutom vatten temeperaturen betydligt bättre, och det blir på så vis betydligt mer tid utan att brännaren är igång = billigare! Vet ni varför det blir så att pannan håller temperaturen bättre? Kan det vara så att innan jag öppnade motdragsluckan så sögs all kall luft in genom skorstenen och sedan ner i panna och där kylde ner vattnet?
// Björn
En annan sak som jag har lagt märke till nu när jag har öppnat motdragsluckan är:
1, Tiden som brännaren är igång har sjunkit ganska rejält. Nu tar det brännaren ca 17 minuter att öka tempen på pannvattnet från ca 70 grader till 82 grader, är det normala tider tror ni?
2, Pannan håller dessutom vatten temeperaturen betydligt bättre, och det blir på så vis betydligt mer tid utan att brännaren är igång = billigare! Vet ni varför det blir så att pannan håller temperaturen bättre? Kan det vara så att innan jag öppnade motdragsluckan så sögs all kall luft in genom skorstenen och sedan ner i panna och där kylde ner vattnet?
// Björn
Nibe city -95 + Vikingbio -05
Bor i Spånga
Bor i Spånga