Budgetlösning dammsugartransport av pellets

Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Jodå, teknikfreak kanske man är... :D (Boys and thier toys)...

I mitt fall precis som i Roli's, så behöver jag dra matningen lite speciellt så därför är luftmatning att föredra. Klurar på en lösning helt utan skruv.

Nu har iaf. delar av elektroniken dykt upp så nu ska det pysslas lite.

Ett ytmonterat motstånd på displaydrivaren var löst, så jag lödde fast det med lödpistolen. Gissa om jag kände mig som hjärnkirurg med grillvantar.... Men nu funkar displayen :lol:

Reläelektroniken verkar oxo funka. Ska skaffa resten av komponenterna så jag kan mäta rökgastemp.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Nu är det bara att slå i ic-kretsarna med gummiklubban så är du hemma :lol: :lol:
Thermia Biomatic 20+
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Har läst att det kan bli problem med kapacitiva givare när matrialet man mäter på har för lite fukthalt (leder för lite).

Det borde inte vara ett problem att bygga en ljusvakt som damm inte kan fastna framför.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Jag är lite pigg på att använda sugkonceptet för att fylla på mitt veckoförråd. Mest för att slippa dammet, men även för att ha möjlighet att köpa storsäck.

Är det möjligt att undertrycksätta hela veckoförrådet genom att försegla det och ansluta dammsugare samt sugslang? Behövs ngn form av cyklonbildare?
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Ivar skrev:Jag är lite pigg på att använda sugkonceptet för att fylla på mitt veckoförråd. Mest för att slippa dammet, men även för att ha möjlighet att köpa storsäck.

Är det möjligt att undertrycksätta hela veckoförrådet genom att försegla det och ansluta dammsugare samt sugslang? Behövs ngn form av cyklonbildare?
Det kan ju ev. finnas en risk för bakbrand i brännaren om det börjar suga luft genom skruven. Bara en tanke som dök upp :idea:

Annars låter det ju som en idé värd att testa.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

AndersJ skrev: Det kan ju ev. finnas en risk för bakbrand i brännaren om det börjar suga luft genom skruven. Bara en tanke som dök upp :idea:

Annars låter det ju som en idé värd att testa.
Håller med om detta med bakbrand och jag tror nog att man skall undvika att "vakuumsätta" sitt förråd. Man får det "aldrig" tätt vid anslutningen mot brännaren med bakbrand eller andra otrevligheter som följd.
Utan en cyklon/annan burk med tätslutande vipplock mot veckoförrådet är nog tyvärr ett måste.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Jo, tanken på bakbrand har slagit mig, men jag tänkte lösa det genom att helt sonika koppla loss slangen mellan brännare och matningsskruv.

Tanken med systemet var inte att köra det lika lyxigt och automatiskt likt de andra i tråden, utan att bara sisådär 1 gång/vecka mata veckoförrådet på ett lite smidigare sätt.

Fortsättning följer...
Panna Thermia Bionet, Brännare Thermia 15D (tidigare 12D), Acktank BoRö 500liter, Solfångare BoRö 10m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ivar skrev:Jo, tanken på bakbrand har slagit mig, men jag tänkte lösa det genom att helt sonika koppla loss slangen mellan brännare och matningsskruv.

Tanken med systemet var inte att köra det lika lyxigt och automatiskt likt de andra i tråden, utan att bara sisådär 1 gång/vecka mata veckoförrådet på ett lite smidigare sätt.

Fortsättning följer...
Skall du inte köra med automatisk sugning så är det ju ett alternativ. Eftersom du då tar bort skruvslangen och tätar där.

Ev. nackdel skulle då vara att du inte kan köra brännaren samtidigt som du "laddar" ditt veckoförråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ivar
Prima virke

Inlägg av Ivar »

Aj katten, det har du ju helt rätt i. Börjar bli lite väl omständligt, kanske dags att överväga cyklon. Ngn som har ngn bra skiss?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Ev. nackdel skulle då vara att du inte kan köra brännaren samtidigt som du "laddar" ditt veckoförråd.
Om man inte sätter dit något som har lite pellets för att mata under tiden. Det blir lite bökigt men vill man så går det. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Aj katten, det har du ju helt rätt i. Börjar bli lite väl omständligt, kanske dags att överväga cyklon. Ngn som har ngn bra skiss?
Provade lite igår kväll med min hemmabyggda cyklon, den fungerar faktiskt utmärkt, har provat att ladda den med omgångar på 7kg pellets
(lite drygt 10liter). Ska prova hur mycket jag kan få i den men måste fixa en upphängning av cyklonen först.
(Jag har tagit lite bilder men har inte just nu någonstans att lägga dem)

Luckan som Ivar undrade över gjorde jag helt enkelt genom att skruva fast en musmatta under utloppet. Tro det eller ej men det fungerar oväntat bra.
Behövs dock lite finlir så att det alltid blir tätt efter tömning. En motvikts lucka tror jag kommer att funka super. :D

Dock är det lite knepigare med andra ändan, jag vill helst vara utan en skruv i storförrådet, men är osäker på hur man får till inloppen.
Jag tror att det behövs lite turbulens vid inloppet för att det inte ska "fastna" och sluta mata. Ska prova lite flera varianter.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Såg en utrikisk pelletsanläggning med luftmatning. Den hade dubbla slangar till intaget. Undrar om den ena var med sug och den andra med tryck?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Allan skrev:Såg en utrikisk pelletsanläggning med luftmatning. Den hade dubbla slangar till intaget. Undrar om den ena var med sug och den andra med tryck?
De "utrikiska" luftmatningssystemen är oftast "slutna" dvs det är samma luft som går runt. Då slipper man nog "mitt" problem med att filtret i sugaren tätnar och måste rengöras med regelbundenhet.

Vilket jag inte hade gjort idag så jag fick lägga lite tid på att rensa sugslangen från pellets för att få igång anläggningen igen :cry:
Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Allan skrev:Såg en utrikisk pelletsanläggning med luftmatning. Den hade dubbla slangar till intaget. Undrar om den ena var med sug och den andra med tryck?
Du har lite bilder mm i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=25
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Hemsida om cykloner

Inlägg av AndersJ »

Ivar skrev:Aj katten, det har du ju helt rätt i. Börjar bli lite väl omständligt, kanske dags att överväga cyklon. Ngn som har ngn bra skiss?
Snubblade över denna väldigt utförliga hemsida om cykloner för ett tag sen. Det kanske handlar om lite kraftigare grejer men där pratas bl.a. om statisk elektricitet som har varit på tapeten i denna tråden.
http://billpentz.com/woodworking/cyclon ... nePlan.cfm
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Skriv svar