Jag eldar med ved och när pannan är uppe i 90 grader så börjar laddomaten ladda tankarna. Märkligt är att laddomaten står på 77,5 grader för att det ska ladda vid 90 grader på pannan. Ställer jag den på 90 grader så laddar den aldrig... är det fel på givaren som är nerstoppad i ett rör i pannan eller laddomaten?
Mitt "problem" är sedan att när bottentempen börjar närma sig 70-75 grader så kokar pannan (100 grader). Verkar som om laddomaten inte laddar tankarna snabbt nog. I vilket fall så lyckas jag aldrig elda upp tankarna i mer än c:a 80 grader. Jag läste i forumet att det sitter någon sorts termostatventil i laddomaten (vid pumpen) som inte släpper igenom högre temp än ett visst värde och att man kunde byta till högre värde. Är det detta som sätter stopp för att jag inte får upp tankarna högre?
Vad är i så fall orsaken till att ha olika termostatventiler i laddomaten?
På annat ställe läste jag åsikten att det är onödigt att ladda tankarna högre än 80 grader. Men på något sätt tycker jag det vore bra att få ytterligare en dags "ledigt" från eldningen, nu sjunker tempen med c:a 10 grader per dygn så det tar 4 dygn innan vattentempen är nere i 40 grader.
Jag har en annan fråga angående fördelar/nackdelar med att elda upp tankarna med pellets, men det kan vi ta i ett annat inlägg så vi inte blandar ihop för mycket på en gång...

Tack,
Tolvan