Hur få upp tankarna i mer än 80?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Tolvan
Fröträd

Hur få upp tankarna i mer än 80?

Inlägg av Tolvan »

Har nyligen bytt panna från en stenåldersgammal oljepanna till en Biomax kombipanna med pelletsbrännare VikingBio. Har två 500L tankar med laddomat 3000/4030. Det finns ganska mycket att klura över vad gäller ved och pelletseldning, och nu hittade jag detta fantastiska forum! Nu några frågor frågor till expertpanelen... ;-)

Jag eldar med ved och när pannan är uppe i 90 grader så börjar laddomaten ladda tankarna. Märkligt är att laddomaten står på 77,5 grader för att det ska ladda vid 90 grader på pannan. Ställer jag den på 90 grader så laddar den aldrig... är det fel på givaren som är nerstoppad i ett rör i pannan eller laddomaten?

Mitt "problem" är sedan att när bottentempen börjar närma sig 70-75 grader så kokar pannan (100 grader). Verkar som om laddomaten inte laddar tankarna snabbt nog. I vilket fall så lyckas jag aldrig elda upp tankarna i mer än c:a 80 grader. Jag läste i forumet att det sitter någon sorts termostatventil i laddomaten (vid pumpen) som inte släpper igenom högre temp än ett visst värde och att man kunde byta till högre värde. Är det detta som sätter stopp för att jag inte får upp tankarna högre?

Vad är i så fall orsaken till att ha olika termostatventiler i laddomaten?

På annat ställe läste jag åsikten att det är onödigt att ladda tankarna högre än 80 grader. Men på något sätt tycker jag det vore bra att få ytterligare en dags "ledigt" från eldningen, nu sjunker tempen med c:a 10 grader per dygn så det tar 4 dygn innan vattentempen är nere i 40 grader.

Jag har en annan fråga angående fördelar/nackdelar med att elda upp tankarna med pellets, men det kan vi ta i ett annat inlägg så vi inte blandar ihop för mycket på en gång... ;-)

Tack,
Tolvan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hej.
Det låter klurigt det där..

Vet du vilken hastighet pumpen på laddomaten står på?

Mvh/Andreas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Tolvan
Fröträd

Pumphastighet

Inlägg av Tolvan »

Eftersom veckoförrådet för pellets står ivägen så ser jag inte riktigt vad det står på pumpen, men jag förutsätter att den stod på "ett" och att jag senare pillade upp den till "två" efter lite besvär. Kan inte direkt säga att det gjorde någon nytta... Ska försöka få bort veckoförrådet och se vad det egentligen står och sen testa att köra på "tre".

// Tolvan
Tolvan
Fröträd

Pumphastighet 3, tanktemp 75....

Inlägg av Tolvan »

Nu kör jag på pumphastighet 3 på laddpumpen. Tanktempen verkar stabilisera sig runt 75 grader. Toppen gick upp i 75, mitten gick i 75, och sen stannar det där medan botten sakta men säkert går upp i 75 grader.... varför fortsätter inte toppen och mitten mot 90 grader som pannan står på?!?

Vad sjutton är det som "bromsar"?! Det känns ju som om tanken laddas lite titt som tätt, men det blir inte varmare än 75 grader...

// Tolvan
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Jag kompletteringseldar oxå med ved under vintern i en Nibe combi VX. En dubbelpanna som påminner om biomaxen. Den har en vattenvolym på 286 liter och jag laddar en 500 liters tank med hjälp av laddomat 4030.

Grundregeln är ju att vattnet ska pumpas så sakta som möjligt för att inte fördärva skiktningen. Laddpumpen står i läge 2/4 och Urladdpumpen i 1/4 Men ibland har jag märkt att laddomaten inte riktigt hinner med. Den pumpar och pumpar och pumpar medan pannan stiger mot 100 graders strecket. Om man då höjer varvtalet på laddpumpen fungerar det mycket bättre. Ska laborera lite till med detta i vinter för att se om man hittar det optimala varvtalet...
Jag har tre mätare på min tank, och jag anser den vara fulladdad då de visar ca 90*C, 87*C och 85*C i botten
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
NordiCs
Gallringsobjekt

Inlägg av NordiCs »

Jag har ett liknande problem, pannan är inställd att elda till 90grader men kommer aldrig högre än 88 grader(småsaker kanske men irriterande :? ), Men tankarna kommer inte upp i mer än 83 grader.
Har tänkt att byta termostaten i laddomaten (laddomat 21) från 72grader(pannleverantörens rekomendation) till 78 som är den högre jag har.
Hade tänkt att testa detta mest för att se vad som händer.
För närvarande har jag testat samtliga tre hastigheter på pumpen utan någon större skillnad.
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Går det inte att ringa instalatören och säga att grejorna inte funkar riktigt?

Man har väl garanti på jobbet?
Det har jag i alla fall
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

NordiCs skrev: Men tankarna kommer inte upp i mer än 83 grader.
Har tänkt att byta termostaten i laddomaten (laddomat 21) från 72grader(pannleverantörens rekomendation) till 78 som är den högre jag har.
Hade tänkt att testa detta mest för att se vad som händer.
För närvarande har jag testat samtliga tre hastigheter på pumpen utan någon större skillnad.
Byt till den 78 gradiga så ska du se att det blir högre temp i acktanken.. Det finns termostater för högre temp oxå (83 o 87 grader) men med 78 grader ska du nog få mot 90 grader i acktanken..

Din panna verkar klara att höja tempen 11 grader över termostatens temp.. Så en 83 graders så skulle du nog få 93-94 grader till acktanken..
Men då kanske pannan bryter??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tolvan
Fröträd

Olika funktion på Laddomat 21 & 4030?

Inlägg av Tolvan »

Ah, nu börjar det bli lite fart på den här tråden... :wink:

Som rubriken säger, är det inte olika funktion på Laddomat 4030 och Laddomat 21? Borde det ju vara eftersom de båda versionerna finns. Kan vi inte försöka slå fast detta till att börja med? Någon som VET hur funktionen är och som kan beskriva den utan att länka till informationen som finns på Termoventilers hemsida? (vilket faktiskt inte säger så mycket). Jag kan inte riktigt läsa mig till det, men jag misstänker att termostatventilen i de både stänger/öppnar på olika sätt så funktionen blir helt olika.

NordiCs förslår att byta termostaten i laddomaten från 72 till 78. Dock tror jag att detta inte hjälper i mitt fall eftersom 21 och 4030 enligt min misstanke inte fungerar på samma sätt. T.ex sitter det 63 gr termostat i 4030 som standard. Ärligt sagt vet jag inte vad som sitter i min 4030, men jag har bett leverantören att ta reda på om det sitter något annat än 63 grader.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Tolvan
Fröträd

Okunnig installatör....

Inlägg av Tolvan »

Andreas Hansson skrev:Går det inte att ringa instalatören och säga att grejorna inte funkar riktigt?

Man har väl garanti på jobbet?
Det har jag i alla fall
Jo, men det är ju så dags att upptäcka att leverantören kan pellets hyfsat bra (vilket ju inte är så svårt...) och inte är kunnig på vedeldning/laddomat...
Tolvan
Fröträd

Temperaturskillnader

Inlägg av Tolvan »

Som någon skrev i en annan tråd; ursäkta att jag spammar min egen tråd... :oops:

Jag ringde till Termoventiler får att få mer information. Tyvärr blev jag vidarekopplad till en andra person eftersom den första inte kunde något, och den andra var inte pedagogisk för fem öre och verkade inte vara van vid kontakt med slutkund...?

Jag fick aldrig riktigt klart för mig exakt hur funktionen är på laddomat 4030. Jag fick dock höra hans teori om att det kan vara så att givaren till laddomaten mäter en lägre temperatur än panntermometern, därav tempskilladen på c:a 12,5 grader mellan panntermometern och inställningsratten på laddomaten (77,5 grader). OK, men jag tycker väl personligen iofs att det är stor skillnad för att vara mätt på olika ställen i pannan...

Min givare till laddomaten sitter nerstucken c:a 30 cm ner i ett dykrör i ett uttag på vänster del av toppen på pannan. Panntermometern sitter relativt nära panntoppen, i mitten strax innanför frontpanelen där elektroniken sitter. Laddomaten pumpar in vatten i botten på pannan längst ner på vänster sida. I mitten på panntoppen sitter vattenuttaget som går vidare till tanktoppen. Han pratade om att man skulle koppla in laddomaten diagonalt över pannan för bästa funktion.

Jag proveldade och tog upp pannan så när 100 grader jag kunde, c:a 96-98 grader. Jag ställde laddomaten på c:a 85 grader och då började laddomaten ladda tanken. Temperaturförhållandet denna gång är samma som vid tidigare, lägre temperaturer (90 panna och 77,5 på laddomatratten för laddning). Resultatet av denna eldning är att jag fick upp tankarna i c:a 85 grader (85/84/83 faktiskt) vilket är minst 5 grader mer än förut.

Att det finns en tempskillnad beror säkert på det mannen jag pratade med sa, att det kan vara så att givaren mäter en annan temperatur än panntermometern. Lösningen kan alltså vara att sätta givaren på annat ställe där temperaturen är högre... dock ska ju givaren kanske inte sitta på samma ställe som panntermometern eftersom den sitter rätt nära panntoppen. Enligt instruktionerna ska den sitta högt för bra laddningsfunktion men "lägre" för att få bra varmvattentillgång... hm, lurigt när det är som det är.

Återkommer med resultatet när jag har flyttat givaren...

// Tolvan
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Jag har inte hittat så mycket lösning på mitt problem...

Jag har ett digitalt mätinstrument för temperatur som jag har hållt mot röret som kommer upp ur toppen mitt på pannan. Det förgrenar sig i tre rör, ett ner på sidan av pannan till laddomatpumparna, ett till toppen på tankarna, samt ett upp till expansionskärlet på vinden. Instrumentet visar c:a 80 grader, d.v.s lika mycket som jag lyckas på upp tankarna i. Panntermometern visar i detta läget 96 grader. Mäter jag på röret på sidan av pannan direkt ovanför laddomatpumparna så har jag även 80 grader här. Jag tycker inte att instrumentet borde visa så fel att det kan vara ett mätfel eftersom det visar inom någon grad lika mycket som min andra vanliga digitala termometer som visar c:a 20 grader inomhustemp.

Man skulle kunna tänka sig att panntermometern visar helt fel, men jag tycker inte att den borde visa -så- mycket fel. Den sitter ju c:a 10-15 cm från toppen och ser ut att kunna sitta väldigt nära utloppet på toppen där vattnet tas till tankarna. Vid c:a 95 grader på termometern börjar det susa och leva i pannan och vid 100 och däröver så hör man nästan hur det kokar och det börjar bubbla en aning i expansionskärlet. Är systemet nyss påfyllt med mer vatten så börjar det rinna i skvallerröret som kommer ner från expansionskärlet och mynnar i brunnen bredvid pannan. Med detta så borde termometern inte kunna visa t.ex 10-15-20 grader för mycket, pannan "kokar" ju inte vid "bara" 90 grader.

Jag tycker att den "låga" temperaturen (80gr) rimligen inte borde ha att göra med rördragningen utanför pannan eller laddomaten, ELLER?!

I ett telefonsamtal med Thermomatic så sade mannen jag pratade med att jag "nog" inte får upp tankarna i mer än 80 grader i bästa fall... HUR SJUTTON kan han säga detta?! Finns det något som han vet men inte jag?! Han hade ju ingen direkt förklaring till sitt påstående.

Tankar och idéer kring detta mottages tacksamt!
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Som jag har förstått funktionen på Laddomat 4030 så är den likvärdig med 21 vid laddning av tankarna. När du börjar elda i pannan så startar laddpumpen vid 80 grader och ska inte stanna förrän tempen går en liten bit under 80..

Termostatventilen i laddomaten blandar vatten från tanken med vatten från pannan (som ju cirkulerar tillbaka till pannan). Lika mycket vatten som går från tankbotten till pannan går från pannan till tanktoppen.

När returvattnet från tanken är 80 grader så börjar tempen i pannan stiga successivt. Termostatventilen i laddomaten är nu helt öppen och allt vatten som laddpumpen flyttar går från panna till tank. Inget vatten från pannan blandas med i returen. Givaren till laddpumpen ska inte stoppa pumpen förrän tempen blir en bit lägre än 80 grader, så den påverkar inte alls i det här läget.

Efter avslutad eldning sjunker tempen i pannan altersom värme shuntas ut och varmvatten förbrukas. När den går under 50 grader startar urladdningspumpen och drar varmt vatten från tank till panna. När panntempen går en bit över 50-60 grader (antar jag, det framgick inte riktigt i Termoventilers pdf) stannar urladdningspumpen.

När tanktempen har blivit för låg och panntempen också är för låg , t ex 40 grader stannar urladdningspumpen och ev tillskottsvärme i form av t ex elpatron startas.

Visade det digitala mätsintrumentet rätt? Isolerade du runt givaren så att den inte kyldes av omgivande luft? Att den visar 80 när panntempen är 96 grader skulle ju kunna antyda att det inte alls pumpas vatten från panna till tank när panntempen närmar sig 100 grader, vilket är mycket underligt. Laddpumpen ska ju inte slå av förrän panntempen är en bit under 80 grader. Har du mätt tempen i samma dykrör som givaren till laddpumpen sitter?

Urladdningspumpen ska inte starta före panntempen gått under t ex 50 grader. Kan det vara så att urladdningspumpem startar när panntempen närmar sig 100 och s a s jobbar mot laddpumpen? Öppnar termoventilen när den ska?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag har Laddomat 21, eftersom jag gjort en ny installation. Då sätter man ju "allting" i ackumulatortanken, och behöver aldrig pumpa tillbaka vatten till pannan igen.

Hursomhelst, hos mig fungerar det utmärkt. Jag har originaltermostaten i Laddomaten, dvs 78ºC. Laddpumpen startar samtidigt med rökgasfläkten, men i början går allt vatten bara runt i pannan. Vid ungefär 80ºC börjar Laddomaten att öppna, och pytsar ut lite till tankarna. Med bra fart på brasan stiger panntemperaturen (vilken stämmer bra på pannans termometer, jämfört med termometern för inkommande varmvatten på Laddomaten) till drygt 90ºC. Då shuntar Laddomaten tillbaka vatten med en temperatur på 60-70ºC till pannan.

Så länge det finns kallt vatten, <30ºC, i botten på tankarna orkar pannan inte över ungefär 92ºC. I tanktoppen klättrar temperaturen då upp mot 85-90ºC. Pannan är stämplad 35kW. Laddpumpen går på läge 2 av 3.

När allt vatten blir varmt, sticker panntemperaturen snabbt uppåt. Då stänger drifttermostaten av rökgasfläkten, och den uppvärmning av pannan som självdraget ger går förmodligen jämnt ut med förbrukningen så här års. Det har inte kommit något kylvatten från SYR-ventilen, i alla fall. I detta läget pumpar Laddomaten i princip allt pannvatten till tankarna. Det syns på termometern, som går till 90-95ºC i toppen på tankarna och i alla fall över 80ºC i bottnen.
Dessutom försöker jag ju avväga mängden ved, så att det inte ska finnas mycket kvar när tankarna är laddade.

Nu är det ju inte en Laddomat 4030, men så här fungerar det i alla fall med min Laddomat 21. Om det nu kan vara till någon hjälp som ett slags "referens".
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:
Så länge det finns kallt vatten, <30ºC, i botten på tankarna orkar pannan inte över ungefär 92ºC. I tanktoppen klättrar temperaturen då upp mot 85-90ºC. Pannan är stämplad 35kW. Laddpumpen går på läge 2 av 3.
Har du testat att köra på läge 1??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar