Status-LED lyser svart och inget i displayen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thorsson
Gallringsobjekt

Status-LED lyser svart och inget i displayen

Inlägg av Thorsson »

För ca två veckor sedan så hade brännaren stannat och status-lampan under displayen växlade färg mellan svagt grönt och svagt rött så jag startade om den varvid den blev sig själv och tänkte inte mer på det.
Sedan uppvisade den ett nytt symptom för några dagar sedan då displayen var svart och lampan lyste svagt rött.
En omstart gjorde ingen nytta så jag drog ut kabeln från brännaren, satte i den igen och startade brännaren. Den gick även då till synes normalt igen.
Nu ikväll så lyser lampan svagt rött igen och inga omstarter eller byte till annan apparatkabel fungerar.
Ser inte att de runda kondensatorerna är svullna heller.

Någon som har en idé om vad man kan testa att göra?
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Status-LED lyser svart och inget i displayen

Inlägg av CPMS »

Vid konstiga styrfel på en Bequem skulle jag byta den lilla 100uF 35V elektrolytkondensatorn som sitter ute på kanten på kortet.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Den som sitter längst ner till höger på kortet?
https://www.temp-image.com/HuBZFQknUXmmV1A
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Jupp och om det där är ditt kort som spökar byt även den andra elektrolyten som sitter brevid summer'n. Kommer inte ihåg värdena på den lite större kondningen men den ser svälld ut i toppen och det brukar vara ett tecken på att den inte mår bra.

PM'a Hajof70 från denna tråd https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=20325 och fråga om han kommer ihåg värdet på den andra kondningen, han har bytt dom ganska nyligen.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Tyvärr gjorde det ingen skillnad att byta de två.
Led-lampan lyser bara med ett svagt rött sken och displayen är svart.
https://ibb.co/JW8qqmgs
Har du några fler idéer på lager? 🙂
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Då måste man nog gå djupare in i korten och felsöka men det är inget man lätt kan göra via ett forum. Men beroende på hur duktig du är på elektronik så kolla först att all lågspänning på korten är ok. Sen är det bara att läsa datablad och försöka kolla om cpu'n snurrar. och så vidare...
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Det var det jag rädd för att det var nästa steg.
Jag är väl inte så kunnig som jag önskar men får börja att försöka mäta och dokumentera det jag kommer åt.
Du råkar inte ha några bra datablad eller bättre kretsscheman än det rudimentära som är i manualen?

Oavsett hur det går, stort tack för att du försöker 🙂
Skriv svar