Pannan startar om kontinuerligt, får inte ens upp temperaturen!
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Pannan startar om kontinuerligt, får inte ens upp temperaturen!
När jag idag gick in i pannrummet märkte jag att pannan plötsligt lät konstigt, som om den tystnade och sedan började om. Observerade den några minuter och mycket riktigt; den gick i några minuter och sedan slutade pannan att göra det den höll på med (körde intern och/eller extern skruv eller fläktade). Samtidigt byttes texten på displayen ut mot "Brännartyp 0545 20kw" varefter vanliga menytexten kom tillbaka och pannan drog igång igen. Tror att den fortsatte göra det den gjorde innan omstart, men är osäker på det.
Med pannan i Från-läge gjorde jag tester via "Testa utgångar". Vid körning av extern och intern skruv liksom mina tre elsteg startade pannan om efter stokastiskt lång tid, ena gången direkt, andra gången efter 2 min men oftast efter tämligen kort tid. Fläkt, tändning, Larm, Värme 1 och Värme 2 verkade inte resultera i omstart men jag ska låta det vara osagt då jag inte testade det så noggrant.
Har prövat att stänga av och sätta på strömmen till pannan men det ger ingen effekt. Har också lossat och satt tillbaks alla kontakter på brännaren. Menyerna i övrigt har kvar sina värden som de ska.
Har nu ställt över pannan på El eftersom pelletseldningen aldrig kommer igång tillräckligt för att få upp värmen i tanken. Med elpatronerna får jag åtminstone upp lite värme i tanken. Jag är tämligen, men inte 100%, säker på att jag gått förbi pannan och att den då har stått still och har haft hög vattentemperatur under de senaste dagarna, dvs fungerat som den ska. Det skulle i så fall tyda på att felet är nytt. Men...
För en knapp vecka sedan löste trädgårdsbelysningen ut JFB i den undercentral som även pannan går på. Givetvis var jag då på resande fot och märkte det inte förrän jag kom hem och pannan stod still och larmade "Brist på pellets". Fullt normalt då Ulma-anläggningen som förser pannan med pellets var utslagen pga JFB. Pannan var dock på då dess tre faser är innan JFB. Jag antar att man kan misstänka att något hände med pannans elektronik då?!
Oavsett det, vad kan vara fel, hur kan jag vidare felsöka? Och någon som känner till duktig pelletsmekaniker i Stockholmstrakten, gärna i södra närförorterna.
Med pannan i Från-läge gjorde jag tester via "Testa utgångar". Vid körning av extern och intern skruv liksom mina tre elsteg startade pannan om efter stokastiskt lång tid, ena gången direkt, andra gången efter 2 min men oftast efter tämligen kort tid. Fläkt, tändning, Larm, Värme 1 och Värme 2 verkade inte resultera i omstart men jag ska låta det vara osagt då jag inte testade det så noggrant.
Har prövat att stänga av och sätta på strömmen till pannan men det ger ingen effekt. Har också lossat och satt tillbaks alla kontakter på brännaren. Menyerna i övrigt har kvar sina värden som de ska.
Har nu ställt över pannan på El eftersom pelletseldningen aldrig kommer igång tillräckligt för att få upp värmen i tanken. Med elpatronerna får jag åtminstone upp lite värme i tanken. Jag är tämligen, men inte 100%, säker på att jag gått förbi pannan och att den då har stått still och har haft hög vattentemperatur under de senaste dagarna, dvs fungerat som den ska. Det skulle i så fall tyda på att felet är nytt. Men...
För en knapp vecka sedan löste trädgårdsbelysningen ut JFB i den undercentral som även pannan går på. Givetvis var jag då på resande fot och märkte det inte förrän jag kom hem och pannan stod still och larmade "Brist på pellets". Fullt normalt då Ulma-anläggningen som förser pannan med pellets var utslagen pga JFB. Pannan var dock på då dess tre faser är innan JFB. Jag antar att man kan misstänka att något hände med pannans elektronik då?!
Oavsett det, vad kan vara fel, hur kan jag vidare felsöka? Och någon som känner till duktig pelletsmekaniker i Stockholmstrakten, gärna i södra närförorterna.
Ariterm Biomatic+ 20 från 2006
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935 med orginal-"isolering", 20 5C
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Re: Pannan startar om kontinuerligt, får inte ens upp temperaturen!
Skulle inte förvåna mig om det är den lilla elektrolytkondensator på styrkortet som börjar ge upp, då får processorn så oren ström så den resettar och bootar om. Finns lite trådar om det och har själv fått byta ut den efter ett stopp. Ska se om jag hittar någon bild på den.
Senast redigerad av CPMS den tor 22 jan, 2026 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Kolla den här tråden:
https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=18446
https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=18446
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Kan ju vara värt ett försök om du tror att det kan skapa detta märkliga, stokastiska beteende. Dvs det är bara ren otur att det har inträffat/upptäckts nu och ingen koppling till trädgårdsbelysningens kortslutning?
Löda kretskort brukar jag få till, har t ex bytt Triac'arna efter motorstrul. Men el och elektronik är inte riktigt min grejj, jag kan göra vad jag blir tillsagd men sen är det stopp
. Är det möjligtvis så att man törs be dig om att komma med en lite närmare spec av vad jag ska köpa, alt ngn lämpig länk?
Löda kretskort brukar jag få till, har t ex bytt Triac'arna efter motorstrul. Men el och elektronik är inte riktigt min grejj, jag kan göra vad jag blir tillsagd men sen är det stopp
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Denna borde passa fint, se till att få rätt polaritet. Det brukar stå ett minustecken på kondensatorn och se till att den nya monteras åt samma håll.
https://www.electrokit.com/el.lyt-100uf-50v-105c-8x11mm
https://www.electrokit.com/el.lyt-100uf-50v-105c-8x11mm
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Stort tack! Foto på den befintliga sa ju inte så mkt.
Ska den där symbolen på toppen ange polariteten? Känns ju inte som om att den sitter rakt över benen...
Ska den där symbolen på toppen ange polariteten? Känns ju inte som om att den sitter rakt över benen...
- Bilagor
-
- 20260122_211635.jpg (28.65 KiB) Visad 715 gånger
-
- 20260122_211310.jpg (21.09 KiB) Visad 715 gånger
-
- 20260122_211255.jpg (31.38 KiB) Visad 715 gånger
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Sidan man inte ser har ett vitt band med ett minustecken på.
Sidan som är mot dom små komponenterna är plus sidan.
Sidan som är mot dom små komponenterna är plus sidan.
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Stort tack igen! Då gäller det bara att få tag på en sådan innan helgen. Borde ju vara möjligt här i huvudstaden kan man ju tycka
!
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Kjell & Kompany har haft kondensatorsatser har jag för mig, borde finnas någon 100uf 35-50v i en sådan.
Där skulle jag inte bry mig om att löda lös kondningen från kortet om jag inte var van att löda på kretskort.
Klipp benen så nära kondensatorn som möjligt och löd in den nya direkt på stumparna, är det trånga hål på kortet och stora jordplan kan det var ett helvete att löda lös benen från kortet.
Där skulle jag inte bry mig om att löda lös kondningen från kortet om jag inte var van att löda på kretskort.
Klipp benen så nära kondensatorn som möjligt och löd in den nya direkt på stumparna, är det trånga hål på kortet och stora jordplan kan det var ett helvete att löda lös benen från kortet.
Hittar du ingenting så regga dig på elektronikforumet och skicka en förfrågan om någon som bor i huvudstaden har en kondning du kan få köpa.
https://elektronikforumet.com
https://elektronikforumet.com
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Classe har bara stora grejjor och Kjell inga kondensatorsatser. Letar vidare, om inte annat via forumet. Och tack för tipset kring lödningen. Det är nog en bra ide. Jag har lött kretskort men därmed inte sagt att jag är van 
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Då är bägge kondensatorerna på styrkortet bytta. Ska få besked senare ikväll om de var dåliga och i så fall hur mkt. Tyvärr hjälpte det inte utan pannan bootar om på både pellets och el. Får knappt upp värmen till 50C i tanken och frågan är ju hur länge det håller.
Fler förslag på vad felet är? Ngt med elen till pannan, är överhuvudtaget styrkortet boven, om ja -hur kan jag fortsätta testa/felsöka det, eller....?!
Fler förslag på vad felet är? Ngt med elen till pannan, är överhuvudtaget styrkortet boven, om ja -hur kan jag fortsätta testa/felsöka det, eller....?!
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Har gjort vidare testar, mer eller mindre logiska
och resultatlösa
Märkligheter:
Imorgon ska jag testa att koppla bort expansionskort med rumsstyrning så får vi se vad det ger. Finns väl därefter inte så mkt att koppla bort från styrkortet i felsökningen.
So far pekar det på styrkortet men det kan ju också vara någon givare eller så som ger det felaktiga värden.
- "Startat om" även de tre elfaserna - pannar bootar om ändå
- Kopplat bort brännare o extern skruv - pannan bootar om ändå
- Kopplar bort cirkpump - Testade samtidigt att köra på pellets och nu tog det 30 min innan den bootade om första gången! Sen fick jag ytterligare en omstart efter kanske 10-15min och ytterligare en 10-15min senare. Därefter fick brännaren gå klart.
Märkligheter:
- Direkt efter ombottninen så är panntemperaturen helt plötsligt flera grader lägre än innan omstarten
- (men kanske korrekt?!) Under testerna utan cirkpump inkopplad, dvs pelletsbrännaren fick arbeta nästan ifred, började pannan om med Startfaserna, som ju tar ett tag att traggla sig igenom, efter ombootning för att sedan gå över till och Låg och sedan snabbt, ngn minut, gå över till Hög. Pannan borde ju känna av/se att pannan redan "brann" och då skippa startfaserna eller åtminstone snabbt gå över till Låg/Hög. Har precis fått en optovakt som jag ska montera ikväll för att se om det åtgärdar problemen vid omstarterna, att den går in i omstarterna.
Imorgon ska jag testa att koppla bort expansionskort med rumsstyrning så får vi se vad det ger. Finns väl därefter inte så mkt att koppla bort från styrkortet i felsökningen.
So far pekar det på styrkortet men det kan ju också vara någon givare eller så som ger det felaktiga värden.
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Ursäkta någon som inte vet nåt om pannan ifråga, men styrs/matas cirkpumpen från den?
KMP PX-21 (2006) + hembyggd övervakning i en KMP Uno
Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
-
hajof70
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Svar Ja på bägge frågorna, från en som vet betydligt mer än han skulle vilja veta om pannan men ändå långt ifrån tillräckligt
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan