Köpråd/ny på forumet

Skriv svar
DONSKOJ
Frö

Köpråd/ny på forumet

Inlägg av DONSKOJ »

Hej ni kloka,
Tack för insläpp - tog pinsamt lång tid för mig med gåtan bara…

Har omväxlande skum- och lusläst trådar i forumet sedan jun -25 då damen & jag köpte 70-talshus med Parca Norrahammar kombi-panna (anno -75 (!)) + Viking Bio 20 (-06). Bytte efter lite studium inre brännarrör & startelement på brännaren. Fantastiskt med sådana här forum :D

Rariteten till panna läcker lite grand genom elpatronen (defekt), tillsynes mkt lite och stabilt (rostfläckar vid stället, aldrig sett mer vatten på golvet än ett litet snapsglas vid uraskning).

Betrodd VVS-tekniker (som f ö satte in brännaren till förra ägaren för 20 år sedan) vidtalad ang att installera ny panna, men han kommer inte loss förrän till sent i vår/tidig sommar. Således finns det (förhoppningsvis) tid att fundera lite inför det.

Största utmaningen (vad jag kan begripa) är att rökröret sitter på ynka 130cm höjd från golvet, i murstock med insatsrör. Har hittills resonerat i Värmebaronen-termer, och då lär den låga höjden innebära Pellmax UB. Således kommer det behövas separat ack-tank med (inbyggd, eller med slinga till en separat) vv-beredare. Ingen erfarenhet av sådana heller, men hoppas kunna klara UB-panna, tank- och tappvarmvatten-lösning, ny cirkpump, exp-kärl, matarskruv samt installation på 120-140 tkr.

Låter det rimligt tycker ni? Några tips på ack-tank & vv-beredarlösning? Huset är på 120 kvm + lika mycket (uppvärmd) källare i Halland. Lär kunna bli 4 i i hushållet på sikt. Ingen annan värmekälla.

Mvh
Tacksam 90-talist
Viking Bio 20 (-06) i Parca Norrahammar DP20 (-75)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Köpråd/ny på forumet

Inlägg av Stegatorparn »

Värmebaronens pannor är ett bra val med hög kvalitet.

Tycker dock att det är onödigt att installera en laddpanna och ackumulatortank med de tillbehör som erfordras.
Dels blir kostnaden högre samtidigt som systemverkningsgraden blir lägre.

Räcker takhöjden till skulle jag rekommendera en Pellmax VX eller Pellmax CU.
Pellmax CU är lämplig om du tar vatten från egen brunn som har hög kalkhalt.

Låt inte skorstensanslutningen låsa ditt val. Det är relativt enkelt att ta upp ett nytt hål för rökröret.
I det lägre hålet kan du sätta in en sotlucka, så slipper du riskera att få in skräpet i pannan när sotaren sotar skorstenen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Kan berätta om mitt byte av en gammal kombipanna med hembyggd brännare till en modern pelletspanna med integrerad Bequem brännare, stående tuber med stor asklåda mm som insperation.
En jättebra och billig (6000:- beggad) panna.

Första problemet, rökröret var minst 50cm högre.
Har ju också gjort ett stativ under pannan så den kommer upp några decimeter från golvet.
Bild

Andra problemet var att jag hade flyttat den gamla pannan till ett annat rum mitt emot så eftersom det var en uppmurad klack i gamla pannrummet hade jag ersatt det gamla rökröret med en sotluck och borrat mig in genom väggen från det nya pannrummet in i klacken vars rökgång är ansluten till skorstenen.
Bild

Så nu kunde jag kapa rökröret jäms med väggen och bygga upp klacken högre.
Bild

Mura till en ny kanal in till skorstenens rökkanal och flytta upp sotlucka mitt emot det nya rökröret
Bild

Fixa till klackens tak sen putsa till allt så det såg snyggt ut
Bild

Dragregulatorn satte jag i det nedre överblivna hålet som fortfarande är anslutet mot rökröret.
Nu kan jag dra ur rökröret med en viska genom övre sotluckan och sota skorsten genom sidoluckan med glasfiberstavar och en stor viska så jag behöver inte klättra upp på taket längre (är självsotare) utan jag tar sedan ut sotet genom luckan nere i källaren.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
DONSKOJ
Frö

Inlägg av DONSKOJ »

Tack för betryggande svar båda två, och vilken resa @CPMS :shock:

Var uppe på taket och kikade ned i skorstenen idag, efter det samt kontroll av ritningen tvivlar jag vid närmare eftertanke på att det ens är några insatsrör i murstocken… Så var det med den saken, då beställer jag gladeligen en CU eller VX istället!

Utrymmet passar helt klart bättre för CU/VX-panna, har 2m o-nått i tak där nuv. panna står (minus rörledningar), men UB + ex Aqualux Teknik hade inte rymts på bredden.

Lite fundersam på det där med värmeväxling för tappvattnet - men har väl inget fog för det egentligen. Vi har rätt mjukt kommunalt vatten.

Nästa helg blir det iaf nytt yttre brännarrör också, tror vi behåller den brännaren till den nya pannan sen. Ska väl vara ecodesign-lagligt ihop med en CU elr VX vad jag förstått. Kommunen verkar inte ha några restriktioner heller - ser fram emot våren :)
Viking Bio 20 (-06) i Parca Norrahammar DP20 (-75)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Pellmax är ju i samma storlek som min Thermia 20, gillar ju den bättre med helt stående tuber som går ner i asklådan så vid sotning ramlar allt ner i lådan som man sen enkelt tömmer efteråt. Den sotas ju uppifrån så lite utrymme uppåt kräver den.
Kolla på den också, bygger man om brännaren lite så går den bra och den brukar finnas beggad på Blocket, Marketplace mm för runt 5000:-.
OK, man får inte någon inbyggd effektvakt för elpatronerna men det är väl stärsta skillnaden mellan den och CU.

Nu är ju detta en äldre modell men kan ju vara värt en resa beroende på vart du bor.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... =top_picks

Nyare modell.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... c85600b1e5
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Skriv svar