Tack för insläpp - tog pinsamt lång tid för mig med gåtan bara…
Har omväxlande skum- och lusläst trådar i forumet sedan jun -25 då damen & jag köpte 70-talshus med Parca Norrahammar kombi-panna (anno -75 (!)) + Viking Bio 20 (-06). Bytte efter lite studium inre brännarrör & startelement på brännaren. Fantastiskt med sådana här forum
Rariteten till panna läcker lite grand genom elpatronen (defekt), tillsynes mkt lite och stabilt (rostfläckar vid stället, aldrig sett mer vatten på golvet än ett litet snapsglas vid uraskning).
Betrodd VVS-tekniker (som f ö satte in brännaren till förra ägaren för 20 år sedan) vidtalad ang att installera ny panna, men han kommer inte loss förrän till sent i vår/tidig sommar. Således finns det (förhoppningsvis) tid att fundera lite inför det.
Största utmaningen (vad jag kan begripa) är att rökröret sitter på ynka 130cm höjd från golvet, i murstock med insatsrör. Har hittills resonerat i Värmebaronen-termer, och då lär den låga höjden innebära Pellmax UB. Således kommer det behövas separat ack-tank med (inbyggd, eller med slinga till en separat) vv-beredare. Ingen erfarenhet av sådana heller, men hoppas kunna klara UB-panna, tank- och tappvarmvatten-lösning, ny cirkpump, exp-kärl, matarskruv samt installation på 120-140 tkr.
Låter det rimligt tycker ni? Några tips på ack-tank & vv-beredarlösning? Huset är på 120 kvm + lika mycket (uppvärmd) källare i Halland. Lär kunna bli 4 i i hushållet på sikt. Ingen annan värmekälla.
Mvh
Tacksam 90-talist