Janfire PX22 menyer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Lpx
Prima virke

Janfire PX22 menyer

Inlägg av Lpx »

Jag har precis installerat en Janfire PX 22. Jag misstänker att startdosen är lite stor.
Jag har lite svårt att förstå hur man navigerar i menyerna. Har försökt följa manualen
men är osäker. Tacksam för lite utförliga instruktioner då jag är lite ovan med sådant här.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire PX22 menyer

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kvar den gamla Parca 3000?
Sitter brännaren i den, ska du justera in effekten till 15 kW i högeffektläge. Låg och min effekt nollställes så att de aldrig går in.

Ratten på PX22 används till att ställa in önskad meny/värde enligt menyträdet i manualen.
För att komma in i önskad meny eller bekräfta vald inställning, tryck på knappen.
Börja med att justera start och stopp temperatur.
- Tryck en gång på knappen för att öppna huvudmenyn.
- Vrid fram till Start T, tryck en gång och vrid fram 60°och tryck en gång.
- Vrid sedan till Stop T, tryck och ställ in 80° eller vad du önskar och tryck igen.
- Därefter vrider du fram till Usermenu, Användarmeny, tryck en gång och vrid fram Settings, inställningar och tryck igen.
- I Inställningar vrid fram TstlDose. Sätt en plastpåse över fallslangen och tryck en gång. Mät den frammatade pelletsen som bör vara 3-4 dl. Är startdosen för hög eller låg, vrider du ratten till IgnDose och justerar samt gör en ny TestLDose.

För att gå ur varje meny, vrid ner till Back och tryck en gång.

Det är såhär jag tolkar hanteringen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lpx
Prima virke

Re: Janfire PX22 menyer

Inlägg av Lpx »

Tack för svaret ! Effekten tror jag är OK men det blir sot på väggen i vedeldningseldstaden.
När brännaren startat och gått c:a 3 min på High Power kommer det lågor ut från brännar-
eldstaden och slår emot väggen och det är väl det som gör att det bildas sot. Efter en stund
( 1-2 min) blir förbränningen normal igen och förblir så hela drifttiden ut. Jag tror att det
som orsakar detta är att startdosen är för stor.
Ja, jag har kvar Parca 3000.
Skriv svar