Ansluta LVVP direkt till pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Chrls
Ungskog

Ansluta LVVP direkt till pannan

Inlägg av Chrls »

Jag har en Biomatic 20+ som jag tänker komplettera med en Lunna teknik LVVP. Skulle det vara möjligt att ansluta en LVVP direkt mot själva pannan? Tanken jag hade var i så fall att koppla mot de extra uttaget på toppen samt returen på baksidan.
Bilagor
Uttag
Uttag
image001 (1).png (241.92 KiB) Visad 2089 gånger
Echo Foxtrot
Entusiast!

Re: Ansluta LVVP direkt till pannan

Inlägg av Echo Foxtrot »

Nä, gör inte det. Då måste shunten vara öppen även i värmepumpsdrift och du får värmeförluster i pannan.
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Hemmabyggd luft/vattenvärmepump som laddar acktankar på elpriset.
Automatisering med Home Assistant + Node RED
Chrls
Ungskog

Inlägg av Chrls »

Tack för svar! Då återstår allternativet att koppla pumpen direkt mot returen innan shunten. Borde det ge mindre värmeförluster?
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ja det gör det, och dessutom kan du köra på värmepumpens styr av framledningstemperatur.
Har du separat varmvattenberedare?
Focus PE-20, Bioline 20 med hemmasnickrad Siemens Logo! - baserad styr, Iwabo Villa-S som reserv.
Chrls
Ungskog

Inlägg av Chrls »

Okej det låter bra. Ja det är en VVB kopplade i serie med pannan aå min tanke är att ha kvar det så. Då är det bara sätta igång!
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Hur är den kopplad?
Chrls
Ungskog

Inlägg av Chrls »

Pannans varmvatten går in på VVB tillopp och sedan vidare från VVB ut i huset.
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Aha, så det är shuntat vatten? Finns det elpatron också? Är radiatorkretsen i så fall på en slinga i botten och elspetsen sitter i toppen?
Chrls
Ungskog

Inlägg av Chrls »

Jag var lite otydlig. Det är en standard VVB av större modell så det är bara tappvattnet som går in. Pannan "förvärmer" så spetsar VVB vid behov och värmer under sommaren när pannan är avstängd
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Ah ok, dåså. Ville bara säkerställa så det funkar i framtiden.
Snapphane2
Ungskog

Inlägg av Snapphane2 »

Intressant. Vilken modell är det? Har den nya wifistyrningen? Har Lunna en egen försäkring som motsvarar Arctic?
Är själv inne på att komplettera med Lunnas 12 kW. https://lunnateknik.se/artikel/5300 antingen till gammal panna med inbyggd VVB eller laddpanna/tank. Av flera tillfrågade rörisar har var och en sin variant på inkoppling, så jag är tvekande till investeringen.
Lunna har flera bra omdömen på FB-forum samt av ett par rörmokare jag känner. Även pratat med nöjd kund som har nöjda bekanta med likadana pumpar - dock ej med nya wifistyrningen.
Helst vill jag ha gas i utedelen (Mitsubishi?) men hittar ingen lösning trots åratals letande.
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Vad är det du saknar i Mitsubishis lösning som gör att du inte kan ha den?
Snapphane2
Ungskog

Inlägg av Snapphane2 »

Mbishi säger att deras styrning inte klarar pellets samt att det kommer att bli larm pga hög returtemp.
En stor installatör i min hemstad och en i grannstaden uttalar det vilket Mbishi huvudsupport även sa för några år sedan.
Har sett på FB någon som kör Ecodan med pellets, men ej kontaktat den personen.
Fick hänvisning till en firma uppåt landet som sades ha löst det, men det visade sig vara baserat på kranar enl. principen ”antingen pellets eller LVVP”. Pratade med firman som menade att inget annat går med Mbishi.
Echo Foxtrot
Entusiast!

Inlägg av Echo Foxtrot »

Nu blir det off topic, men det är lustigt, det finns nämligen beskrivet i installationsmanualen hur man gör.
Jag ska i och för sig inte svära på att det innefattar just pellets, eller kanske bara gas eller olja som inte kräver en minsta drifttid som pellets gör.
Nu råkar jag dock veta att det finns en 0-10V utsignal från Mitsubishis styr som kan användas till spets också. Så om man byter ställdon på shunten till ett 0-10V så kan man koppla den där. Pannan får leva sitt eget liv på intern termostat, kanske med en termostat ute så att den startar först när det blir en viss temperatur.
Snapphane2
Ungskog

Inlägg av Snapphane2 »

Tack för info.
Mitt önskemål är att LVVP är ”master” större delen av året. Då är laddpannans brännare frånslagen och pannans laddpump gentemot innedelen, står stilla men pannan får viss spontancirkulation/uppvärmning via innedelen. Brännaren kan startas manuellt eller via wifi - dvs utan automatik, och tar då över värmning av innedelen varvid kompressorn stannar. Pellets har högre börvärde än LVVP varför LVVP vilar när brännaren är aktiv. Pannans laddpump går endast när pannan laddar innedelen.
CTC har färdigt koncept (i255) som medger det upplägget men det blir för dyrt. CTC ger inga larm pga höga returer till pumpen. Min rörmokare älskar CTC och i255 som ej har växelventil, men priset blir högt - lätt uppåt 170” kr och då är det vatten i utedelen.
Brännarens aktivering baseras således på min manuella bedömning av när det är bättre att köra pellets än LVVP. Effektbehov, utetemp, brukandenivå av huset (fritidshus), elpris, effektavgift osv, tror jag är enklast att hantera i min hjärna än mha automatisk styrning men jag kan ju ha fel.
LVVP önskas prestera full effekttäckning utan elpatron vid några grader under DVUT - det kräver 12-14 kW vid minus 15 grader och FLT 55. Det klarar inte CTC eller NIBE. Men Samsung Quiet gör det med H2O i utedelen - kostar uppåt 100”:-….
Som grund för hela resonemanget ligger hypotesen att hybridanläggning pellets+LVVP är det mest kostnadseffektiva (Skåne) och robusta vad gäller flexibilitet mot effektbehov, effektavgift/nätavgift, elpris, årstidsbaserade variationer, bekvämlighet (!!), backup vintertid samt beredskapsaspekten/strömavbrott. Det är kapaciteten att värma mörk kall vintertid vid ett många timmar långt strömavbrott som sätter normen för anläggningen. Solceller och solfångare är nedprio. Elverk gas/bensin finns. Batteri kan tänkas.
Skriv svar