Okkerpriser på brännare!

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="Agerod"]

Så varför säljer du inte pelletsbrännare, du som vet precis hur det är?? Det skulle ju göra dig förmögen...

[quote]

De jag undrar över är hur de kan komma sej att brännarna är 6-10000:- billigare i norrland än i södra sverige.. :?

Såg en säljare som annonserade på blocket om janfire flex a för 28500:- de är 11000:- dyrare än i norrland.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

André skrev:
Agerod skrev:
Så varför säljer du inte pelletsbrännare, du som vet precis hur det är?? Det skulle ju göra dig förmögen...
De jag undrar över är hur de kan komma sej att brännarna är 6-10000:- billigare i norrland än i södra sverige.. :?

Såg en säljare som annonserade på blocket om janfire flex a för 28500:- de är 11000:- dyrare än i norrland.. :shock:
Det beror förmodligen på att sörlänningar är så förbannat snikna av sig ;-)

...och det ska komma från en 08:a... :D

Det mer förnuftiga svaret är väl att folk söderut inte har vett att kräva ett bättre pris...vi är bekväma och nöjer oss med en offert vid inköp. Vi försöker inte ens pruta/förhandla när vi får en offert.
Mitt tips är att ställa leverantörerna mot väggen...säg att du själv skulle kunna installera pannan på en dag (även om du har tummen mitt i handen) om du får en hög arbetskostnad, säg att priset i norrland är mycket lägre, diskutera med alla leverantörer i din närhet, oavsett märke, så får du en rimlig bild av vad resp kostnad är. Säg att montören i "grannbyn" gör det för 2/3 av det pris du fått...Ljug så tungan svartnar...leverantören kommer ändå inte kolla...han varken orkar eller har tid...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Agerod skrev:
lennart wiklund skrev:
Jag vet att det är så,har och arbetar bitvis inom handel...
en brännare som kostar låt säga 20tusen kronor ut till kund,denna brännare köper återförsäljaren in för ca 5 tusen max+moms!

Eller du kanske redan säljer nåt annat med ännu högre vinst??

Tror visst vi trampade på en öm tå där.. :twisted:

Det är just ev brännare jag skall prova att ta in i landet,Om du nu missat detta.
Förstår att ni kan få kalla kårar då, när eventuella "mjölkkossor" kanske försvinner.
Samt att de kan få en bild på svenska återförsäljares hutlösa priser.
Tänker förövrigt inte kommentera ditt låga inlägg mera,du vet MYCKET VÄL hur det ser ut,behöver inte säga mer..

lennart
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

André skrev:
Agerod skrev:

Då är det väl förbannat lätt att räkna ut vad denna säljare gör i vinst på varje brännare!
Du,AGGEROD tror väl inte att han säljer brännaren med förlust va!! :lol:

lik förba..t tjänar han bra många tusingar på denna pryl,Trots att den är så mycket billigare på ett annat ställe.
Sug på den karamellen du :twisted:
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

André skrev:
Det rekommenderade utpriset inkl moms från Janfire är 21 900 kr. Om det finns försäljare som försöker sälja brännaren för 28 500 kr så lycka till!
Den som säljer brännaren för 17 500 kr har ett mycket bra inköpspris eller satsar på mycket stora volymer och därmed stora intäkter för installation och service

Det finns säkert en och annan som till och med är så dyr som vår vän Wiklund påstår och lägger på 300 %...

Rekommendationen blir - kolla priser hos mer än en försäljare
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

lennart wiklund skrev: Tror visst vi trampade på en öm tå där.. :twisted:

Det är just ev brännare jag skall prova att ta in i landet,Om du nu missat detta.
Förstår att ni kan få kalla kårar då, när eventuella "mjölkkossor" kanske försvinner.
Samt att de kan få en bild på svenska återförsäljares hutlösa priser.
Tänker förövrigt inte kommentera ditt låga inlägg mera,du vet MYCKET VÄL hur det ser ut,behöver inte säga mer..

lennart
Jag kan försäkra dig att jag inte får kalla kårar av ditt försök att importera billiga pelletsbrännare.
Som andra proffs köper jag inte heller borrmaskiner eller skruvdragare för ett par hundringar som man nu för tiden kan göra på de flesta stormarknader. Vill man ha maskiner som fungerar lite längre än till nästa reklamutskick, så skall man nog satsa på pålitliga märken som en riktig Janfire eller annan brännare med motsvarande drifterfarenhet - ungefär som du själv, som tydligen eldar med en Janfire.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Patrik skrev:Kopierar ja alla ser ju likadana ut där :lol:
Kopierar? Du menar kopulerar?
Sorry!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Agerod skrev: Som andra proffs köper jag inte heller borrmaskiner eller skruvdragare för ett par hundringar som man nu för tiden kan göra på de flesta stormarknader. Vill man ha maskiner som fungerar lite längre än till nästa reklamutskick, så skall man nog satsa på pålitliga märken som en riktig Janfire eller annan brännare med motsvarande drifterfarenhet - ungefär som du själv, som tydligen eldar med en Janfire.
Precis som jag själv hävdar...Jag köpte min "Pelletsvärme" med 2 (två) års garanti från leverantören, FORCO, men men fick härom dagen ett betalningsföreläggande från Kronofogden på någonting som enligt min mening ingår inom garantin.
Jag skulle vilja hävda att det är enklare att byta ut en trasig skruvdragare/borrmaskin med två års garanti inköpt för två år sedan, än en pelletsbrännare som inte fungerat sedan i Juni detta år...
Jag har blivit tvungen att driva detta ärende till ARN och jag är ändå inte säker på att jag kan häva köpet. Konsumentköplagen är ju väldigt inkonsekvent...

Tillägg...FORCO drivs som en ekonomisk förening.
Jag kommer inte riktigt ihåg förutsättningarna därom från företagsekonomin men jag har för mig att det är den närmaste nivån till stiftelse då man inte har någon insyn alls...

Undvik FORCO i det längsta...

/Pitch
Senast redigerad av pitch den tor 22 dec, 2005 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Det här med att det kopieras ..humm titta bara på PX20 och sedan kan man räkna lätt till 4 andra brännare som är typ lika PX20 ..vem har kopierat vilken ? ..och ingen av dessa kopior är kinesisk ..vem har betalat för utveklingen ? ..har dom delat på den kostnaden ?
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Kruse
Prima virke

Inlägg av Kruse »

Vet inte vilken brännare en återförsäljare gör en vinst på 13750:- minus skatter och andra utlägg men inte är det Ecotec.

När jag köpte en Ecotec A4 i sensommras av min återförsäljare så gjorde de en vinst på runt 6000:- minus
4 timmars montering
1 timmes injustering
bilkostnad vid båda tillfällena
service under garantitiden
lokalhyra
skatter och momsen.

Så ser det ut för min återförsäljare och det som de får kvar att leva loppan för det förtjänar de.

Visst finns det fula fiskar i branschen som ockrar men jag tycker mer synd om folket som kommer köpa billiga kopior och få betala dyrt för montering och service de efterföljande åren eftersom det inte ingår. När det sedan visar sig bli svårt att få tag på reservdelar eller få hjälp med garantifel då lågmarginalfirman gått i konkurs, ja då är det ännu mer synd om dem. För det är inte de som kan montera och trixa och dona själva som köper billiga kopior utan snålt folk som ända in i det längsta tror att man tjänar mest på att köpa det billigaste som finns.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag begärde in offert från tre rörpulare i trakten när jag skulle ha pellets, det gjorde ca 10000 på blilligaste och dyraste. Jag tog den billigaste eftersom jag litade på hans arbete eftersom jag anlitat honom tidigare med bra resultat. firman som skulle ha haft 10000 mer hade ju antagligen tjänat mer på jobbet, men inte 10000 mer eftersom de har dyrare lokaler, längre resor och de ger sina anställda högre lön än "min" rörmokare som är egenföretagare. Vem tjänar mest då? Jo det gör jag...

Angående priser och marginaler osv. Jag jobbar inom tillverkningsindustrin och vet hur mycket jobb det ligger bakom utveckling och produktion av produkter. Vi har gjort jobb där vi kopierat av maskiner rakt av (på uppdrag av uppfinnaren) och även om man har en fungerande prototyp som ska kopieras tar det många timmar innan man har ritningar och ett fungerande produktionsled. Att man kräver vinster är ju givet, marknadsekonomi kräver ju att man tjänar pengar. Då jag jobbar på ett litet företag (5 arbetare inklusive ägaren) vet jag hur små marginalerna är.
Mårten Andersson
Ungskog

Inlägg av Mårten Andersson »

Vilket gnällgäng på denna tråd, det är inte mindre än att man blir gnällig själv.
Jag har betalt 38500:- för min brännare och är nöjd.
Man får vad man betalar för stämmer nästan alltid.
Man kanske skall bli en bättre inköpare.
Jag räknar med att min investering betalar sig inom drygt 2 år, vilket måste ses som bra.
Kör till dags dato utan minsta problem.
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Mårten Andersson skrev:Kör till dags dato utan minsta problem.
Härligt att höra!
Jag hoppas att du slipper problem med din pelletsbrännare.
Tyvärr har jag en bitter erfarenhet att när det börjar kosta pengar för leverantören att åtgärda dina problem så blir "han" gring...

/Pitch
Per S
Frö

Inlägg av Per S »

Betalade 16.000:- för min Pellex-installation till min CTCpanna. Och i samma veva låste jag pelletspriset hos BioNOrr på tre år.

Dyrt? Inte om man jämför med olja eller el.

Men det är ju upp till var och en att börja knacka plåt och göra egna brännare, marknadsföra dom och sedan börja sälja.

Ett tips till er som är lite nedstämda är att ta en titt på elmätaren en liten stund så blir ni genast på bättre humör.
Per S
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Per S skrev: Ett tips till er som är lite nedstämda är att ta en titt på elmätaren en liten stund så blir ni genast på bättre humör.
Det är just det jag gör...mycket nedstämmande, när jag borde förbruka pellets istället...som jag investerat för.

/Pitch
Skriv svar