Budgetlösning dammsugartransport av pellets

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

De brukar kosta lite mycket. Den Mafa använder kostar 600:- + moms på Elfa och har lite längre räckvidd. Har du något pris på givaren från selga?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Då var första testet av sugburken gjort. :lol:

På 20-30 sekunder kunde jag suga in 5 liter pellets in i burken (bara 2meter rör dock). Inte ett dammkorn i dammsugaren eller filtret.
Cykloneffekten verkar funka bra, jag behöver faktiskt inte filtret alls.

Jag har pusslat ihop en cyklonburk av gamla spirorör och annat som jag hittade på "återvinningen". Som stomme har jag ett 31cm spiro med en kon i botten och ovanpå har jag utsug med inbyggt filter (hittade färdigt :)
Den borde rymma cirka 20-25liter pellets per sugomgång.

Undra om jag kan hitta en matningsskruv med hög kapacitet till andra ändan? :?:

Nu ska jag pussla lite med "vippluckan" så det funkar automatiskt.
Har beställt 1-wire elektroniken oxo, och väntar med spänning :D
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Skulle vara kul och se lite bilder på cyklon och sugburk. Hoppas du kan ta och lägga ut. Hör av dig annars.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hej,

Bilder finns, har dock ingenstans att lägga dem nu.

Vore fint om forumet hade plats på FTP eller dyl.
Och då skulle bilderna finnas kvar dessutom.

En sak bara... sugburken och cyklonen är samma sak...
Hmm, ska klippa ihop allt till en bild...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lager skrev:På 20-30 sekunder kunde jag suga in 5 liter pellets in i burken (bara 2meter rör dock). Inte ett dammkorn i dammsugaren eller filtret.
Cykloneffekten verkar funka bra, jag behöver faktiskt inte filtret alls.
Skall bli intressant och höra hur det har gått efter t.ex en veckas drift eller mer. Det damm som åker igenom min cyklon syns heller inte på filtret efter en sugning på 20-30 sek.

Nu går min sugare ca 2-3 minuter per gång, varav halva sugtiden är sugning av pellets och resten är rensugning av slang så att det inte ligger kvar något inför nästa sugomgång. Men efter en till två veckors drift så är det dags för mig att rengöra mitt filter i sugaren om jag inte vill drabbas av driftsstörningar, sugaren tappar i effekt när filtret tätnar.......

Har haft funderingar på att skippa filtret helt men då åker dammet igenom motorn och ut i pannrummet. Vilket låter som ett sämre alternativ för mig. Dessutom kan man ju undra hur länge dammsugarmotorn fungerar om detta fina damm ständigt skall fara igenom där??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Hej Roli,

Jo det återstår att se hur det går med filtret, jag har ju dessutom kort slang ännu. När luftflödet ändras kan ju beteendet ändras helt.
Det var dock ganska mycket spån i det jag sög in, och det for ner i cyklonen. Vi får se...

Bara det håller sig mellan uraskningarna är jag nöjd, för då är man ju ändå där med dammsugaren m.m. 8)

Hur snabb är din skruv på storförrådssidan?
Antar att den är mycket snabbare än den vanliga matningen mot brännaren.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ja det skulle vara intressant och veta vilken kapacitet både Rolis och jths system har. Det verkar som jth fyller på i haltimmes cykler. Antar att det är för att låta dammsugaren svalna mellan varven. Men hans garderob tar ett tag och fylla förståss. :wink:
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

får jag fråga varför man använder dammsugartransport??

Förstår att det är för att det kanske är lite damm i pelletsen från påsarna
osv.. men vad gör det??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

spliffan skrev:får jag fråga varför man använder dammsugartransport??
Bra fråga spliffan. Skall försöka lista det jag kommer på så kan andra (som har detta sjäva) haka på med för- och nackdelar.

På plussidan:
För det första kan man dra röret lite friare (t.ex. rakt upp) och kan böja lite snävare i kurvorna.
Du kan flytta förrådet och enklare dra ledningen till den nya platsen. Du kanske slipper att gräva i backen.
Du har dessutom ofta ett tunnare rör att dra. jth har 32mm PE-slang.
Du kan arbeta över längre avstånd än med skruv (är det 24 meter som är max med skruv? Thermias längsta är väl 24 m? Mafas är grövre så den kanske kan vara längre?)
Dammsugare finns lite överallt (och du ersätter den lätt om den skulle gå sönder). Du behöver ändå en i pannrummet vid uraskning.
Du slipper belasta en lång skruv som skall transportera in pellets med det motstånd som pelletsen i bulkförrådet trycker på med.

På minussidan
Du behöver ändå en skruv i förrådet för leveranssäkerheten (att alltid få pellets). Och en skruv i pannrummet för att mata brännaren.
Du behöver ordna med någon form av sugburk/cyklon som ev. töms i ett annat förråd (där det också behövs en liten skruv).
Det kan bli problem med stopp (t.ex. vid ingången till röret).
Du behöver någon form av styrning av förrådsmotor och dammsugaren för att suga rent i rören mellan varje transport.
Bra om du reducerar andelen damm eftersom det finns en viss risk för dammexplosion vid snabb transport i plaströr. Bulkbilarna vill inte spruta in sin leverans i plaströr av detta skäl.

Jag inser att antalet skruvar kan bli olika beroende på lösning:
1 motor som hanterar hela vägen. Från förrådsrör till direktmatning av brännare. Kan fungera med brännare som har inbyggda doserskruvar Bequem+ Ecotech + Biona.
2 motorer. En hanterar förrådsröret och en hanterar en skruv för vidare transport till pannrum / brännare. Denna lösning avlastar den långa skruven från påfrestningen av förrådsskruven = säkrare drift.
3 motorer. Som 2 motorer men med en extra som matar brännaren för att brännaren skall få jämnt flöde av pellets.

Vid sugtransport har du oftast en motor i förrådet och en i pannrummet och transporterar mellan dessa med dammsugaren. Visserligen två skruvar och två motorer men de har inget tungt arbete=mindre risk för trubbel. Detta bör vara en lösning som man väljer om man behöver transportera över långa avstånd, dra ledningen i brant vinkel eller inte vill göra så stora hål i huset.

Ett svar som jag tvekar att ge är att man kanske är teknikfreak och därför vill ha en sådan lösning. :oops: Eller det är för enkelt att köpa en färdig lösning? En riktig tekniker vill gärna bygga det själv. Man vill förstå hur det fungerar och kunna rätta till ev. fel på egen hand. För att inte tala om glädjen av att tänka ut en lösning tillsammans med några kompisar. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Lager skrev:Hur snabb är din skruv på storförrådssidan?
Antar att den är mycket snabbare än den vanliga matningen mot brännaren.
Har inte kontrollerat hur mycket den ger per tidsenhet, men den är mycket snabbare än matningsskruven till brännaren. Skulle gissa att den klarar att fylla en 10-liters spann på 30-60 sek. Får väl försöka kolla det någon gång.

Att man har luftmatning istället för skruvmatning kan bero på flera saker.
För min del är det så att jag kan "gömma" sugslangen i undertaket (60mm), det är lättare att montera en sugslang än en skruvslang, tror inte att böjliga skruvar var speciellt vanliga när jag köpte min anläggning (1997), tillverkaren erbjöd lufttransport istället för skruv eftersom min dragning är lite speciell: nästan 20 m totallängd, 2 st 90-böjar och en 45-böj samt en höjdskillnad på över 3 m.

Jag tror dessutom att luftmatning är skonsammare mot pelletsen än vad en böjbar skruv är. Det är stor risk att pelletsen kommer i kläm mellan skruv och rör vid böjarna när man använder böjbar skruv.

Man kan använda sig av klenare motorer på de skruvar som krävs om man har luftmatningssystem.

Det är förvisso ej felfritt men jag tror det är lättare att rensa ett stopp i ett luftmatningssystem än om en böjbar skruv havererar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Bara en liten fundering är det någon som räknat på hur många ören man sparar på elräkningen vid skruvmatning kontra dammsugare
Thermia Biomatic 20+
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Joachim A skrev:Bara en liten fundering är det någon som räknat på hur många ören man sparar på elräkningen vid skruvmatning kontra dammsugare
Har du räknat på enrgiåtgång för din avatar...jag känner att den värmer mig mycket, så om tio känner samma sak borde det verkligen bli en ren boost för vår egen värmeutveckling :wink:
/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Stugsittaren skrev:Ett svar som jag tvekar att ge är att man kanske är teknikfreak och därför vill ha en sådan lösning. :oops: Eller det är för enkelt att köpa en färdig lösning? En riktig tekniker vill gärna bygga det själv. Man vill förstå hur det fungerar och kunna rätta till ev. fel på egen hand. För att inte tala om glädjen av att tänka ut en lösning tillsammans med några kompisar. :wink:
Har också funderat över varför folk ger sig på det här med sugförflyttning. Vill man göra allt själv, (och det vill man ju!) så är ju en lång skruv inget alternativ. Försök göra spiralen, bara. Dessutom blir det nog billigare, en köpt suganläggning har väl fantasipris! Sedan är det ju, som du säger, alltid kul med tekniska utmaningar!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Allan skrev:
Stugsittaren skrev:Ett svar som jag tvekar att ge är att man kanske är teknikfreak och därför vill ha en sådan lösning. :oops: Eller det är för enkelt att köpa en färdig lösning? En riktig tekniker vill gärna bygga det själv. Man vill förstå hur det fungerar och kunna rätta till ev. fel på egen hand. För att inte tala om glädjen av att tänka ut en lösning tillsammans med några kompisar. :wink:
Har också funderat över varför folk ger sig på det här med sugförflyttning. Vill man göra allt själv, (och det vill man ju!) så är ju en lång skruv inget alternativ. Försök göra spiralen, bara. Dessutom blir det nog billigare, en köpt suganläggning har väl fantasipris! Sedan är det ju, som du säger, alltid kul med tekniska utmaningar!
Varför inte komma med ett komplement/'bättre lösning' än vad som finns och sopa banan :wink:

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:Har du räknat på enrgiåtgång för din avatar...jag känner att den värmer mig mycket, så om tio känner samma sak borde det verkligen bli en ren boost för vår egen värmeutveckling :wink:
/Pitch
Med tanke på din avatar behöver du lite värme :) Eller är det möjligen din koppling till Linux du vill visa :wink:
Skriv svar