De är lika vanliga som 720 graders shuntarna ;0)snillet skrev:Har ALDRIG sett en 360 graders shunt
Max framl. temp Thermomatic CBJ
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Re: Reglering
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Re: Reglering
Nu skall jag iofsig "backa" lite...Stugsittaren skrev:De är lika vanliga som 720 graders shuntarna ;0)snillet skrev:Har ALDRIG sett en 360 graders shunt
För det finns ju flervarviga reglerventiler som används som shuntventiler men dom blir ju på flera TUSEN grader

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Kollat lite närmare på min shunt. Den är inbyggd i pannan med vredet på utsidan. Vredet ser ut som ett termostatvred på en radiator fast dubbel så stor. Verkar vara så att när man vrider trycks spindeln (tror jag det heter) innåt och åt andra hållet trycker en fjäder tillbaka.
Amatörnissar som fnillet o stugfisarn kan ligga lågt.
:-)
CTC ?STBORJJO skrev:Kollat lite närmare på min shunt. Den är inbyggd i pannan med vredet på utsidan. Vredet ser ut som ett termostatvred på en radiator fast dubbel så stor. Verkar vara så att när man vrider trycks spindeln (tror jag det heter) innåt och åt andra hållet trycker en fjäder tillbaka.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ligger lågt. Alltid kul att lära sig nåt nytt.STBORJJO skrev:Amatörnissar som fnillet o stugfisarn kan ligga lågt.

Man har inte roligare än man gör sig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator