Max framl. temp Thermomatic CBJ
Max framl. temp Thermomatic CBJ
Hej på er alla pelletsgalningar.
Jag har nu kört med min Themomatic CBJ i ett par veckor och jag undrar vad har ni för maximal framledningstemp inställd.
Jag har satt min på 42 grader.
Hoppas att det räcker då det blir lite kallare ute.
Hur har ni gjort.
Jag ska väl även nämna att i början hade jag max på 60 grader och då kunde jag få ganska stora svängningar i framled.tempen. Nu justeras denna mer lungt och varsamt.
mvh Jonas
Jag har nu kört med min Themomatic CBJ i ett par veckor och jag undrar vad har ni för maximal framledningstemp inställd.
Jag har satt min på 42 grader.
Hur har ni gjort.
Jag ska väl även nämna att i början hade jag max på 60 grader och då kunde jag få ganska stora svängningar i framled.tempen. Nu justeras denna mer lungt och varsamt.
mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Håller också på att justera in en nyinköpt CBJ. Våran står för tillfället inställd på max 50 grader. Men eftersom vi har ett enrörssystem, så misstänker jag att det inte riktigt kommer att hålla när temperaturen kryper ner allt för långt.
Tror också på att ha så låg framledningstemperatur som möjligt för att undvika snabba svängningar. Sedan påverkar naturligtvis också hastigheten på cirkulationspumpen. Vår står på hastighet 2.
Tror också på att ha så låg framledningstemperatur som möjligt för att undvika snabba svängningar. Sedan påverkar naturligtvis också hastigheten på cirkulationspumpen. Vår står på hastighet 2.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stickspår: Vad är ett enrörssystem och vad är alternativet?GoForIt Pellets skrev:Håller också på att justera in en nyinköpt CBJ. Våran står för tillfället inställd på max 50 grader. Men eftersom vi har ett enrörssystem, så misstänker jag att det inte riktigt kommer att hålla när temperaturen kryper ner allt för långt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
enrör..
Jag har också enrörsystem... jäkla påhittAllan skrev:Stickspår: Vad är ett enrörssystem och vad är alternativet?GoForIt Pellets skrev:Håller också på att justera in en nyinköpt CBJ. Våran står för tillfället inställd på max 50 grader. Men eftersom vi har ett enrörssystem, så misstänker jag att det inte riktigt kommer att hålla när temperaturen kryper ner allt för långt.

Det går ETT (1) rör från panna till första elementet, en del av vattnet leds till det elementet och resten åker vidare till nästa etc... följden blir att vattnet blir kallare å kallare för varje element.
Så vid RIKTIG kyla måste man ha ganska hett vatten in i slingan för att sista elementet inte skall få för dålig effekt.
Se hur mycket temp som behövs ett svinkallt vinterdygn, ställ maxtempen på det sen. Funkat för mig.
Fast mars till oktober begränsar jag min till 45 grader, mer behövs SÄLLAN under den tiden. Allt för min kära skiktning i tanken

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Alternativet borde ju vara som jag har det då.
Ett fetare rör från pannan som sedan delar sig i så många slingor som det finns element. Eventuellt två element i sovrummet på samma slinga.
Blir ju rätt mycket rör, men det är samma temp i alla element.
[/img]
Ett fetare rör från pannan som sedan delar sig i så många slingor som det finns element. Eventuellt två element i sovrummet på samma slinga.
Blir ju rätt mycket rör, men det är samma temp i alla element.
[/img]
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Det här blir mer och mer mystiskt. Om jag har förstått Topsi rätt, så kommer vattnet i ledningen i ett enrörssystem, från pannan till element nr 1, passerar detta, och går vidare till element 2 osv., för att slutligen gå i retur till pannan. Borde bli tämligen svalt med tiden.
Tvårörssystemet föreställer jag mig som ett grovt rör från pannan, som går runt huset. Till detta är inloppen på samtliga radiatorer anslutna, efter varandra. Utloppen på radiatorerna är i sin tur förbundna med ett annat grövre rör, returledningen till pannan. Det här låter ju onekligen som en parallellkoppling. Nu undrar jag bara: Hur sjutton får man vattnet att cirkulera genom alla radiatorerna?
Efter att ha föreställt mig ovanstående, blir Snillets beskrivning av enrörssystemet en smula svårförståelig, det låter inte riktigt som en seriekopplig, i alla fall. Belzebubs förklaring av tvårörssystemet verkar sakna en returledning.
Åter till ämnet! Jag håller också på att installera en CBJ, det mesta jobbet är ju kabeldragningen! Inomhustempen ligger nu spik på 20,3 (inställd på 20), medan shunten rör sig mellan 42 och 46 grader. När jag startade CBJ:n igår, började den med att stänga shunten helt. Framledn.tempen sjönk neråt 30 grader. (Borde varit runt 40.) Inget hände. Tröttnade och skruvade upp inomhustempen till 24 grader.
Red alert! Röda lampan lyser! Shunten öppnar en del, och litet till, och ännu mer. Den öppnar riktigt mycket, av läget att döma till 60-70 graders framledningstemp! Nu sjunker panntemperaturen oroväckande, det är så illa att elpatronen vaknar till liv. Jag skruvar ner termostaten på patronen. Vad är framledningtempen nu då? 58 grader! Borde vara 50, eftersom det är maxvärdet jag ställt in på CBJ:n. Nu går elpatronen till igen! Skruvar ner den till 45 grader. Nu är pannan nere på 50 grader, och den förbannade brännaren har inte startat än! Termostaten till den sitter rätt högt. Så tuffar brännaren igång, och går och går och går. Panntempen stiger ju inte! På med elpatronen! Jo, nu börjar panntermometern röra sig uppåt, men fort går det inte. Jag torkar svetten ur pannan och tänker att det kanske är dags att avbryta övningen. Inne i huset är elementen skållheta och jag ställer ner tempen till 22 grader. Jodå, när jag kommer ut i pannrummet igen, har CBJ:n börjat dra ner shunttempen i omgångar, så vi är på rätt väg. Klockan är nu 23-nånting, och det sista jag gör är att ställa innetempen på 20 grader.
Får man skriva så här långa inlägg? Eller är det en svår synd?
Tvårörssystemet föreställer jag mig som ett grovt rör från pannan, som går runt huset. Till detta är inloppen på samtliga radiatorer anslutna, efter varandra. Utloppen på radiatorerna är i sin tur förbundna med ett annat grövre rör, returledningen till pannan. Det här låter ju onekligen som en parallellkoppling. Nu undrar jag bara: Hur sjutton får man vattnet att cirkulera genom alla radiatorerna?
Efter att ha föreställt mig ovanstående, blir Snillets beskrivning av enrörssystemet en smula svårförståelig, det låter inte riktigt som en seriekopplig, i alla fall. Belzebubs förklaring av tvårörssystemet verkar sakna en returledning.
Åter till ämnet! Jag håller också på att installera en CBJ, det mesta jobbet är ju kabeldragningen! Inomhustempen ligger nu spik på 20,3 (inställd på 20), medan shunten rör sig mellan 42 och 46 grader. När jag startade CBJ:n igår, började den med att stänga shunten helt. Framledn.tempen sjönk neråt 30 grader. (Borde varit runt 40.) Inget hände. Tröttnade och skruvade upp inomhustempen till 24 grader.
Red alert! Röda lampan lyser! Shunten öppnar en del, och litet till, och ännu mer. Den öppnar riktigt mycket, av läget att döma till 60-70 graders framledningstemp! Nu sjunker panntemperaturen oroväckande, det är så illa att elpatronen vaknar till liv. Jag skruvar ner termostaten på patronen. Vad är framledningtempen nu då? 58 grader! Borde vara 50, eftersom det är maxvärdet jag ställt in på CBJ:n. Nu går elpatronen till igen! Skruvar ner den till 45 grader. Nu är pannan nere på 50 grader, och den förbannade brännaren har inte startat än! Termostaten till den sitter rätt högt. Så tuffar brännaren igång, och går och går och går. Panntempen stiger ju inte! På med elpatronen! Jo, nu börjar panntermometern röra sig uppåt, men fort går det inte. Jag torkar svetten ur pannan och tänker att det kanske är dags att avbryta övningen. Inne i huset är elementen skållheta och jag ställer ner tempen till 22 grader. Jodå, när jag kommer ut i pannrummet igen, har CBJ:n börjat dra ner shunttempen i omgångar, så vi är på rätt väg. Klockan är nu 23-nånting, och det sista jag gör är att ställa innetempen på 20 grader.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vad hade du för inne temp då du startade upp cbj´n??Allan skrev:
När jag startade CBJ:n igår, började den med att stänga shunten helt. Framledn.tempen sjönk neråt 30 grader. (Borde varit runt 40.) Inget hände. Tröttnade och skruvade upp inomhustempen till 24 grader.
Visst får du skriva lång inlägg Ja tycker då bara de är kul..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
När jag installerade min CBJ upplevde jag också att den betedde sig som om den vore "trasig" och inte fungerade. Den öppnade till max framtemp och stängde strax till noll. Sen upp igen, och sen ner... Till slut orkade jag inte stå i pannrummet och försöka förstå vad som var fel så jag lade mig att sova för natten. Dagen efter hade den "rättat till sig" och fungerar nu ypperligt. Som jag skrivit tidigare; möjligen har den en slags "inlärningsperiod"?!? (det är min egen obekräftade teori) Kabeln till strömförsärjningen vill jag dra på ett litet annat sätt än den är nu, men jag "vågar inte" dra ur den när det är så här kallt ute, ifall den ska ta över natten på sig att ställa in sig 

BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Max framl. temp Thermomatic CBJ
Har du lågtempsystem??belzebub skrev: Jag har satt min på 42 grader.
Hur har ni gjort.
mvh Jonas
Imorse då det va -14 shuntades de ut 45 grader här o de va 21 grader inne.. Jag har den på max 60 grader då det krävs 57 grader då det kryper ner mot -30..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André, jag vet inte innetempen var när jag startade. Att döma av hur CBJ:n reagerade, så var den högre än inställda 20 grader. I likhet med andra, så tror jag också att automatiken lär sig efterhand, men tar ut svängarna i början. Misstänker att man kan ha ganska hög framledningstemp, när den väl ställt in sig.
En sak till: Enligt anvisningarna, så reglerar den med stora rörelser, om skillnaden mellan inställd och verklig temperatur överstiger 5 grader, annars hörs bara ett litet surr då och då.
En sak till: Enligt anvisningarna, så reglerar den med stora rörelser, om skillnaden mellan inställd och verklig temperatur överstiger 5 grader, annars hörs bara ett litet surr då och då.
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
lär sig..
Låt regleringen stabilisera sig innan ni börjar veva med innegivaren
.
Bra tips.

Bra tips.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Enrör:Allan skrev:Det här blir mer och mer mystiskt. Om jag har förstått Topsi rätt, så kommer vattnet i ledningen i ett enrörssystem, från pannan till element nr 1, passerar detta, och går vidare till element 2 osv., för att slutligen gå i retur till pannan. Borde bli tämligen svalt med tiden.
Lägg ihop min beskrivning med det faktum att det faktiskt är en seriekoppling så förstår du

På radiatorkopplet kan man justera hur stor del av slingans tryckfall som skall ligga över just DEN radiatorn och hur mycket som bara skall vidare till nästa element.
En DEL av vattnet går alltså till elementet och en DEL går rakt förbi till nästa, innan det fortsätter till nästa blandas dock det avkylda vattnet från just det elementet in i vattnet som passerat det. Alltså måste elementen vara större å större ju längre slingan är.
Jag gillar det inte nej

2 rör system har också en injusteringsventil där du ställer tryckfallet över repsektive radiator.
Injusteringsventilen är INTE thermostaten

Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Snillet! Det här är nytt för mig, har aldrig behövt fundera över rördragning tidigare.
Vad är ett radiatorkoppel? Är det anslutningarna till stamledningen? Det låter som om det fanns en ventil där någonstans. Har i samband med Thermomatic läst att man stryper returvattnet på radiatorerna, där det behövs, för att få rätt temperatur på alla ställen.
Mitt eget rörsystem har varit av självcirkulationstyp, att döma av rörtjockleken, 34mm (1"), stamledningen verkar vara 1 1/4". Däremot är termostatventilerna skrattretande klena i dimensionen. När dessa byttes ut, före vår tid (21 år), så var de tydligen litet längre än sina föregångare, vilket gjort att alla element lutar en smula!
Några returventiler står icke att finna, däremot verkar det vara ett tvårörssystem! Alltid något!
Vad är ett radiatorkoppel? Är det anslutningarna till stamledningen? Det låter som om det fanns en ventil där någonstans. Har i samband med Thermomatic läst att man stryper returvattnet på radiatorerna, där det behövs, för att få rätt temperatur på alla ställen.
Mitt eget rörsystem har varit av självcirkulationstyp, att döma av rörtjockleken, 34mm (1"), stamledningen verkar vara 1 1/4". Däremot är termostatventilerna skrattretande klena i dimensionen. När dessa byttes ut, före vår tid (21 år), så var de tydligen litet längre än sina föregångare, vilket gjort att alla element lutar en smula!
Några returventiler står icke att finna, däremot verkar det vara ett tvårörssystem! Alltid något!
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol