Sotningsverktyg

Janne.R
Späd planta

Inlägg av Janne.R »

Har använt altbergs askfälla i 2år funkar kanon har en grovdammsugare kopplad till. Byter påsen i den ca:var 6;e månad det är bara sotdamm i den.
biggus
Ungskog

Tackar för alla tipsen! Men...

Inlägg av biggus »

Tack alla som tipsat om verktyg m.m. Själv har jag den tidigare nämnda föravskiljaren GROVIS som troligen inte har så lång livstid enligt era tidigare erfarenheter. Jag får passa upp som f-n för glöden hädanefter.

Vad jag är ute efter för sotningsverktyg är mer borstar och viskor av alla de slag. De verkar nästan vara omöjligt att hitta på nätet utom en liten samling på Clas Ohlson. Jag har en riktigt trälig rökkanal i min gamla euronompanna som har inspirerat mig till att skriva dessa rader. Återigen tack för tipsen.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Svara på det fråga, SKA man vara exakt diameter sotarviska efter sin egen skorsten eller ska det va större än skorstens rör diameter isf hur mycke :?: :?: :?:

Kollat in Jula.se Det finns en sats med sotarviska av fjäderstål. 1,5 kg lod med kätting och 10 meter lina. För 169 kr
Bra pris :?:

Även kollat in Clas Ohlsson sotviska, line och sotlod total blir det 412 kr.

Nån förslag!!!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag kör med det billiga paketet som manin skriver, med lod och viska från JULA.

Och dom små billiga tubborstarna från Claes Olsson. + Nylon borste från biltema.

Jag tror Lennart W tyckte att tubborstarna sög, men jag har även testat en längre styv (dyr) borste, men det fungerar inte i min panna då kanalerna är krökta.

Dom är iaf ok till min panna :)

Btw om in dom stora viskorna passari skorstenen, är det rätt enkelt att klippa till dom..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!

fyrkant

Inlägg av snillet »

Jag har ju fyrkantiga kanaler i min gamla kombipanna, tror att föregångaren till din pannan, tobben, Diom el/olja också har sådana kanaler.

Jag har gjort "kanalrensare" av just en tillklippet sotarviska för 250mm rör som jag klippt till med plåtsaxen till en rektangel som passar i pannkanalerna.

Grejerna kommer från Clas Ohlson och Jula.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hur stort "övermått" har du på din tillklippta viska?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

?

Inlägg av snillet »

Övermått ?, du menar hur mycket större än kanalerna ?

tja...hrm, ögonmått du vet...

Men sådär nån centimeter, kanske. Kanalerna är ju om jag inte minns fel..... 12x22cm.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ja, med övermått menade jag hur mycket större än kanalenens mått. Man vill ju att viskan skall "riva" lite också.

Har själv funderat på hur man bäst skall sota sin rektangulära rökkanal i pannan. Så din ide med att "klippa" en större cirkulärviska låter ju helt kanon.

Vilken viska valde du att klippa och hos vem C.O eller Jula? De har ju några olika. Var det "raka" eller "krökta stålblad" på viskan?
Fanns det "böjlig stång" till viskan också eller kör du men stel?

Frågor och frågor men frågar man inte så lär man ju sig inget. :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Nå som har provat vad som är skillnad och vilka av de är bättre eller nån annan som är ännu bättre än de här?. (som typ tråd eller flat)
Bild Clas Ohlson Bild Jula

Nån kommentare?
Jag ska köpa en ny, nån bra effektiva viska att borsta i turbulator.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Till min panna funkar bara den tunna från claes... jag får inte genom den stora genom krökarna...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
webstern
Frö

Inlägg av webstern »

Jag har byggt ett "vattenpipa"-filter mellan min grovdammsugare och sugslangen. Inröret sitter under vattenytan i en dunk och sug röret sitter över vattenytan. På så sätt så drar askan genom vattnet och släcker all glöd effektivt. Man behöver bara skölja ur efter använding. Grovdammsugaren måste dock tåla att suga vatten för lite vatten följer med in...
Senast redigerad av webstern den mån 19 sep, 2005 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Hos Sotarverktyg i Sandviken (http://www.sotarverktyg.se/) kan man beställa viskor och borstar i dom mått man vill ha och till vettigt pris. Jag har bara handlat över disk så jag vet inte om dom skickar varor, men jag tror det.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

webstern skrev:Jag har byggt en "vattenpipa"-filter mellan min grovdamsugare och sugslangen. Inröret sitter under vattenytan i en dunk och sug röret sitter över vattenytan. På så sätt så drar askan genom vattnet och släcker all glöd effektivt. Man behöver bara skölja ur efter använding. Grovdamsugaren måste dock tåla att suga vatten för lite vatten följer med in...
Smart..! & intressant..! har du nån/några bilder på underverket?

Storlek på dunken?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
webstern
Frö

Inlägg av webstern »

Jag började med en 10 liters dunk men dem var för liten så att dammmsugaren sög ur mycket vatten.
Nu använder jag en 25 liters dunk. Jag fyller den med 1/3 del vatten. Problemet just nu är att den imploderar men jag kommer att staga kanterna så att den håller.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

manin skrev:Nå som har provat vad som är skillnad och vilka av de är bättre eller nån annan som är ännu bättre än de här?. (som typ tråd eller flat)
Bild Clas Ohlson Bild Jula

Nån kommentare?
Jag ska köpa en ny, nån bra effektiva viska att borsta i turbulator.
Den från clas är väl inte stången centrerad.Det ser julas ut att vara.Den kan du nog sätta på skruvdragaren.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar