Drifttidsmätare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tarnbrant
Prima virke

Drifttidsmätare

Inlägg av Tarnbrant »

Tänkte koppla in drifttidsmätaren på internskruven (Ny Flex-A), till min förvåning så gick det tre trådar in till motorn (stegmotor kanhända). Jag mätte på dessa när jag tvångskörde skruven, döm om min förvåning när jag fick ca 270 volt :? över två av sladdarna, en annan kombination gav 290 v :shock: . Jag har en ganska dyr voltmeter som aldrig visat fel förr, vad f-n beror detta på. Mig veterligen kan man inte få ut mer än 240 volt når det handlar om 1-fas. :?: Finns det någon därute som har ett tips var jag bör ansluta min mätare och varför mina volter blev som de blev. (Drifttidsm. för 240v C.O.))
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
JoFi
Prima virke

Inlägg av JoFi »

Ta ett osciloskop o kolla, dom kan reglera den med pulsbreddsmodulering eller frekvensstyrning o då kommer din stackars multimeter få spader (om den är "för" smart)

//Johan
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag hade samma problem med en "professionell" multimeter då jag mätte volttalet på fläkten Fick ngn bra förklaring på varför det var så (som jag inte kommer ihåg, det var ngt med kapade kurvor och för snabba mätinstrument :) ). Köpte en billigar på biltema (175:-), och med den funkar det bra (även om den verkar visa +13v jmf med installatörens voltmeter.)
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Var inne och frågade elektroingenjören på bygget... kan det vara så att pannan kör med fyrkants-"våg". Och att det är därför instrumeneten ballar ut?
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Tack för alla tips.
Jag skall leta upp mitt gamla osciloskop nu under juldagarna och mäta upp spänningen, jag återkommer då med resultatet av mina undersökningar.
Det vore ju kul att kunna mäta drifttiden. Om det inte går med drifttidsmätare så funderar jag på en impulsmätare. kopplad till induktionssensorn. Det borde ju vara ungefär samma mängd pellets som matas fram var gång, eller ?? Några ideer.
Hysteres 60-85 grader
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag kopplade min drifttidmätare till externskruven. Det finns en tråd här någonstans.

viewtopic.php?t=1732&highlight=drifttidsm%E4tare

MP hade en kommentar om att hans mätare på externskruven visade mycket olika beroende på förrådet var fullt eller inte. Jag kan du inte säga att jag märkt ngn skillnad.

Externskruvens går ju dessutom på "vanlig" :) ström. Så den skall ju inte vara ngt problem med.
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Jodå i brist på "vanlig" :lol: ström så kopplade jag drifttidsmätaren på externskruven, Jag tvångskörde och mätte till 3,8 kg pellets per minut i snitt (gjorde ca 10 körningar a´1 minut). Stämmer detta med vad du fått?
Hysteres 60-85 grader
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag körde min i flera minuter och räknande ut det per timme (min drifttidräknare visar timmar och hundradelar av timmar, vilket blir lätt att räkna med då) Jag fick det till 234Kg/h vilket blir 3,9 kg/min.

SÅ det verkar ju stämma rätt bra.

VIlken pelletssort kan ju påverka (Mätte med Såbi). Kankse också vinkeln på skruven spelar in, men det är bara en gissning.
Mr Ronnie
Frö

Re: Drifttidsmätare

Inlägg av Mr Ronnie »

Tarnbrant skrev:Tänkte koppla in drifttidsmätaren på internskruven (Ny Flex-A), till min förvåning så gick det tre trådar in till motorn (stegmotor kanhända). Jag mätte på dessa när jag tvångskörde skruven, döm om min förvåning när jag fick ca 270 volt :? över två av sladdarna, en annan kombination gav 290 v :shock: . Jag har en ganska dyr voltmeter som aldrig visat fel förr, vad f-n beror detta på. Mig veterligen kan man inte få ut mer än 240 volt når det handlar om 1-fas. :?: Finns det någon därute som har ett tips var jag bör ansluta min mätare och varför mina volter blev som de blev. (Drifttidsm. för 240v C.O.))
Eftersom jag hittat många bra svar här och inte bidragit tidigare så såg jag nu min chans. :lol:
Du har med all sannolikhet en pulsbredsmodulerad omriktare till din internskruv för att kunna styra varvtalet steglöst på den. När man skall modulera spänningen likriktar man inkommande enfas och sätter en konding för att "hålla" mellanledspänningen. När man likriktar och sätter konding får man ett "toppvärde" som är spänning(240V)x1,414=340V Sedan sätter man transistorer ut mot motorn som man öppnar o stänger på ett sätt som gör att spänningen stiger i induktansen på motorn, (på detta sätt kan man styra spänningen i motorn). En transistor kan bara vara öppen eller stängd varpå spänningen ut från omriktare är 340V. Multimetern måste vara gjord för "frekvensomriktarmätning" för att kunna mäta medelvärdet av spänningen. De flesta multimetrar är gjorda för mätning av sinusvåg. Spänningen ut från frekvensomriktaren är en hackad fyrkantsvåg. Detta innebär att du kör ut 340V till din drifttidsmätare om du sätter den efter omriktaren (inte rekommenderat). Sätt istället ett tidur som startas från en potentialfri slutning på omriktaren, hoppas en sån finns. :roll:
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Detta var bra info. Jag fattar dock ingenting :), Jag skulle inte ha skippat elkurserna märker jag nu. Är det ngn som har en länk till en bra hemsida med tutorials i ämnet. Eller bra litteratur för att bli insatt i sånt här.

Suck... Varför kan man inte bara köpa en uppgradering av hjärnan, som i "Matrix" eller "5:e elementet"
Mr Ronnie
Frö

Inlägg av Mr Ronnie »

:shock: Hihi, får visst tillägga att jag jobbar som serviceingenjör på en firma som säljer frekvensomriktare. Håller utbildning på sånt här, lite svårt bara att få ett pedagogiskt upplägg här... :lol: Jag kan hålla kurs för dig men det kostar en slant... :D
Dan Samuelsson
Frö

Inlägg av Dan Samuelsson »

"En transistor kan bara vara öppen eller stängd " Man häpnar över okunniga "experter". Låt oss slippa kurser i omriktarteknik på dessa sidor och kom med förslag på hur man fixar till en drifttidmätare för internskruven på en Janfire pelletsbrännare istället.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Mr Ronnie skrev::shock: Hihi, får visst tillägga att jag jobbar som serviceingenjör på en firma som säljer frekvensomriktare. Håller utbildning på sånt här, lite svårt bara att få ett pedagogiskt upplägg här... :lol: Jag kan hålla kurs för dig men det kostar en slant... :D
Får försöka ta det på företaget, men eftersom jag är anställd som programmerare och inte reglertekik-utvecklare så kan det bli svårt att övertyga chefen... :)
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Dan Samuelsson skrev:"En transistor kan bara vara öppen eller stängd " Man häpnar över okunniga "experter". Låt oss slippa kurser i omriktarteknik på dessa sidor och kom med förslag på hur man fixar till en drifttidmätare för internskruven på en Janfire pelletsbrännare istället.
Då tycker jag att du gör ett försök och föklarar hur en transistor fungerar på ett enkelt sätt så att jag förstår, istället för att förklara folk för okunniga.

Du har till viss del rätt i att en kurs i omriktarteknik inte hör hemma under Janfire, men om det finns ett förslag på att modifiera brännare som styrs på detta sätt, skulle jag önska grundläggande info om hur systemet fungerar från början (Kanske under övrigt).

Olika människor söker olika information. Själv är jag tacksam för det mesta som jag lyckas snappa åt mig från människor som har mer erfarenhet, Och hittar jag något som jag vet är fel, Så försöker man hjälpa till och få det rätt. Alla vet inte allt, men var och en kanske har ju koll på en liten bit.

Information som delges här måste naturligtvis, som all annan information man tar till sig, betraktas med källkritik, och var och en får ta ansvar för de slutsater man drar.

/Eric
Mr Ronnie
Frö

Inlägg av Mr Ronnie »

Dan Samuelsson skrev:"En transistor kan bara vara öppen eller stängd " Man häpnar över okunniga "experter". Låt oss slippa kurser i omriktarteknik på dessa sidor och kom med förslag på hur man fixar till en drifttidmätare för internskruven på en Janfire pelletsbrännare istället.
Eftersom vi här pratade om frekvensomriktare hänvisade jag till transistorns egenskap i en sådan. Man utnyttjar den bara som en switch varpå den bara kan vara öppen eller stängd. Detta gjorde jag för att man ska förstå att det kommer ut switchad 340V mellan faserna varpå det är olämpligt att sätta drifttidsmätaren där. Att transistorn har andra egenskaper också tyckte jag var orelevant. Om det inte finns nån slutning på brännaren som indikerar när den går ska jag klura o se om man kan mäta det på nått annat sätt...
Skriv svar