På senare tid har jag tyckt mig notera en ovanligt hög förbrukning, och i helgen såg jag att förbrukningen låg på nästan 40kg per dygn vid en utetemperatur på nån minusgrad. Jag loggar förbrukningen mha en raspberry pi som räknar varven på doserskruven, så jag har detaljerat historik ungefär ett år tillbaka. Gick tillbaka i historiken till en dag i mars med jämförbar utetemperatur och varmvattenförbrukning och noterade att det endast gick 25kg pellets då.
Jag tänkte först att det kanske beror på att jag slarvat med sotningen så jag stannade pannan och utförde en grundlig sotning, vilket inte hade någon mätbar effekt öht. Jag gick tillbaka till historiken och tittade på dagen för nyleverans, och där ser man väldigt tydligt att förbrukningen ökar markant direkt pannan startar med den nya pellets. Tittar jag dagen innan och dagen efter så stiger förbrukningen från 11 till 23,9kg per dag. Man ser även att rökgastemperaturen sjönk med c:a 20 grader när pannan startade med den nya leveransen.
Förbrukning dagen för pelletsleverans:
Inget annat har förändrats i samband med byte av pelletsleverantör, så jag ser inte att förbrukningen kan bero på annat än pelletsen, men har någon varit med om en lika dramatisk skillnad mellan olika pelletsleveranser tidigare?