Jag har en pelletspanna Focus PE20
Brännare Iwabo S1 (2005)'
Tog ett tag att få ordning på grejerna, matarskruven var körd och byttes, sen monterade jag rostret på fel håll så pelletsen fastnade, men nu har jag vänt den rätt och nu har det brunnit fint i en vecka utan stopp.
Vad jag också har installerat är en Danfoss timer/styrenhet som verkar ganska avancerad och som ska styra shuntventilen. Motorn till denna verkar dock har smält ihop eller något och rör sig inte en millimeter. Jag tog bort den och har sedan styrt ventilen manuellt.
Jag har sökt på nätet, men hittar inte någon klockren leverantör på sådana motorer. Skulle gärna vilja få tag i en ny motor och med Danfoss-enheten borde jag kunna optimera det hela ganska bra. Lägre temp när jag inte är hemma och så vidare.
Var hittar man en sådan shuntventilstyrmotor?
Finns det tips på hur man optimerar själva förbränningscykeln, känns som startmatningen av pellets är väldigt stor, kan man minska utan att hamna i problem? Brännaren är på fabriksinställningar ska nämnas.
Här är bilder, väldigt tacksam för erfarenheter som ni andra här har och som ni kan dela med er av: