Optimera pelletsförbrukning

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Optimera pelletsförbrukning

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle kunna vara att brännaren var fylld med pellets upp i röret och när givaren slog i från, började brännaren med urblåsningen, fläkten på max tills elden slocknat.
Effekten av den sista pelletsen kanske var tillräcklig för att utlösa överhettningsskyddet.

Givarens montage ska du absolut kontrollera så den har bra kontakt med dykröret.
Även panntermostaten bör kontrolleras så du är medveten om eventuella problem.
Skulle den vara felaktig, behöver den inte bytas då brännargivaren styr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Låter som en högst sannolik förklaring! Vet du vad temperaturen kan uppnå när man har panntermostaten vriden till höger på absolut högsta innan den går emot? Den står så just nu, jag hoppas den fortfarande går brännaren när jag kommer hem. Men det har fungerat sen igår kväll iaf:)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Panntermostaten är inget precisionsinstrument. Inte ens tillverkaren kan ange några exakta siffror.
Det är därför det saknas temperaturstreck på panelen.
Jag skulle gissa att max ligger vid c:a 90°.
Eftersom den inte slog ifrån när du vred ner den igår, så kommer den inte att påverka driften.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Låter bra det! Ska kika närmare på tempgivaren från brännaren ikväll. Jag är skyldig dig en lunch när jag har vägarna förbi Kungsbacka haha :D du har ju stått ut med mina frågor sen dag ett, tack för det!
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Tänkte bara dubbelkolla. Det är väl här man stoppar ner termostaten? Hålet är ca 25 cm djupt:)

http://www.ladda-upp.se/bilder/kyxmqkvxjcevzi/

http://www.ladda-upp.se/bilder/uzzfucdrfxbgz/
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

En fråga, vilken hysteres har brännaren givare? Om den har 16c som du nämnde innan, så kollade jag upp en sak nu. Först gick den upp till ca 77c och vid avsvalningsfasen kom den upp till 80c, sen när den hade sjunkit till ca 70c så gick brännaren i startfasen igen, MEN den gick inte i drift för ens tempen var nere på 64c. Är det så att den går i startfasen innan den fallit de 16c för att invänta drift när den precis har fallit de 16c??!!

Försökte förklara så gott jag kan :D
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

Ta det djupaste av de små hålen och stoppa givaren i. Min panna har olika höjd (kan vara skit) i hålen.
Angående temperaturskillnader... Tempen när brännaren går i startläge, dvs när gula lampan "låga" tänds, skall vara densamma gång till gång om du inte ändrat någonting. Pannans temperatur när själva brännaren tänt och fläkten kommer igång ordentligt skiljer sej åt beroende på utetemp tex. Ju kallare ute desto mer hinner pannan sjunka under den tid det tar för brännaren att komma från start (låga) till att den är fullt igång. Så det du behöver kolla är starttemp, och sluttemp att de är samma under några körningar.
Start tempen kan dock även den skilja sej åt med den externa givaren. Känner den ett stort varmvatten tapp så startar den brännaren tidigare. Just för dusch etc.

Stegatorparn skrev ju 16 grader, min slår på 20, vet inte om det har med mjukvaruversion i brännaren att göra? Vore inget omöjligt....
Min CTC1100 bryter oljetermostaten vid 85 grader.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Går inte att se vart givaren tar vägen bilderna, men det är sannolikt att den är i ett dykrör enligt din beskrivning. Kör ner givaren i botten och försök skydda hålet så det inte dröser ner isoleringsrester.

Givarens hysteres är +/- 8° av inställd temperatur.
Givaren är sannolikt snabbare än termometern vilket kan förklara differensen vid dina iakttagelser.
Brännaren är inte så intelligent att den förutser något, utan bara ett tecken på termometerns tröghet.
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

På de bilderna är givaren inte i dykrör. Den ska ner i ett av de 8mm hålen där det går ner grå/vita kablar.

Jag menade inte att brännaren var intelligent utan att det i olika mjukvaruversioner kanske skiljer sig. Värmebaronen hade ju även en helvarvs programvara man kunde beställa ett tag. Då tänkte jag att de kanske lagt in +-10 grader i programvaran för givaren istället för 8.

Edit: Hade uppskrivet.... Start på 61, bryter vid 76 och ökar 3-4 grader när fläkten kör slut på sista pellets + avsvalningsfas.

Så det är nog +-8 grader i min programvara med. :)

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Hej på er! Glömde skriva det innan att tempgivaren är nedstoppad i det enda lediga hålet som ni kan se på bilden. Och vad jag har märkt så fungerar den. Jag vred temperaturen till Max på brännaren som är 80c och då stannade den vid 83c. Så den fungerar. Men är lite trög som du säger:)

Men det blir lite förvirrande för mig med tanke på att du skrev till mig innan att jag har en hystes på 16c:

Vad bra, då har du 16° hysteres vilket innebär brännarstart vid 67° och stopp vid 83°.
Låg effekt sparar på brännarröret som håller längre.

Kör du enbart på låg effekt kan du justera både pelletsmatningen och fläkten och därmed välja vilken effekt brännaren skall avge. Jag har lyckats komma ner i 12 kW, men brännaren går bäst vid 14-15 kW.

Är din CTC 1100 pannas märkeffekt 25 kW, skall du inte köra mer än 15 kW. Det finns en 40 kW´s variant också som man kan köra med 20 kW brännareffekt. Orsaken är att pannan är avsedd för oljeeldning som ger ungefär hälften så mycket rökgaser som pellets.

Men hur som helst verkar det som att det fungerar som det ska, ska bara dra ner brännartempen till 75c igen.
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

Kan vara bra att dra ner så du inte är så nära oljetermostatens maxtemp om du nu har som min 85 grader.

Har nämligen för mej att jag provade att köra som du med svarta kabeln på oljetermostaten men hade ställt brännaren lite högt så när oljetermostaten bröt före brännarens egna givare så stannade brännaren totalt istället för att gå ner på avsvalningsfas.

Men eftersom din inte bröt när du vred ner har du antagligen kopplat på inkommande fas till termostaten.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har ni verkligen mätt upp att ni gör någon besparing på pelletsförbrukningen med användande av panntemperaturgivaren?

Jag har testat att köra med givare, och utan (via pannans termostat) på svärmors anläggning (Nibe City Vx + Viking Bio) och kan inte notera några mätbara skillnader.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Niklas_Kga skrev: Men eftersom din inte bröt när du vred ner har du antagligen kopplat på inkommande fas till termostaten.
Så är det, svart kabel före och brun kabel efter termostaten. Skulle termostaten bryta pga att givaren inte är ansluten, stängs brännaren ner under ordnade former.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

En fråga till er haha. När man ska göra den där mätningen för att se hur många kW brännaren är ställd på. Då ska man först mäta upp startdosen. Men vad är startdosen egentligen? För först kommer det en matning med pellets som är på ca 70g om inte jag minns fel när jag gjorde detta. Sen tar det några minuter tills brännaren fått fyr på dessa pellet. Och då börjar den mata igen några gånger. MEN driftlampan lyser fortfarande INTE när den matar andra och tredje gången osv. Så min fråga är om man även ska ta vikten på alla de andra matningarna ifrån första matningen tills den går i drift och räkna in de i startdosen eller är det bara den första matningen som är på ca 70g som gäller som startdos? :lol:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen är den allra första mängden som faller ner och ska antändas, den du fick till 70 gram.
Dom senare korta matningarna kommer först när startdosen tänt och elden ska ta sig ordentligt.
För att mäta effekten på brännaren, t.ex. vid låg effekt, väntar man tills lampan blinkar för låg effekt och brännaren är i normal drift. Då samlar man upp pelletsen under exakt 6 minuter och väger den.
Pelletsens vikt i kg x 10 x 4,8 = inmatad effekt x0,9 = ungefärlig avgiven effekt.
Skriv svar