Optimera pelletsförbrukning

Miki_s
Fröträd

Optimera pelletsförbrukning

Inlägg av Miki_s »

Hej!

Har nu haft igång min anläggning några veckor och allt fungerar fint. Förutom att jag tycker att förbrukningen är lite hög. Nu har jag mätt lite på förbrukningen och på exakt 2 dygn har det gått åt ca 1,5 säckar/dygn. Utetemperaturen har legat på - 2 till -7 ungefär dessa två dygn. Huset är sutterängvilla på 120 m2 boyta och 70 m2 biyta. Sutterängplan är oisolerad. Använder mig utan laxå pellets. Håller 21 °C för tillfället. Alla element är igång (11 st) förutom i garaget och i ett av rummen på nedre plan. Varmvattnet har hållits vid en normalförbrukning dessa två dygn.

Använder mig utan av en CTC 1100 komplett med Viking bio brännare med trådlös VEXVE värmestyrenhet.

Funderar nu på om allt är inställt som det ska på brännare osv. Har märkt att det är ganska varmt och skönt i pannrummet. Vattnet till elementen ligger på ca 50 °C när pannan har gått ett tag, och panntemeperaturen går aldrig över 75 °C. Kanske läcker mycket värme? En annan sak är att temperaturen i pannan går ner rätt så fort tycker jag. Har tyvärr ingen rökgastermometer för tillfället så vet inte vilken temperatur pannan släpper ut. Pannan är nysotad under mätningen. Har även plockat ut 2 st turbulatorer, ska jag plocka ut fler eller lägga tillbaka dessa? Ingen aning hehe.

Har läst mig fram att den draglucka skulle kunna betyda väldigt mycket, isf om någon har tips på vilken som skulle passa på min anläggning. Gissar på att det är ca 7-8 m upp till skorstenen. Vad mer kan jag göra för att få ner förbrukningen? Bifogar en bild på panna:

http://www.ladda-upp.se/bilder/benydftmjjpijd/

http://www.ladda-upp.se/bilder/cwmefcwujdmgom/

Hoppas det inte blev för krångligt :D
Tacksam för alla tips! Tack på förhand.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Optimera pelletsförbrukning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Förbrukningen är väl inte så orimlig med hänsyn till de faktorer du skriver.

Rökgastermometer är bra att ha. Inte särskilt dyr.

Turbulatorer ska du ha i så många det går utan att brännaren larmar för övertryck i brännkammaren.

Draglucka ska du definitivt skaffa snarast. Idag eldar du sannolikt en del för "kråkorna".

Tigex 25 är vanlig, men kan vara ett gränsfall för dig med tanke på skorstenslängd.
Den klarar att montera i 45° lutning på rökröret mellan panna och skorsten.
Skulle den inte klara att reglera fullt ut kan man dubblera Tigex 25, med den andra i en sotlucka (förutsett att du har en sådan..)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Tackar!

Tror det skulle fungera med en Tigex 25. Det är säkert inte över 8 m hoppas jag, ska försöka mäta i helgen. Kollar man på denna bilden så kan jag montera den direkt på sotluckan med tanke på att den ser ut som min?

http://www.ladda-upp.se/bilder/btizdkdfxtkyx/

Men har läst att det finns dom som gör av med 16-20 kg när det är riktigt kallt ute. Frågan är hur mycket de anser är riktigt kallt. Allt detta är väldigt nytt för mig så har inte jättebra koll på allt :D

Har tyckt att pannan inte kommer upp i mer än 60C när jag har alla turbolatorer i, borde det inte vara tvärtom? Att den blir varmare?

Hur mycket bör rökgastemperaturen ligga på? Går det mäta provisoriskt med en ungstermometer haha?
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Du kommer att förbruka mycket pellets under perioden november-mars. Vill du få ner förbrukningen så måste du sänka innetemperaturen. Om pannväggarna ser ok ut (inte blanksot), röken från skorsten är ljus och askan ser normal ut så går säkert brännaren ok.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ditt hus drar 4,8 kW i det temperaturintervall du anger, vilket verkar fullt normalt.
Dragbegränsare och rökgastermometer är nödvändigt för att ha koll.
Tigex 25 är väl ett gränsfall men den enda jag vet som går att montera i valfri vinkel, vilket förenklar montaget betydligt.

Turbulatorerna sitter i pannan för att öka värmeöverföringen. Tar du bort någon, blir rökgastemperaturen högre och nyttig värme försvinner som spill genom skorstenen.
Fungerar brännaren med alla turbulatorer i utan att larma för "hög omgivningstemperatur" skall du absolut köra med alla i, såvida inte rökgastemperaturen blir för låg, säg under 140-150°C.
Har du en tegelskorsten med ett insatsrör kan du strunta i temperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Har kört med alla i tidigare och det har fungerat. Har satt tillbaka de nu och ska se om det blir något bättre. Problemet är som sagt att jag märkt att temperaturen i pannan inte blir så hög (60c) Får fixa en rökgastermometer imorn, såg att det fanns att köpa på Claes Olsson?

Även om jag skulle köra med en Tigex 50 så vet jag inte vilken adapter jag skulle behöva köpa till. Gissar på att jag inte kan montera den direkt på min sotlucka som är på bilden ovan?

Tackar för svaren!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Classes termometer funkar bra. Billigare kommer du inte undan.

Tigex 50 är rätt trögdriven i pelletsområdet 10 - 15 Pa.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... x50#p90852
Ta kontakt med Olle45 här på forumet. Han är expert och säljer både dragbegränsare och adaptrar.
Där får du den hjälp du behöver.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
jolun
Fröträd

Inlägg av jolun »

Med risk för att du får en underdimensionerad dragbegränsare om du väljer tigex25, så kan jag rekomendera KWZ150 istället. Den är lättgående och säkerligen är den bättre dimensionerad. Risken är att vid lite blåsväder att tigex25 inte klarar att reglera undertrycket till rätt nivå och ställer sig vid öppen. Har du otur kan det dessutom resultera i driftstörningar. Med kwz150 har du bättre marginaler för detta, den är dyrare men det är något du har igen i längden.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

En tigex25 köper man inte, men har man redan en, så kör man med den ;-) .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag gick en runda i huset med feltema örontermometer. Fick många olika temperaturer. Kan nog funka som fattigmans värmekamera, för sökning efter isolerings fel m.m.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Ska se med Olle om han kan hjälpa mig. Vart och köpt rökgastermometer på Claes Olsson idag. Men den är lite för lång haha någon som vet ifall man kan kapa den till önskad längd? :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kapa den inte! Låt hellre mätarhuset sticka ut en bit från kanalen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

jolun skrev:Med risk för att du får en underdimensionerad dragbegränsare om du väljer tigex25, så kan jag rekomendera KWZ150 istället. Den är lättgående och säkerligen är den bättre dimensionerad. Risken är att vid lite blåsväder att tigex25 inte klarar att reglera undertrycket till rätt nivå och ställer sig vid öppen. Har du otur kan det dessutom resultera i driftstörningar. Med kwz150 har du bättre marginaler för detta, den är dyrare men det är något du har igen i längden.
Fixar en KWZ150 montering i 45° lutning?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vill minnas att den måste monteras mot lodrät yta, men det finns adaptrar att köpa så att det går att montera dragbegränsaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Miki_s
Fröträd

Inlägg av Miki_s »

Ni har jag monterat rökgastermometern. Temperaturen efter ca 10-15 min har kommit upp i 170C. Har skrivit till Olle angående dragregulatorn men har ännu inte fått något svar. Någon annan som kan rekommendera en som skulle passa min anläggning?:)
Skriv svar