Optimera pelletsförbrukning
Re: Optimera pelletsförbrukning
Förlåt men jag har säkert fel, men är det inte så att man ska dra upp tempen på bränntermostaten för att se om den startar eller inte? Det det är rätt hög temperatur i pannan nu. Den ligger på 80c. Eller ska jag vänta tills den gått ner till en viss temp?
Den starta tyvärr efter att jag gjort som du nämnde innan, med utdragen tempgivare. Men brännaren är kopplad till pannan så som du bad mig koppla den i den här tråden:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=16607
Förstår inte vad som spökar?!
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=16607
Förstår inte vad som spökar?!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har du tidigare följt inkopplingsanvisningarna, så borde det fungerat i testet.
Drog du ner brännartermostaten en bit under panntemperaturen så inte termostaten skulle starta brännaren innan du drog ur givarkabeln så ska inte brännaren starta.
Man kan lägga örat till för att höra när termostaten slår om när man vrider på vredet.
Drog du ner brännartermostaten en bit under panntemperaturen så inte termostaten skulle starta brännaren innan du drog ur givarkabeln så ska inte brännaren starta.
Man kan lägga örat till för att höra när termostaten slår om när man vrider på vredet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ja gjorde precis som du skrev innan. Men den gick igång ändå. Men nu funderar jag på om brännaren är kopplat direkt till pannan och pannans termostat? Så att den styr tempen och inte den som är kopplad på brännaren. I pannan så är gul sladd kopplad till 15 på plinten, blå till 16, brun till 17. Sen går den svarta sladden till panntermostaten, där jag satt en sån adapter och kopplat ihop den med den befintliga grå kabeln.
Skrivit lite med en kille här på forumet och han säger att den bruna och svarta ska tvinnas ihop och kopplas på plinten tillsammans?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Tvinnar man ihop brun och svart fungerar brännaren bara med sin temperaturgivare.
Kopplar du enligt mitt förslag och ställer brännartermostaten på max blir resultatet detsamma, men du har möjligheten att dra ur givarsladden och köra med brännartermostaten i nödfall.
Teoretiskt är det rätt kopplat men det kan vara något fel som bara går att upptäcka på plats.
Dra ur brännarens matningssladd.
Bryt strömmen till pannan och kolla med ett universalinstrument inställt för motståndsmätning, om det är kontakt mellan stift 1 och 2 på brännartermostaten i pannan. Mät i termostatens båda ändlägen, min och max.
När termostaten står i minläge skall det inte vara någon förbindelse med anslutningsstiften.
Skulle det vara kontakt även i minläge, är termostaten defekt och då kan den inte styra brännaren.
Kopplar du enligt mitt förslag och ställer brännartermostaten på max blir resultatet detsamma, men du har möjligheten att dra ur givarsladden och köra med brännartermostaten i nödfall.
Teoretiskt är det rätt kopplat men det kan vara något fel som bara går att upptäcka på plats.
Dra ur brännarens matningssladd.
Bryt strömmen till pannan och kolla med ett universalinstrument inställt för motståndsmätning, om det är kontakt mellan stift 1 och 2 på brännartermostaten i pannan. Mät i termostatens båda ändlägen, min och max.
När termostaten står i minläge skall det inte vara någon förbindelse med anslutningsstiften.
Skulle det vara kontakt även i minläge, är termostaten defekt och då kan den inte styra brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Tackar! Men nu blev det för krångligt för mig:(( är riktigt trött i huvudet och tror jag behöver lite sömn
men säg att jag kopplar ihop de två sladdarna. Vad finns det för risker? Fungerar säkringen till pannan som slog ut tidigare idag när pannan gick över 95c osv? Skulle tempgivaren från brännaren sluta fungera av någon anledning så skulle jag bara koppla ihop det som det är nu isf, eller?

-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Problemet var ju att brännarens temperaturgivare inte stoppade brännaren i tid utan pannans överhettningsskydd löste ut. Du frågade om det gick att köra brännaren med pannans termostat och det borde gå med den inkopplingen som var gjord.
Men visst, koppla ihop brun och svart och anslut till 1 på brännartermostaten så styrs brännaren bara av sin egen givare. Om nu givaren är trög, får du sänka börvärdet med ratten på kretskortet så brännaren stängs av innan temperaturen blir för hög.
Men visst, koppla ihop brun och svart och anslut till 1 på brännartermostaten så styrs brännaren bara av sin egen givare. Om nu givaren är trög, får du sänka börvärdet med ratten på kretskortet så brännaren stängs av innan temperaturen blir för hög.
-
- Prima virke
Det är mej han skrivit med. Och enligt Viking bio anvisningen skall man OM man använder den externa tempgivaren kopplad till brännaren och ner i dykröret, lägga ihop brun och svart och enbart ha pannans överhettningsskydd före. Sen får man reglera lite på TEMP vredet på brännarens kretskort för att hamna rätt. Jag körde så i 5-6 år innan jag byggde med egen styrning på annat sätt.
Vid sotning en gång råkade jag kroka i kabeln till givaren i dykröret och drog upp den lite, med följd att pannan blev för varm och säkerhetstermostaten bröt.
Jag har för mej att du inte kan ha den externa givaren ikopplad om du försöker köra på pannans oljetermostat. De krockar med varandra.
Problemet med att köra på oljetermostaten är 5 graders hysteresen.... Blir en jäkla massa pellets som går i uppstarter. Den externa givaren har 20 grader.
Vid sotning en gång råkade jag kroka i kabeln till givaren i dykröret och drog upp den lite, med följd att pannan blev för varm och säkerhetstermostaten bröt.
Jag har för mej att du inte kan ha den externa givaren ikopplad om du försöker köra på pannans oljetermostat. De krockar med varandra.
Problemet med att köra på oljetermostaten är 5 graders hysteresen.... Blir en jäkla massa pellets som går i uppstarter. Den externa givaren har 20 grader.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
Gomorrn! Kom tänkta på att problemet kanske var att jag körde pannans tempvred på "rekommenderat" hela tiden och aldrig hade den på Max. Så att den bröt ifrån pannan innan den externa tempgivaren ifrån brännaren? Har nu höjt till Max++++ på pannan och har brännaren inställd på ca 75c, då bröt den vid ca 79c på pannan, men då borde pannan gå ner till ca 60c innan den går igång igen? Förmodligen bara därför det strulade. Ska försöka göra om ditt test idag igen och se vad som händer:)
Hörde att brännaren gick i startfasen vid ca 67c på pannan. Det betyder att det är ca 13c hysteres bara. Men hade tempgivaren ifrån brännaren inte alls fungerat så skulle väl brännaren gå igång redan vid 74c? Vad tror ni?:)
Tänkte om det är det där värmetålande silicontet som jävlas som jag kletade på tempgivaren innan jag stoppade ner den i dykröret. Ska försöka ta bort silicontet och stoppa ner det utan något runt om. Kanske bara trycka ner lite isolering ovanpå så den håller sig på plats:)
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Håller med att det inte går att styra brännaren med både panntermostat och brännargivare samtidigt. Har heller aldrig påstått något annat.
En termostat är bara en temperaturstyrd strömbrytare och så länge den är inställd på max, säg 85 - 90°, ligger den tillslagen hela tiden och ger samma resultat som om brun och svart ledare matas från samma punkt. Skillnaden är att termostaten fungerar som ett extra överhettningsskydd.
Oavsett hur det är kopplat, förklarar det inte varför pannans överhettningsskydd (95°) löste ut.
Jag misstänker i det här fallet 2 st fel.
- Brännargivaren som har 16° hysteres har inte stoppat brännaren i tid. Vad det beror på, olämplig montering eller skadad givare/kabel, kan bara TS ta reda på.
- Panntermostaten ligger tillslagen hela tiden oavsett inställning.
Givare kanske har en viss spridning i hysteres kanske inte exakt 16°, men sannolikheten är nog större att termometern inte är så noggrann och dessutom inte mäter i samma punkt.
En termostat är bara en temperaturstyrd strömbrytare och så länge den är inställd på max, säg 85 - 90°, ligger den tillslagen hela tiden och ger samma resultat som om brun och svart ledare matas från samma punkt. Skillnaden är att termostaten fungerar som ett extra överhettningsskydd.
Oavsett hur det är kopplat, förklarar det inte varför pannans överhettningsskydd (95°) löste ut.
Jag misstänker i det här fallet 2 st fel.
- Brännargivaren som har 16° hysteres har inte stoppat brännaren i tid. Vad det beror på, olämplig montering eller skadad givare/kabel, kan bara TS ta reda på.
- Panntermostaten ligger tillslagen hela tiden oavsett inställning.
Givare kanske har en viss spridning i hysteres kanske inte exakt 16°, men sannolikheten är nog större att termometern inte är så noggrann och dessutom inte mäter i samma punkt.
Vet inte heller varför pannas överhettningsskydd gick i, men kan det vara pga dålig förbränning och att pannan inte var ur askad? Men nu verkar den gå efter att jag skruvat upp luften lite grann.
Vad tror du om det jag skrev i mina senaste inlägg här i tråden? Låter de logiskt på något sätt?
Vad tror du om det jag skrev i mina senaste inlägg här i tråden? Låter de logiskt på något sätt?