Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Hej på er!
Bra med ett forum för oss med pelletspanna! :)
Nåväl, har köpt hus för ca 2 veckor sen och har nu börjat fokusera lite på pelletspannan för att optimera den så mycket som möjligt (hålla nere kostnaderna för pellets) och börjat läsa manualen till min Värmebaronen Pellmax CU. Den tuffar på och går men föregående ägare hade lite väl varmt i huset kan jag tycka.. Ca 25 grader.. Till en början har vi börjat skruva på elementen, men tanken slog mig att jag nog bör ändra på pelletspannan så den inte ångar på för fullt och jag istället ställer ner värmen på elementen..

Det var dock väldigt mycket att sätta sig in i och som jag inte fått klarhet i genom att läsa manualen.
Jag bor i Östergötland, d.v.s. mellersta Sverige typ. Vad bör man ha för värmekurva här? Det står i manualen att värmekurvan beror på ort.

Jag har en värmekurva på "1,75" och lägsta framledningstemperatur är satt till 20 grader och högsta framledningstemperatur är satt till 64 grader. Är det rimliga värden?
En inställning kallad "Värme Öka/minska" var satt till +2 grader vilket jag tolkar som någon finjustering där temperaturen ökats upp något. Jag ställde ner den till 0 grader (som det står att den bör stå i enligt manualen)

I övrigt har jag inte ändrat något, men hur bör jag ställa min panna för att få så bra ekonomi i den som möjligt? Som sagt så ville föregående ägare ha det lite varmare än vad jag och min sambo tycker är behövligt.. Vi svettades ihjäl här.. Runt 21 grader känns mer rimligt.. :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Stegatorparn »

Har tidigare ägare justerat in värmekurvan att följa utetemperaturen skall du inte ändra den.
Istället skall kurvan parallellförskjutas neråt som du redan har gjort. Prova med -2° om du vill ha 21°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Nja, vet inte riktigt om han har justerat in värmekurvan att följa utetempen.. Nu står värmekurvan på 1,75 men när jag frågade honom nyss här (via sms) så sa han att den ska stå på 1,25 sommartid (om han mindes rätt) så verkar som han ställer om kurvan lite mellan sommar och vinter..

Så någon justering efter utetempen gissar jag på inte är gjord.. Borde väl kunna ställa ner värmekurvan till 1,5 eller 1,25 då antar jag eller? Så som den står nu (1,75) så får jag 55 graders framledningstemp vid +-0 grader ute.. Ställer jag den på 1,5 får jag 50 graders framledningstemp vid +-0 grader och på 1,25 får jag 45 graders framledningstemp vid +-0 grader.

En annan fråga;
Hur ofta bör man sota ur pannan och brännaren? Brännaren är en Viking Bio (står det på den iaf).
Förra ägaren sa att han sotade ur panna och brännare varannan vecka ca.. Är det för lite/för mycket/lagom intervall?


En fråga till: Vad menas egentligen med "framledningstemperatur"? Förstår ju innebörden på sätt och vis, men en lite mer detaljerad beskrivning saknar jag.. :)
Vad innebär en framledningstemperatur för 64 grader t.ex.? Vad bör man ha för framledningstemperatur o.s.v. Blir lättare att ställa värmekurvan om man föstår vad framledningstemperatur innebär.. :)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5036
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av Stegatorparn »

Man justerar kurvan när det är -5 eller lägre och parallellförskjuter när det är varmare.

Framledningstemperaturen är den som erhålles efter shuntventilen och matas ut till radiatorerna.
Det är denna temperatur som styrs av reglersystemet efter rådande utetemperatur.

Hus byggda före 1975 var i regel dimensionerade för +80° vid dimensionerande utetemperatur som för Linköping är -21°. Efter 1975 dimensionerades värmesystemen för max +55° fram.

Du får prova dig fram när det börjar bli kallt till hösten, vilka inställningar som passar ditt hus.

När jag körde lågeffekt på Viking Bio´n, den mest ekonomiska inställningen, var jag tvungen att rensa brännaren var 3 - 4 dag. Passade även på att dra tuberna i pannan.
Pannan tömde jag på aska en gång i månaden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Ok, tack för infon. Huset är byggt 1946 så det är väl dimensionerat för +80 grader i så fall antar jag.
Det är ingenting som gör något för huset (mer än att det kan bli kallare) om jag ställer ner framledningstempen några steg?

Ok, föregående ägare sotade varannan vecka både brännare och pannan. Vi har haft huset i vår ägo i 1,5 vecka nu och förra ägaren sotade pannan innan de lämnade ifrån sig huset.. Men den tuffar och går just nu iaf.. Men får väl pallra mig bort till Biltema och köpa en asksug samt rensa brännare och panna. :)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av lange02 »

På vintern får du nog rengöra brännaren minst en gång per vecka.
Du har väl termostatventiler på elementen? I så fall så reglerar du värmen där. Bara det finns tillräckligt varmt vatten fram till elementen.
Har du utegivare som styr shunten så regleras framledningstemperaturen till ungefär den rätta. Låt kurvorna vara tills vidare och linda fast givaren till en digital stektermometer på ledningen som går ut från pannan och leder varmvatten till elementen. Då får du reda på framledningstemperaturen.

Asksug med "hepafilter" är ganska värdelöst. Ungefär som skruvdrageren som kostar 129:- :D

Vill du inte asktömma på traditionellt sätt med skyffel och askraka så köp en Altbergs Askfälla. Den fungerar enligt cyklonprincipen och sätts inte igen på 2 minuter som ett "hepafilter".
http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Tackar tackar! Mycket bra info! :)
Hann köpa biltemas asksug innan jag såg ditt meddelande och du hade väldigt rätt, filtret blev igensatt på typ 2 minuter.. :P
Aja, bara slå av utanför huset så funkar den nog en stund till sen. :)

Snälla, använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av luppg »

Fast Pellmax CU, då har du väll en stor asklåda i botten som bara är att bära ut? Det har då jag iaf
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av jumpingtiger »

Ifall ni köpt nytt hus skulle jag vilja slå ett slag för att köpa en brännare med auto-uraskning.
Pannan klarar ju sig länge utan rensning så då är det dumt om brännaren behöver vård varje vecka. Kan finnas begagnade på blocket som bara haft något år på nacken.

Angående kurvan så skall du hitta den för ditt hus. Sen skall man inte byta! Max framledning skall klara att värma huset vid -20. Kör på 1,25 tills hösten kommer och höj stegvis om du märker att den inte klarar att värma huset.

Störst energifaktor är rumstemperaturen, den ställer du in på elementen. Sedan begränsar man framledningstempen med auto-shuntventilen (från värmekurvan) bara för att inte värma upp ledningarna mer än som behövs. Men det är bara en besparing på marginalen. Rumstemperaturen är viktigast som sagt.
Vi har 40 grader framledning vid 0 i utetemp ungefär. Är en stor villa.

Sedan skulle jag köra brännaren på lågeffekt hela tiden, 15kW. Det blir längre gångcykler som sliter mindre på materialet och en viss besparing i rökgastemp.
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av luppg »

Spontant tror jag inte du behöver köra lågeffekt i pellmax cu, kör med fullt blås i min med viking bio 200 och får den knappt över 110 grader i rökgastemp, kolla rökgastemp innan du går ner i effekt, 200 askar dessutom ur själv ifall du vill ha en brännare som kräver mindre tillsyn
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av luppg »

Kom på en sak till, köpte med innegivare till min, det kan du ju alltid komplettera med om du vill ha högre komfort, har ju bara haft min panna ca 2 veckor, men klimatet har ju minst sagt varierat och den har reglerat mycket bra, finns uttag att koppla in bakom panelen, sedan måste den aktiveras i menyn, står i manualen
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Tack luppg och jumpingtiger!

Jumpingtiger: Huset är inte nytt utan det är byggt 1946. Panna och brännare är dock installerade 2010. :)
Förstod inte riktigt vad du menade att jag ska hitta kurvan (värmekurvan) för mitt hus. Menade du att jag skall pröva mig fram tills värmen känns bra? Gissar att det är bäst att göra detta i höst/vinter i såfall..?

Jag har kollat rökgastemp på min pellmax cu några gånger.. D.v.s. i displayen på pannan.
Ibland har den varit 56 grader och ibland 65, nån gång 70 och nån gång 76 grader.. Vet dock inte hur länge brännaren varit igång då. Nu är det ju även maj så pannan går ju inte för högtryck direkt.. Vad är rimliga rökgastemperaturer på en pellmax cu med viking bio-brännare? (kommer inte ihåg modell nu)

En annan sak jag hittade på pellmaxen.. Något som typ kallas sommarläge.. Den är just nu ej vald överhuvudtaget.. Är det bra att dra igång sommarläge, eller ska man strunta i det? Känns väl rätt vettigt att ha sommarläge om det nu finns som funktion ? Den är som sagt dock inte aktiverad på min panna, så jag vet inte vad som är bra och inte..
Ni som kör med Pellmax CU, har ni aktiverat sommarläget?

Jag ställde ner värmekurvan från 1,75 till 1,5 nu så får vi se vad som händer..

Har inte riktigt hajat vad som är bäst ännu: Ställa upp värmen på elementen och ha en låg framledningstemperatur (låg värmekurva) eller ställa ner elementen och ha en hög framledningstemperatur (högre värmekurva)? I mina öron låter det ju bättre att låta pannan jobba så lite som möjligt och istället ställa upp värmen på elementen? Tyvärr börjar elementen väsnas en hel del när jag vrider upp dom över "3"-graderingen på elementen. Man kan då höra hur vattnet rör sig i elementen, detta försvinner om man går under 3 typ..

Många frågor blir det.. Men jag är tacksam för alla svar! Jag blir lite klokare för varje gång. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av jumpingtiger »

Jag antog att huset inte var nybyggt, men jag menade bara att om ni är nyinflyttade så kan några extra kronor investerade gör livet lite enklare :)

Ifall du hör något från elementen så finns det luft i dem och de behöver luftas. Enkelt men behövs en elementnyckel.
Angående inställning på elementen så är de termostater, alltså de håller sig till en temperatur automatiskt. Så ställer du in 21 grader så öppnas de så mycket så rummet håller den temperaturen, oavsett vilken framledningstemperatur. Så shunten påverkar inte rumstemperaturerna, utan den sätter bara ett maxvärde. Teoretiskt sett :)

Med värmekurvan så är den till för att öka framledningen ju kallare utomhusklimatet blir. Men hur mycket den skall öka är helt olika beroende på hur välisolerat hus man har, yta och stora eller små fönster etc.
Bra hus (välisolerat) = låg kurva
Gammalt hus = Hög kurva

Så det enda man är ute efter är att hitta lutningen. = Att shunten följer husets värmebehov vid skiftande utetemperaturer. Så får du +18 inne vid -20 ute, och +22 inne vid +5 ute så har du för slak kurva och behöver öka lite. Dock om du börjar med en för brant kurva så stryper elementtermostaterna tempen hela tiden och du får aldrig reda på att den är för brant, om du inte öppnar elementen helt.

Vilket är ett tips, ha elementet i den kallaste rummet helt öppet så märker du om du leder fram för hög eller låg temp :)
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av msh16 »

Du ska inte köpa till någon innegivare. Den absolut bästa värmekomforten (ord hämtat från värmepumpsforum.com) får du om du reglerar värmen i varje rum för sig med elementens termostatventiler.
Innegivare är en nödlösning om man har värmepump som bara ger låg framledningstemperatur eller om kåken är så gammal att termostatventiler saknas.
Vid pelletseldning spelar framledningstemperaturen mycket liten roll bara den är tillräcklig så lägg inte ned en massa tid på kurvorna. Finns ingen besparing i att hålla så låg framledningstemperatur som möjligt så länge värmeledningarna är dragna inne i huset. Det som jumpingtiger skriver gäller mest värmepumpsägare och för dem ger varje grad för hög framlednngstemperatur stora hål i kassan.
Vill du ha bra värmekomfort och kunna öka temperaturen i ett rum enkelt och snabbt så lägg framledningstemperaturen högre än vad som egentligen behövs. Annars händer ingenting när du försöker öka temperaturen med termostaten.
Att dra på sig värmepumpsägarnas elände i onödan är bara dumt.

Nu är Pellmax byggd för att eldas med fullt blås med en Viking Bio så råd om låg effekt från oss som eldar med urgamla olje- och kombipannor är inte tillämpliga. Blir det 110 grader ut från Pellmax vid full fart på brännaren ska du inte alls sänka effekten.
En meter ned i skorstenen ska det vara minst 80 grader brukar man säga för att undvika skadlig kondens i skorstenen. Vid insatsrör i skorstenen kan temperaturen vara lägre.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Köpt hus med pelletspanna - några snabbfrågor

Inlägg av widde »

Tackar så mycket msh16 och jumpingtiger! Nu förstår jag lite bättre hur det fungerar.
Ska även ta och lufta elementen lite och hoppas på att de slutar väsnas. :)

Angående rökgastemperatur.. Måste jag upp och peta ner en termometer 1 meter
ner i skorstenen alltså?

Jag ser ju rökgastemp på pellmaxens display samt så har jag en analog termometer precis utanför pannan..
Men hur ökar jag rökgastempen om jag nu har lite låg rökgastemp? Jag gissar att min rökgastemp inte lär vara 80 grader uppe i slutet av skorstenen, då den väl lär vara lägre där uppe än vad pellmaxen känner av? Gissar att pellmaxen känner av rökgastempen inne i pannan? Varför har jag så låg rökgastemp? Vet inte alls hur länge rökgastempen varit "låg" i så fall, jag har ju bara haft huset ca 2 veckor och föregående ägare (som inte installerat pannan, utan det var ägaren före det) har nog inte koll på rökgastemp o.s.v.

Nu har jag iofs inte kollat hur länge pannan varit igång när jag kommit ner i källaren för att kolla.. Men de gånger jag kollat så har ju inte rökgastempen på displayen på pellmaxen varit särskilt hög, av era kommentarer att döma.

Hur fixa? :P
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skriv svar