'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

Allt läckage ger förluster och försöker man ställa in brännaren med instrument blir det helt galet.
Noggrann tätning med glasfiberfläta/ högtemp silikon lönar sig alltid.

Inställning högt drag ger snabbare start.

Du kan komplettera brännaren med VB´s panngivare som styr start och stopp.
Då får du 16° hysteres.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Hög rökgastemp fastän man eldar i oljedelen är vanligt för gamla pannor.
Ligger du på 160 grader och har en lång skorsten så är det ändå inte så farligt.
180 grader blir nog inte så ekonomiskt.
Det är temperaturen en meter ned i skorstenen som är intressant, bör ligga på minst 70 grader.
Sätt dig på taket och mät en hel eldningscykel så får du bättre reda på.

Vi har nog både Bergatorparens och Stegatorparens ord på att VikingBio knappast går att elda under 14 kW effekt.

Du kan ju komma ned i rökgastemperatur med en brännare som klarar av lägre effekt men förtjänsten blir mindre än vad många tror.
Längre gångtider leder till längre tids utsläpp av 70 graders rök ur skorstenstoppen än en kortare gångtid på högre brännareffekt som kanske ger 80 grader ut ur skorstenstoppen.
En tegelskorsten tar åt sig den mesta värmen och vidarebefordrar den värmen till huset och till vinden som också mår bra av lite värme på vintern för att undvika mögel.

En annan myt som ofta upprepas är att startdosen går förlorad utan att bli värme och att man därför mumlar om långa gångtider i nästan alla trådar.
Alla brännare har en särskild uppstartsfas med reducerad pelletsmatning avpassad så att startdosen gradvis ska brinna upp innan normal eldning börjar.
Finns termostat på Conrad som kostar 399 och ger ställbar hysteres för dina 10 grader är onödigt lite.

Hur har du det med dragbegränsare? En stor bamsing klarar av skorstenens höga drag så du slipper nöta tändelement med inställningen för "högt drag" på brännaren.
Strypa skorstenen i toppen är en heldum ide för då bildas det kondens i den del som sitter under
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
SmokeGaz
Ungskog

Inlägg av SmokeGaz »

Hamnade i pannrummet efter jag provat ändra till läge Högt Drag för den ville inte starta efter det, larmlampan började blinka 1 lång 1 kort och sen stog det stilla i 4 timmar där nere.

Jag ändrade tillbaka till Normalt drag, Bytte till vänster läge på knapp SW2/3 (den knappen ska inte ha nån funktion enligt VB's Manual så det borde inte bero på den), Skruvade bort frontplåten som min motdraglucka sitter monterad i, Öppnade sotluckan på skorstenen samt eldade en del papper... allt detta och jag vet fortfarande inte vilket som gjorde att den startade igen :D

Det sitter en sån där panngivare på brännaren som du nämnde Stegatorparn, i alla fall tror jag att det är en sån :) Vit 2 stifts kontakt och en röd kabel som går upp till pannan :)
SmokeGaz
Ungskog

Inlägg av SmokeGaz »

Såg nu att jag inte skrivit info om skorstenen när jag skapade denna tråd så jag lägger ut en bild på den oxå så är hela anläggningen med på bild.

Bild
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Blir det inte värmeförluster att ha skorstenen på utsidan?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

SmokeGaz skrev: Det sitter en sån där panngivare på brännaren som du nämnde Stegatorparn, i alla fall tror jag att det är en sån :) Vit 2 stifts kontakt och en röd kabel som går upp till pannan :)
Ja men då löser det sig....
Det kan bli konstiga larm som du fick om pannans brännartermostat och brännarens panngivare är inkopplad samtidigt. För att undvika detta ställer du pannans brännartermostat (den nedre) på max och brännarens panngivare (gul ratt på kretskortet) på c:a 73°. Då startar brännaren vid 65° ock stoppar vid 81° cirka.

Inställning högt drag gör att tändelementet är inkopplat i lite längre perioder och kan bara förbättra starterna. Det kan inte orsaka att den vägrar starta. Jag körde alltid på högt drag för snabbaste start.

Kontrollera att din dragbegränsare är rätt inställd på 10 Pa = 20 mm.
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

msh16 det är mycket möjligt att det är som du säger att det kan vara svårt att få brännaren att gå bra vid effekter under 14kW, det gör skillnad på förbrukningen även om det "bara" är 20 grader....160grader rökgas i starten är onödigt högt, det viktiga är att det inte finns kvar kondens i skorstenen när bränncykeln är klar sen vilken temp du då har är skitsamma.....det är av flera skäl som det är bra att få så långa gångtider som möjligt, dels tar det en bra stund innan man fått upp en bra och stabil förbränning beroende på sammansättningen av råvaran pelletsen är tillverkad av, att bara knappt låta brännaren komma upp i en bra förbränning och sen ska den eldas ner för att en liten stund senare påbörja en ny eldningcykel är inte optimalt för en bra verkningsgrad

Hög effekt ger en kort gångtid som kan göra att kondens inte hinner lämna skorstenen och därför måste ha en hög rökgastemperatur för att hinna få bort det på den korta tid brännaren går.....har man en lång gångtid så minskar risken att kondens finns kvar
Senast redigerad av Erik_73 den tor 15 jan, 2015 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
SmokeGaz
Ungskog

Inlägg av SmokeGaz »

rod02 skrev:Blir det inte värmeförluster att ha skorstenen på utsidan?
Jag har ingen aning faktiskt, men den har stått där sen slutet av 50 talet så den får stå kvar där :)
SmokeGaz
Ungskog

Inlägg av SmokeGaz »

Stegatorparn skrev:Kontrollera att din dragbegränsare är rätt inställd på 10 Pa = 20 mm.
http://global.tigerholm.com/Tigerholm_p ... tionSV.pdf

Dragbegränsaren står ganska precis på 10 Pa och jag tycker att det verkar öppna och stänga bra.
Ska maxa det undre vredet på pannan imorgon och se om jag får lite högre stop temp.

Fyllde pellets inatt och det hade gått 37kg på ett dygn nu, men då har brännaren krånglat idag och panntempen var nere på 55°C innan jag lyckades få igång brännaren, samt att jag tog en dusch på eftermiddagen. Provar maxa vredet imorgon, sen fixa packningar på vedluckor och sätta isolering på några rör så får vi se vad som händer.

Tack för all hjälp så länge alla pellets gurus här inne!! :salut:

Försök att alltid minimera den textmängd som citeras annars blir forumet oöverskådligt och svårläst. Citering minimerad. / Roli moderator
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det framgår inte var i landet ni finns geografiskt (uppdatera gärna din profil) så det är svårt att bedöma förbrukningen, då det naturligtvis skiljer om det är Skåne eller Norra Norrland.

Är det södra delen av landet känns väl dock 37 kg senaste dygnet som häftigt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

37kg/dygn för en kåk på 135m2 är mycket även i norra Sverige
SmokeGaz
Ungskog

Inlägg av SmokeGaz »

Jag bor i Gävleborgslän...
Delar pellets inköp med min bror som bor 500 meter bort, hos han går det en bit under 30kg så det finns saker att åtgärda i min kåk. Han har i och för sig inte ett stort garage under sitt hus som elementrören går genom.
Senast redigerad av SmokeGaz den tor 15 jan, 2015 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Erik_73 skrev: Hög effekt ger en kort gångtid som gör att kondens inte hinner lämna skorstenen och därför måste ha en hög rökgastemperatur för att hinna få bort det på den korta tid brännaren går.....har man en lång gångtid så hinner den torka ur skorstenen vid lägre rökgastemperatur
Religiös tro kan man inte göra något åt men jobbigt när det ska upprepas samma i varenda tråd.
Forumet är ju till för att hjälpa folk och inte för att predika tro.

Man får alltså ingen kondens genom att elda på låg effekt lång tid medan högre effekt ofelbart ger kondensskador enligt denna tro.

Det är ju den låga effekten och låga rökgastemperaturen som riskerar att skapa kondens.
Ska bruket i skorstensfogarna hålla länge (och det är väl det som är meningen) så ska det över huvud taget inte utsättas för fukt.
Rökgastemperaturen ut ur pannan är dessutom rätt ointressant, det är temperaturen vid skorstenstoppen man ska utgå från.

De långa gångtiderna ger ju värme under lång tid för kajorna att värma fötterna med så någon nytta är det, när brännaren stänger av blir det kallt däruppe. :)

I SmokeGaz skorsten skulle det säkert vara bäst att sätta ett insatsrör eftersom den varma skorstenen inte kommer huset tillgodo. Skulle lösa dragproblemen också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Om du bränner upp ett mått pellet (med ideal förbränning) så producerar du en viss mängd energi och en viss mängd rökgas.

Temperaturen på den rökgasen visar direkt hur mycket energi som är kvar i rökgasen, resten har lämnats av i huset där du vill ha den.

Märk att jag inte har med ovan hur länge förbränningen varade. Om det en dag tar 1 timme att bränna upp ett mått pellet och nästa dag två timmar, så betyder det bara att effekten första dagen var dubbelt högre än andra dagen. Du har fortfarande producerat samma mängd energi och om rökgastemperaturen är samma så har samma mängd energi gått förlorad ut ur skorstenen helt oberoende av effekten.

Du får du i de flesta fall lägre rögastemperatur om du eldar med lägre effekt eftersom rökgasen befinner sig en längre tid i pannan, vilket gör att mer energi stannar i huset. (Men du får även beroende på många faktorer en sämre förbränning som under en viss gräns ger en större förlust än vinsten av den lägre effekten)

Har man en känslig tegelskorsten är det naturligtvis bäst med kontinuerlig eldning där skorstenen är varm hela tiden och kondens aldrig bildas. On/Off drift i stark kyla ger nog alltid kondens i toppen varje gång brännaren startar, som måste hinna torkas upp innan den stannar annars sprängs fogarna sönder då kondensen fryser innan nästa start.

Har man långa gångtider så hinner man värma upp och torka skorstenstoppen med lägre rökgastemperatur. Korta gångtider kräver högre temperatur, eftersom kondensen alltid finns där då man startar med iskall skorstenstopp.

Jag antar att ovanstående resonemang är vad du kallar 'religiöst', msh16, men jag utgår från att jag enligt dig har fått allting helt om bakfoten så vill du vara vänlig att citera de textrader som innehåller fel och skriva efteråt vilket felet är så vi kan lära oss något.

mvh.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

msh16 oavsett vilken temperatur du har i skorstentoppen så kommer bruket att utsättas för fukt, spelar ingen roll om du kör på låg eller hög effekt, eller tror du att det inte finns fukt i rökgaserna om man kör på hög effekt med hög rökgastemperatur?

Som jag skrev tidigare är det viktiga att det är torrt när brännaren stoppar, vad du då har för temperatur är skitsamma......

Det är uppenbart att du saknar en del kunskap om förbränning och verkningsgrad när du tror man får bättre verkningsgrad av många korta eldningscykler än att låta brännaren få lång gångtid
Skriv svar