'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

SmokeGaz
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 07 jan, 2015 18:39

'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av SmokeGaz »

Hej!

Köpt kåk och är Pelletsnybörjare, tar gärna emot tips och trix!!
Vi värmer upp en 40 tals träkåk på 135kvm (5 rum + kök) som står ovanpå ett betonggarage med 3 portar, ett element är på i garaget (rören isolerade) för att slippa ha minusgrader där. Vi är 3 pers i huset och vårt dagliga varmvatten får vi från pelletsen.

Ute tempen pendlade mellan -5 och +5 nu i December och då gick det 3 säckar pellets om dagen och vi har då ca20 grader uppe i kåken. Har en LK 110 SmartComfort automatshunt med utomhus tempgivare.

Rökgaserna ligger på 260 grader när brännaren (VikingBio) går på högeffekt, och 210 innan.
Pannan är en HS Tarm Duo Plus Compact -93 med brännaren i oljedelen, turbulatorer på plats i alla rören (vet dock ej längden på dom).

Har haft problem med drag i skorstenen men sen jag fixade ett plåtlock på toppen med ett rör igenom så vart det bättre, dragbegränsaren verkar sköta sig fint.

Tar som sagt gärna emot alla tips och förslag på hur rökgaser och pelletsmängd kan minskas...

Tack på förhand!

Bild
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Erik_73 »

Minska effekten på brännaren, med så hög rökgastemperatur så hinner ju pannan uppenbarligen inte att kyla ner den mängd rökgaser som blir vid den effekt brännaren går på
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

Kör på låg effekt. Pannan kan i nuläget inte ta hand om 20 kW effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Icecap »

Lite matte:
Jag utgår ifrån att brännaren kör med 20kW, är det annat får du räkna om.
Ta tid på hur länge brännaren kör och hur lång tid den pauser. Inte på ett ungefär men gärna på sekunden.
Gör mätningen en kall dag.

Med så hög rökgastemperatur är det säkert att den kör på högre effekt än pannan ta klara av att ta emot - men det struntar vi i just nu.

Om vi låtsas att brännaren kör i 20 minuter och vilar i 15 minuter kommer den att köra konstant om effekten justeras till ((15 min / 20 min) * 20kW =) 15kW.

Men då pannan då kommer att få bättre verkningsgrad pga. den lägre effekt är detta bara en del av sanningen - men den är nära nog till att det kan löna sig att jobba med det. Slutresultatet blir att ni sparar pengar och att allt som ska till för detta är lite tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SmokeGaz
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 07 jan, 2015 18:39

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av SmokeGaz »

Tack för svar!!
Provar detta imorgon så får ni höra vad resultatet blev :-)

Det är ingen av er som tror att det kan bero på att rökröret är vinklat neråt innan det försvinner ut i skorstenen? (bara en teori som jag har)
Skulle kunna tänka mig att det suttit en lägre panna i denna kåk tidigare, annars är det väl ganska märkligt att dom byggt rökröret så där?
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av J:son »

Hej SmokeGas.

Jag ser att du har samma panna som min kompis. Han avser att stoppa i en pelletsbrännare i sin panna.
Han har frågat mig om var han skall sätta brännaren. Veddelen eller oljedelen?
Ser att du satt brännaren i oljedelen och funderar över dina erfarenheter.
Hur fungerar det att sota ur. Tar du bort brännaren och damsuger? Eller hur gör du.
Hur ofta måste du sota ur askan i förbränningsrummet?
Har du stos, som får ut brännaren en bit? På bilden ser det inte så ut. Funderar över om lågan klarar sig ifrån att slå i bakväggen på förbränningsrummet? Om det är fallet kyler vattnet, bakom plåten, ned lågan och sänker verkningsgraden i förbränningsrummet. Förbränningen sker vid lite för låg temp.

Effekten för honom blir nog inget problem, då han har ett litet hus.
Svara om du känner att du orkar. Du har en egen problemställning i första hand. Men du har god hjälp, ser jag, så det kommer säkert att lösa sig.

LeJon
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Icecap »

SmokeGaz: Att rökgasröret går ner den lilla bit betyder inget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

J:son: Veddelens konvektionsdel är dimensionerad för den större rökgasmängden som blir vid ved och pelletseldning. Med tanke på askutrymmet så är nog veddelen att föredra, om inte annat av bekvämlighetsskäl.
Oljeeldstadens djup är 28 cm och vedmagasinet 35 cm.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 87#p126487
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
SmokeGaz
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 07 jan, 2015 18:39

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av SmokeGaz »

Sorry att ni fick vänta på svar... Sotaren var här imorse så jag väntade med att kolla mina problem tills han hade gjort rent pannan :)

Börjar snabbt att berätta för J:son att det inte är jag som monterat anläggningen, vi bor på liten ort men har tur att ha rörfirma här och dom har monterat in Viking Bios i ett helt gäng med kåkar här på byn.
Vet dock inte om lågan slår i väggen som du beskriver för det har jag ej kollat, men det sitter en rördistans som gör att brännaren hamnat lite längre ut. Det får plats ca 2 veckors askhög inne i oljedelen på pannan innan brännaren börjar gnälla och då lyfter jag ur brännaren och dammsuger ur.

Vi har tydligen kört brännaren på modulerande läge så jag lät den stå kvar på det idag då det blev -12 ute och sedan tog jag fram en bit papper och en penna, antecknade varvet runt från uppstart och så här ser det ut... Tyck gärna till och säg vad jag ska göra för att kunna få det bättre (jag är iq0 i detta ämne!)

Tid. 11:31 - Startfas - Panna 67°C
11:38 - Låga - Panna 65°C
11:43 - Låg Effekt - Panna 63,5°C - Rök 125°C
11:55 - Låg Effekt - Panna 63,5°C - Rök 165°C
12:02 - Övergång till Hög Effekt - Panna 64,5°C - Rök 170°C
12:23 - Hög Effekt - Panna 70,5°C - Rök 205°C
12:37 - Hög Effekt - Panna 74,5°C - Rök 207°C
12:39 - Avsvalningsfas - Panna 75,5°C - Rök 215°C
12:57 - Panna 73°C
13:05 - Panna 69°C
13:08 - Startfas
13:16 - Låga - Panna 64,5°C
13:20 - Övergång till Låg Effekt - Panna 64°C

Så ser det ut.... Ska jag slänga ut skiten och borra eller vad tycker ni? :D
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av stereotypen »

Dra ner pannan på låg-effektsläge och klocka igen, så får vi se hur det skiljer.

Försök och ha så lika väder som möjligt, vad gäller temp och vind.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Erik_73 »

Minska effekten, går det att justera ner låg läget ännu mer?.....öka skillnaden i start och stopp ännu mer, start 60-65grader och stopp 85-87grader
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
SmokeGaz
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 07 jan, 2015 18:39

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av SmokeGaz »

Idag har jag ställt om brännaren så den går på låg effekt hela tiden, tyvärr var det bara -6°C idag men jag ändrade ändå och kör så några dagar för att se om det går mindre eller mer pellets.

Tid. 14:48 - Startfas - Panna 68°C
14:53 - Låga - Panna 66°C
15:00 - Låg Effekt - Panna 65°C - Rök 160°C
15:07 - Låg Effekt - Panna 66°C - Rök 160°C
15:21 - Låg Effekt - Panna 68,5°C - Rök 169°C
15:48 - Låg Effekt - Panna 72,5°C - Rök 180°C
16:01 - Låg Effekt - Panna 75°C - Rök 182°C
16:05 - Avsvalning - Panna 76°C
16:19 - Panna 74,5°C
16:37 - Startfas - Panna 68°C
16:42 - Låga ....osv!

Ser det normalt ut eller är det saker som måste åtgärdas med detsamma?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Stegatorparn »

Ser bra ut.
Du har fått ner rökgastemperaturen 25 - 30° och får längre gångtider.
Fortsätt så.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av Erik_73 »

Tycker fortfarande rökgasen är onödigt hög och borde sänkas ännu mer, kan du ställa start och stop temp?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
SmokeGaz
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 07 jan, 2015 18:39

Re: 'Tips på Fix' för att sänka min rökgastemp

Inlägg av SmokeGaz »

Tror inte det går att ändra stop tiden utan att start tiden följer med...
provade ställa stop tiden till 80°C men då startade den på 70+°C

Såg idag att brännaren var ställd på "Normal" läge där man ändrar Normalt eller Högt drag.
Vet inte vad jag har för dragvärde i min skorsten men vet att det varit högt eftersom rörkrökaren sa att jag skulle strypa skorstenstoppen. Jag ändrade till läge "Högt Drag" idag så vi får se vad som händer :)

Gick på spaning efter tjuvluft med hjälp av en tändare idag och då märkte jag att den sög i sig luft på vissa ställen runt vedluckorna och lite vid locket som täcker rökkanalerna på vedsidan. Är detta något som gör stor skillnad eller kan man ta det när man känner att man har tid och lust?
Funderar på om jag ska bygga 2 nya plåtar och sätta igen vedluckorna medan man kör pellets så kan man skruva tillbaka dom om man skulle villa elda ved i framtiden.
Skriv svar