Nathalie heter jag är 19 år och nybliven husägare till min farfars dödsbo; 1,5 plans villa om 120kvm + källare. Huset byggt -67 och isolerat/fönster (2 glas) därefter. Sitter en Norrahammar 2000 panna från -67 samt en installerad Roslagsbrännare RB Easy från -04.
Som ni säkert kan räkna ut är jag helt ny inom området. Jag har läst mig till att jag troligtvis har en för hög rökgastemperatur i nuläget för att jag ska kunna elda optimalt (och ta vara på värmen själv, snarare än att låta kråkorna svettas på skorstenskanten). Min rökgastemp ligger runt 230-240C med pannan uppe i 75 C.
Jag har ett ställbart spjäll på pannan och har kliat mig i skallen och funderat om det kan ha något att göra med rökgastemperaturen... Kan jag försöka "strypa" luftflödet via spjället och således minska rökgastempen och istället ta vara på värmen på ett bättre sätt? Eller vad kan annars ligga som orsak till min förhöjda rökgastemperatur?
Jag har även lite funderingar kring uraskning. Hur utförs egentligen en sådan? Jag har under den korta period jag nu bott i huset 1 gång per vecka stängt av brännaren och tagit bort den för att först aska ur den från rester/aska och sedan avlägsnat aska i själva "pannluckorna". Därefter har jag placerat tillbaka allt och trott att det skulle vara frid och fröjd. Men nu, efter lite utforskning har jag upptäckt några nya fenomen, där ibland: rökkanaler och turbulatorer. Vad är detta? Vart sitter de? Och hur gör jag för att rengöra dem? Och hur ofta?
Misstänker också att min panna är aningen överarbetad. Jag har ställt in termostaten på 75C, men har ingen aning var jag hittar/kan ställa in minimum temp. Alltså lägsta temperatur som pannan "tolererar" innan dess att den väljer att slå igång igen och börja värma. I nuläget känns det som att den arbetar mer eller mindre hela tiden, även fast den kommit upp i önskad temp.
Hur vet jag om jag har en "hälsosam" pelletsförbränning? Hört något om att mäta med digitaltermometer en meter ner i skorsten och då ska temperaturen ligga runt 80C. Stämmer detta? Det här med sekundärluft och effektiv förbränning känns som en övermäktig vetenskap när jag försöker sätta mig ner och läsa mig klok. Vem kontaktar man för att få någon att komma ut och se att "allt står rätt till"? Eller för eventuell service av programinställningar/brännaren...
Min bortgångna farfar hade tydligen investerat i en s.k. draglucka men som inte hann monteras. Har således en ouppackad sådan liggandes. Är det ett stort ingrepp att installera en sådan? Kostnad? Vad kan jag räkna med för förbättringar? Kan det vara något som skulle kunna förbättra mina rökgasvärden? Kan gärna lämna ut den nuvarande programfakta (dessa B1/B2 osv.) om det är något som kan göra er klokare. Allt jag ber om är att känna att jag har en effektiv förbränning där jag tar vara på värmen på rätt sätt. Ett drömscenario vore att ha runt 18 C innetemp (regelbundet shuntande förstår jag är ett måste utan automatshunt) och lära mig hur jag effektivast rengör/askar ur min panna samt underhåller den på rätt sätt.
Går för närvarande runt 28kg pellets om dagen, men känns som att det absolut går att effektivisera och ekonomisera. Många frågor som söker svar! Evigt tacksam om någon vill lära mig lite i den här högst invecklade och outforskade pelletsvärlden...