Nybliven oerfaren pelletseldare (Roslagsbrännaren!)

Erikssons
Späd planta

Nybliven oerfaren pelletseldare (Roslagsbrännaren!)

Inlägg av Erikssons »

Hej.

Nathalie heter jag är 19 år och nybliven husägare till min farfars dödsbo; 1,5 plans villa om 120kvm + källare. Huset byggt -67 och isolerat/fönster (2 glas) därefter. Sitter en Norrahammar 2000 panna från -67 samt en installerad Roslagsbrännare RB Easy från -04.

Som ni säkert kan räkna ut är jag helt ny inom området. Jag har läst mig till att jag troligtvis har en för hög rökgastemperatur i nuläget för att jag ska kunna elda optimalt (och ta vara på värmen själv, snarare än att låta kråkorna svettas på skorstenskanten). Min rökgastemp ligger runt 230-240C med pannan uppe i 75 C.

Jag har ett ställbart spjäll på pannan och har kliat mig i skallen och funderat om det kan ha något att göra med rökgastemperaturen... Kan jag försöka "strypa" luftflödet via spjället och således minska rökgastempen och istället ta vara på värmen på ett bättre sätt? Eller vad kan annars ligga som orsak till min förhöjda rökgastemperatur?

Jag har även lite funderingar kring uraskning. Hur utförs egentligen en sådan? Jag har under den korta period jag nu bott i huset 1 gång per vecka stängt av brännaren och tagit bort den för att först aska ur den från rester/aska och sedan avlägsnat aska i själva "pannluckorna". Därefter har jag placerat tillbaka allt och trott att det skulle vara frid och fröjd. Men nu, efter lite utforskning har jag upptäckt några nya fenomen, där ibland: rökkanaler och turbulatorer. Vad är detta? Vart sitter de? Och hur gör jag för att rengöra dem? Och hur ofta?

Misstänker också att min panna är aningen överarbetad. Jag har ställt in termostaten på 75C, men har ingen aning var jag hittar/kan ställa in minimum temp. Alltså lägsta temperatur som pannan "tolererar" innan dess att den väljer att slå igång igen och börja värma. I nuläget känns det som att den arbetar mer eller mindre hela tiden, även fast den kommit upp i önskad temp.

Hur vet jag om jag har en "hälsosam" pelletsförbränning? Hört något om att mäta med digitaltermometer en meter ner i skorsten och då ska temperaturen ligga runt 80C. Stämmer detta? Det här med sekundärluft och effektiv förbränning känns som en övermäktig vetenskap när jag försöker sätta mig ner och läsa mig klok. Vem kontaktar man för att få någon att komma ut och se att "allt står rätt till"? Eller för eventuell service av programinställningar/brännaren...

Min bortgångna farfar hade tydligen investerat i en s.k. draglucka men som inte hann monteras. Har således en ouppackad sådan liggandes. Är det ett stort ingrepp att installera en sådan? Kostnad? Vad kan jag räkna med för förbättringar? Kan det vara något som skulle kunna förbättra mina rökgasvärden? Kan gärna lämna ut den nuvarande programfakta (dessa B1/B2 osv.) om det är något som kan göra er klokare. Allt jag ber om är att känna att jag har en effektiv förbränning där jag tar vara på värmen på rätt sätt. Ett drömscenario vore att ha runt 18 C innetemp (regelbundet shuntande förstår jag är ett måste utan automatshunt) och lära mig hur jag effektivast rengör/askar ur min panna samt underhåller den på rätt sätt.

Går för närvarande runt 28kg pellets om dagen, men känns som att det absolut går att effektivisera och ekonomisera. Många frågor som söker svar! Evigt tacksam om någon vill lära mig lite i den här högst invecklade och outforskade pelletsvärlden... :scratch:
Senast redigerad av Erikssons den ons 31 dec, 2014 15:39, redigerad totalt 2 gång.
Erikssons
Späd planta

Re: Nybliven oerfaren pelletseldare

Inlägg av Erikssons »

Tillägg:

Även läst mig till att röret som sticker upp från brännaren (flexröret?) inte ska varmare än att man ska kunna ta på det under eldning... Men upplever mitt rör alldeles för hett vid förbränning mellan 70-80 grader, jag kan då inte ta på det utan att bränna mig.

Om någon lite mer erfaren pelletseldare är bosatt i området runt Norra Uppland (Karlholm) så bjuder jag gärna på en påse saffransbullar och nykokt kaffe i utbyte mot lite utökad kunskap inom området. :roll:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen erfarenhet av varken panna eller brännare - MEN:
* Det ska finnas rätt förhållande mellan pelletsdoseringen och luften som blåsas genom brännaren. Detta ger bäst verkningsgrad och renast förbränning.
* Många gångar går brännaren full spett, något som inte alltid behövs. Detta ger just höga avgastemperaturer och därmed lägre verkningsgrad. Men inte alla brännare kan fungera bra på reducerat effekt och jag vet inte vad som gäller för den du har.

Detta var inte mycket hjälp - men välkommen till forumet ändå, jag är ganska säker på att du snart får mer kunniga svar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Kolla om det inte går att sänka effekten på brännaren, varmt fallrör och hög rökgastemp tyder på att brännaren går på för hög effekt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Som Erik_73 säger, försök att minska effekten.
Det gör du genom att sänka pelletsmatningen i små steg.
Har du en bruksanvisning så bör det framgå hur det går till.
Jag har bara hittat en manual för dagens brännare och där ändrar man värdet på B6.
Vänta 5 minuter mellan omställningarna så brännaren hinner stabilisera sig.

Rökgasspjället skall vara öppet tills vidare. Börjar du strypa på det nu, kan det förvärra situationen.

Brännaren och eldstaden bör du aska ur varje vecka.
Pannans kanaler bör du rensa från sot och flygaska en gång per månad.
Det innebär att rökens väg från eldstaden till skorstenen skall rensas. Hur det ser ut i din gamla panna vet jag inte. Du får öppna luckorna och försöka lista ut hur det fungerar. Gamla pannor brukar inte vara så komplicerade och jag tvivlar på att det finns turbulatorer.

Termostaten har en inbyggd hysteres på 5-6° och bör starta i ditt fall vid 69-70°.
Hysteresen går inte att ställa om.

Man vill inte ha kondens i tegelskorstenar. Därför rekommenderas 70-80° 0,5-1 m ner från skorstenstopp. Det brukar motsvara 160 - 180° i rökgastemperatur vid pannan.
Förbränningen är effektivast när den ligger nära gränsen till att det ryker ur skorstenen. Man ska bara skönja en värmedallring över skorstenen.
Förbränningen skall heller inte få för mycket luft så att lågan blir vitgul. Lågans temperatur blir då väldigt het, vilket påverkar stålet i brännaren och förkortar dess livslängd.

Dragluckan eller som vi brukar säga, dragbegränsaren ska du försöka montera.
Finns nog en sotlucka i kanalen till skorstenen som den kan monteras i.
Brännaren får då en stabilare gång och påverkas inte av temperaturväxlingar och blåst.

Lägg gärna upp lite bilder på panna, styrlåda och dragbegränsare så blir det lättare för oss att ge instruktioner. Du kan ladda upp fotona till en bildsajt t.ex. forumbilder.com och klistra in en lämplig BBCode-länk i ditt inlägg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Hej! Jag kan tyvärr inte så mycket om din panna och brännare. Ansluter mig i stort till förgående inlägg. MEN! Jag skulle avråda från att pilla med inställningar i första hand.
Undersök pannan ordentligt. Kolla hur den ska sotas, öppna alla luckor och sota ur den ordentlig tills du har fri väg ut i skorsten (och vidare). Kanske någon här har samma panna och kan hjälpa till? Vid en enkel googling efter din panna fick jag upp massor med vedspisar?
Uppsättningen har ju fungerat tidigare med befintliga inställningar. Om den nu inte har sotats ordentlig efter din farfar kan detta räcka som förklaring till höga rökgastemperaturer.
Efter att den biten är avklarat se till att dragbegränsare kommer på plats. Därefter kommer finliret med att sänka effekt för att förbättra verkningsgrad.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

28 kg pellets om dan är ju mindre än två säckar och inte alls mycket i ett gammalt hus vid -14 i medeltemperatur.
Roslagsbrännaren har en egen temostat vanligtvis och panntrmostaten snvänds inte.
Roslagsbrännarens ide är att man reglerar luftströmmen med pannans rökgasspjäll och dragbegränsaren.
Fungerar tydligen bra för de flesta. Har dock sett bilder på roslagsbrännare som har haft ett strypspjäll på fläkten.
Sekundärluft och liknande till för vedgubbar. Alla luckor och spjäll på pannan ska vara noggrannt tätade så att enda vägen för luft in i pannan är genom brännaren.

Vid vilken temperatur startar brännaren nu och vid vilken temperatur slår den ifrån.
Skulle vara bra med en bid på Norrahamar 67 och på brännarens styrbox med dess anslutningar till pannan.
Kan lova dig att det finns experter på Roslagsbrännaren här, de kommer snart in. :)
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erikssons
Späd planta

Inlägg av Erikssons »

Hej mina hjälpsamma medmänniskor!

Har nu försökt filma lite av maskineriet och dess tillhörigheter, för att ni ska få lite förståelse och större överblick.

https://www.youtube.com/watch?v=VNwqnVO ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=XvTTOvI ... e=youtu.be

I filmen är pannan i verk att jobba upp sig till 80 C efter att jag hade haft den avstängd under någon timme för att rengöra ALLT och aska ur den enligt konstens alla regler. Det vill säga även det ni tipsade mig om, "själva rökkanalen" ut till skorstenen också. Spjället är i nuläget öppet fullt. B6 är inmatat 2s inmatning av pellets var 15e sekund.

Röktempen tycks fortsätta stiga, här uppe i runt 200-210 C vid panntemp på cirka 50 C.

Filmade även lågan lite för att försöka få hjälp med ett svar på om den är "bra" eller "dålig"...

Likaså filmade jag den så kallade dragventilationen och en kvadratisk ingång till muren, frågan är om det är möjligt för mig att installera dragventilationen på detta ställe?

Hoppas någon hjälpsam själ har tid att kika igenom filmklippen och komma med några behjälpliga tips. Mvh Nathalie
nyman
Pannrumstomte!

Re: Nybliven oerfaren pelletseldare (Roslagsbrännaren!)

Inlägg av nyman »

I handboken till RB20 visas i Översiktsskiss sidan 10 att termostatutgången på styrlådan är den i mitten nedåt. Kanske har du en annan modell men är den ansluten till ett dykrör i bannan så borde temperaturregleringens inställning ske från styrlådans display.
Du har ju ett strypspjäll vid fläktintaget men Roslagsbrännaren säger att där får man inte ändra.
På andra liknande brännare justerar man effekten där.
Dragbegränsaren ser ut att vara en Dragex och går det att ansluta den till sotluckan längst ned på skorstenen blir det en klar förbättring
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Dom Roslagsbrännare jag sett har en vanlig dubbeltermostat ansluten till PLC´n.
Enkelt och billigt, men ack vad primitivt. :(

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Jaha, trodde det var en något bättre termostat med ställbar hysteres när den var ansluten till PLC:n.
I den klistrade tråden under Roslagsbrännaren framgår i alla fall att den har ställbar tillslagsfördröjning.
Eftersom rökgaserna går ut nedtill på pannan borde den i alla fall ha en konvektionsdel, för det är väl en överförbränningspanna? Ändå blir det så hög rökgastemperatur.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Nyman inget konstigt att rökgastemperaturen är hög, körs brännaren på en effekt som är högre än vad pannan hinner tillgodogöra sig så blir det hög rökgastemperatur
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erikssons
Späd planta

Inlägg av Erikssons »

När pannan kommit upp i 80C arbetstemp precis innan "avslagning" är rökgastempen 230 C.

Flexröret verkar dock bra "tempererat" nu då det känns handvarmt.

Är en dragventilationslucka en lösning tror ni?

Tycker också att pannan arbetar för ofta. Gick inte mer än 30-40min innan den slog igång igen efter att ha slagit av vid inställd temperatur på 80 C. Har shunten inställd på 0,5 av en skala på 1-5.

Problem som känns kvarstående: Pelletsförbrukningen för hög? Arbetsintervallerna känns för täta. Och röktempgasen för hög, ser tydlig rök upp ur skorsten.

Blir lite klokare dag för dag, men uppenbarligen inte tillräckigt... :-|
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Om brännaren startar ofta så går det att juster startfördröjningen på B18. Nackdelen är att man får ställa om när temperaturen ut ändras. Vid -5 kanske en fördröjning på 20 min blir bra medan vid -15 blir det bra med 5 minuters fördröjning.
Dragbegränsaren ger bättre driftsförhållanden.

Inmatad effekt bör du ta reda på.
Läs Taxens inlägg mitt i den här tråden. "bind en plastpåse runt slangen" osv.
viewtopic.php?f=13&t=16047&hilit=6+minuter&start=15

Räkna ut vilken effekt som brännaren går på.

Har du öppnat luckan uppepå pannan och sotat den rökkanal som leder ned till golvet och sedan ut till sotluckan?
Erikssons
Späd planta

Inlägg av Erikssons »

Tack igen, för svaren.

Vad som gör mig förrvirrad vad det gäller de frekventa uppstarterna för min brännare är den här tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=16089

1,5 timme - 3 timmars uppehåll skriver vissa?!? Nu även i någon plusgrad startar min brännare var 20e minut i alla fall.

Något jag missar?...

Ska göra mättestet du länkade. Hur vet jag hur många kw min brännare mår bäst av? Står det i någon manual eller så? (Dessa saknas nämligen). Undrar även om någon vet vad B5 på PCIn anger...?

Mvh
Skriv svar