Kan jag sänka shunten på pannan?

leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av leo_zvar »

Haha ni är roliga, nu är vi där igen angående besparing.. och JA man sparar med en automatisk shunt,

jag har under 1 år nu och tagit tid på när pannan skickar ut värme till radiatorerna och startar tidigare mot att när shunten är stängd starta färre gånger. Det skiljer alltså 30-50 minuter mellan starterna,beroende på shuntens läge

Varför endel av er inte märker nå skillnad beror nog på att ni har så stora acc tankar att värma upp vilket inte jag har. Så ni har inte den tiden att mäta era starter.

Jag har den nyaste digitala trådlösa automatshunten från Esbe där jag kan ändra en jäkla massa som ledningstemperatur osv...
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Icecap »

leo_zvar: jag tror gärna på att dina starter har minska i antal, din slutsats är dock fel ändå, baserat på fel underlag.

Om en sänkning av framledningstemperaturen ger en besparing kan det uteslutande bero på att det finns en värmeläcka någonstans. Eller på svenska: det var då (innan styrningen) värmare någonstans där det nu är kallare.

Detta betyder i grunden bara att du har minska värmeförlusten och då din inomhustemperatur såklart måste vara den samma rör det sig alltså om brist på isolering av värmerören som är grundproblemet.

Så shuntstyrningen sparar dig ganska säkert lite energi - men bara för att det är oisolerat någonstans där det borde vara isolerat.

Samma problem hade jag i ett källarrum där värmerören gick genom. Inget element i rummet, bara en helsika massa pelletssäckar. Rummet var varmt, inte otrevligt varmt men onödigt varmt bara. Lite isolering på rören lösta detta och sparade mig lite värme - helt utan att ställa på shunten.

Shuntstyrning i all ära - men den sparar inte energi om inte det finns onödiga förluster som minskar vid att framledningstemperaturen minskas.

Sedan finns det andra fördelar som att elementen inte behöver strypas så att det susar i rören, värmen fördelas bättre över elementet och risken att bränna sig på rören minskar.

Men ovanstående gäller såklart bara om det finns termostatvred på elementen! Har man inte detta lär en shuntstyrning ge ett stabilarre innetemperatur vilket i sin tur kan ge en besparing, då fortfarande under förutsättningen att "för hög temperatur" minskas till "korrekt temperatur".

Om värmesystemet avger X kW i huset för att hålla temperaturen stabil är det helt utan betydelse om framledningestemperaturen är 30°C eller 80°C, effekten som huset behöver för att hålla temperaturen stabil är ändå identisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Jakob »

I ditt eget fall så minskade du m.h.a. isoleringen värmeavgången från rören till rummet med pellets. Och det var ju bra - men inte 100% bra. Du avger fortfarande värme där du inte önskar. Ingen isolering är 100%.

Med en shuntstyrning hade du ju kunnat potentiellt kunnat undvika att avge värme även där du inte kommer åt att isolera dina rör och på andra ställen.

Jag vidhåller att man självklart kan spara en slant på att ha en shuntstyrning även om man har termostater på elementen. Om denna slant är stor nog att motivera en NYINVESTERING i en shuntstyrning är givetvis mindre självklart. Med pellets tjänar vi ju inget på att optimera framledningstemp etc ur ett pannperspektiv utan det enda vi tjänar är minskade transmissionsförluster ute i rören.

Köper man en panna idag så kommer den som regel med en shuntstyrning. Den tycker jag man ska använda.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av leo_zvar »

Det är fortfarande så att framledningstemperaturen är viktig & det är där shunten kommer in.

om vi säger det är -5 ute så räcker det inte med att skicka 20 grader i elementen för att den bostadsytan du har räcker inte värmen till, du får värma till dödagar för att få upp temperaturen i huset & då går all värme ut i skorstenen & du får en ojämn värmekurva. skickar du på tex 50 grader så värmer du upp kåken snabbare och shunten går ner till sin minimum temperatur , i mitt fall skickar jag ut 27 grader i ledningen då innertemperaturen är uppnådd.

förstår mig inte på varför det ska envisas med att det inte är en besparing, självklart är det en besparing som kanske inte betalar sig på 1 år men för dom som har en manuell shunt så betalar den sig ganska snabbt såvida du inte är pensionär & är hemma 24 timmar om dygnet & har tid att leka med en manuell shunt, men värmekurvan som esbe har kommer ni aldrig i närheten av med att vrida manuellt.
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av danei »

Den eventuella besparingen är minimal. Icecaps argument är helt korrekta. Den besparing som marknadsförs förutsätter att man har problem med temperaturregleringen och att man där med kan sänka inomhustemperaturen med en bättre reglering. Har man inte de problemen så sparar man i praktiken inget alls. Jag har shuntstyrning, men jag tror inte att den sänker min förbrukning märkbart.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av grey »

Hur är det med äldre element då? Fick aldrig ordning på ventilerna som fastnade hela tiden...

Tidigare när jag eldade med ved har jag termostater på mina gamla element men ventilerna fastnade precis hela tiden. Skitstörande.. Nu med den nya pelletspannan har jag en automatshunt på pannan med en inne termostat som jag placerat strategiskt mitt i huset, det rummet får sedan representera hela huset. Efter lite pilla fram o tillbaka på den hittade jag sedan den perfekta tempen. Drygt 23 grader i det rummet ger en behaglig värme i alla rum. Sovrummen på övervåningen är lite svalare och nere är det perfekt. När den nya pelletspannan sattes in tog jag bort alla termostater på alla element. Så ventilerna står på fullt läge.

Nu denna årstid är elementen bara varma framåt kvällen..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av lennart wiklund »

Det är väl då en chunstyrning kommer till sitt rätta menar jag! Har heller inga termostater på elementen,vreden fullt öppna,några elemen har jag strypt ner där lite värme behövs. Bla på toan på övervåningen,samt sonens rum uppe. Han vill ha svalt. Jag har en shuntstyrningen termomatic med bara innegivare. Mycket bra och bekvämt. Och visst spar den lite tycker jag.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av rod02 »

Stort sett samma här som ovan. Jag har hittat möjlighet till termostat på mina radiatorventiler. Men jag orkar inte slabba med vatten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Icecap »

jakob: "Du avger fortfarande värme där du inte önskar"
Nej! Hade temperaturen fortfarande varit för hög hade jag isolerat för lite, helt sant - men när temperaturen är korrekt har jag isolerat helt lagom!

Jag skrev ingenstans att jag ville ha frost i det rum, bara att 25°C var för mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av nyman »

Den stora förvirring som många har när det gäller shuntstyrning i samband med pelletseldning kommer nog från att de läst på Värmepumpsforum. Att värmepumpar kräver en låg framledningstemperatur för att fungera överförs helt okritiskt till pelletseldning där framledningstemperaturen inte spelar någon roll för eldningsekonomin så länge man har termostater på elementen.
Som tur är har Thermomatic CJB som bara klarade av innegivare slutat säljas men många pelletseldare har lurats att köpa en shuntstyrning med innegivare av det här oseriösa snacket.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Jakob »

Icecap:

Ja men där du inte kan isolera då? I mitt hus (torpargrund) så går ledningarna delvis i/under golvisoleringen och då kommer det läcka värme ner i grunden. Jag har ingen källare som kan ta upp spillvärmen. Jag kan INTE isolera där utan att bryta upp golven värmen som avges där kommer INTE mitt hus tillgodo.

Det är lätt att inse att ett hus som ovan kommer att tjäna på att ha låga transmissionsförluster mellan radiatorerna. Det enda sättat att minska dessa är att hålla tempen i rören så låg som möjligt.

Mitt hus är knappast unikt i sin konstruktion heller.

Den som kallar ovan för "tomsnack" bör nog själv ta sig en funderare.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av nyman »

Tror det är ytterst få stugor med torparuppbyggnad där man eldar pellets. Men i de fall värmeledningarna är olämpligt dragna får man ju självklart se till att minimera förlusterna.
Låg framledning och högt flöde för att klara av värmetransporten ger i stället två halvvarma ledningar som läcker värme så bästa metoden där är nog att dra om ledningarna inne i huset.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Icecap »

Jakob: det är ju vad jag alltid har predikat: värmeförlust är värme där man inte vill ha/behöver det. Har du torpargrund och värmerör som i stort går utomhus är det ett mycket tydligt exempel på var man kan göra en insats som verkligen sparar in pengar.

Om det är möjligt att isolera rören under golvet hos dig kommer det jobb och den utgift att vara mycket värd för dig, mycket mer än en sänkning av framledningstemperaturen! Det ger en mycket minskat förlust.

Men kan du inte isolera är en sänkning av framledningstemperaturen en given väg om du inte kan flytta in rören i huset, den sänkning ger dig dock bara en lite minskat förlust.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Abbe »

En mysig liten egenhet med shuntstyrningen är ju att den ofta öppnar mer & mer ju kallare pannan blir och på så sätt bidrar till längre gångtider...tycker jag.

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Icecap »

Abbe: nja... inte det heller faktisk. Gångtid beror på brännareffekt, värmeuttag från pannan och pannvolym, vilotid beror på värmeuttag från pannan.

Om en shuntstyrning ger minskat uttag pga. en sänkning av temperaturen där det räknas är resultatet en minskning av värmeuttaget vilket såklart ger längre vilotider vid samma övriga förutsättningar.

Så om en shuntstyrning ger en minskning av förlusterna, t.ex. vid feldragna rör vid torpargrund, kommer bieffekten att vara att brännaren kör mer sällan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar