Kan jag sänka shunten på pannan?

Lillaellie
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 27 okt, 2014 11:32
Ort: Skutskär
Kontakt:

Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Lillaellie »

Hej!

Jag vet inte om det kommer att vara en dum fråga, men alla är vi ju barn i början. :)

Vi har installerat en pelletsbrännare som från början strulade lite, men nu verkar den fungera som den ska. Det är en EP mini och inställd efter Altbergs rekommendationer. Problemet är väl mest just nu (ett hyggligt i-landsproblem) att sedan vi installerade brännaren snittar vi på mellan 27-30 grader inomhus på nedervåningen. Shunten på pannan brukar stå på 5 av 10 möjliga. Alltså hälften värme och hälften varmvatten.

På övervåningen finns det termostater på elementen, men på nedervåningen saknas dessa då förra ägaren tog med sig dem när han flyttade. Jag har fått höra att jag kan ställa om shunten till "mer" varmvatten, eftersom det går att reglera detta genom pannan.

Men hysteriska jag är ju orolig att vattnet i så fall kommer att bli FÖR varmt. Brännaren går upp till mellan 80-85 grader innan driftvakten slår på och vi har ett sprillans nytt expansionskärl.

Vågar jag sänka shunten så att det går att vara på nedervåningen, innan vi får råd att köpa nya termostater till våra underbart vackra, gamla element som jag vägrar byta ut!

Hur som helt så känns det lindrigt i jämförelse med när vi eldade med ved. Får massor med tid över till att skriva ett långt foruminlägg till exempel! =)

/Ellinor
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av mrxswe »

Ja det kan du göra, ställ den så att ni får den temp. ni vill ha. Du kan behöva justera i bland beroende på ute temp.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Lillaellie
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 27 okt, 2014 11:32
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Lillaellie »

Tack snälla du för ditt snabba svar! =) Springer genast ner i källaren!

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av nyman »

Blir mycket dyrt att hålla rumstemperatur i en källare. Jord och grus utanför källarväggen suger åt sig mycket värme.
Tips om dyra shuntstyrningar kommer som ett brev på posten så fort värme nämns men hjälper tyvärr inte i det här fallet. Sätt termostater på gammelelementen i källaren, är bara att byta de gamla vridkranarna.
För någon sorts kranar måste det väl finnas.
Hur varmt vill du ha i källaren när det är full vinter ute?

Kontrollera ifall källarenementen är anslutna till en ledning som kommer från shunten, Var förr ganska vanligt att man kopplade ett par element i källaren direkt till pannan. I så fall påverkas de inte alls om shunten stängs utan fortsätter blåsa på full värme.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av danei »

Nu var det ju inte källaren det handlade om.
Varmvattnets temperatur påverkas inte alls av shuntens inställning. Om det suttit termostater på radiatorerna så finns ju ventilerna redan där. Då är det inte någon stor investering att sätta dit termostater. Har du någon bild på ventilerna?
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av teufel »

Du tjänar en bra slant på att ha en automatisk shunt som sänker temperaturen när det är högtryck och fullt solsken i februari på dagarna, t.ex. Så att man slipper gå och pilla på shunten hela tiden.
Min givare till shunten sitter i köket, med ett köksfönster mot sydväst. Så i stort sett hela eftermiddagarna i februari är elementen kalla, men det märks inte på rumstemperaturen. :)
Framemot kvällen går de igång igen, och då höjs temperaturen i sovrummen - där är man ju ändå inte under dagarna.

Sen är det bra med moderna ventiler på elementen också. Om du har råd, så lägg till en slant så att du får individuell temperaturstyrning på respektive rum/element.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Icecap »

En automatisk shuntreglering är en hjälp - men i grunden onödig när ni får monterat termostatvred på elementen.

Men det en shunt gör är att blanda mer eller mindre varmt pannvatten in i elementkretsloppet. Varmvattnet är i grunden opåverkat av detta om inte panntemperaturen sjunker allvarligt.

Om varmvattnet är för varmt kan man montera en termoreglering på den så att den aldrig överstiger en viss temperatur. Tyvärr är det inte ovanligt att den reglering (typ termostatvred på duschen) kan kärva efter ett tag när det blir lite smuts i den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av nyman »

teufel skrev:Du tjänar en bra slant på att ha en automatisk shunt som sänker temperaturen.
Och var gör du den stora förtjänsten någonstans? Många har blivit lurade av sådant här tomsnack. Läser du på värmepumpsforum så handlar det här om pelletseldning.
Enligt din rekommendation skulle TS dels punga ut med 3000 för en onödig shuntstyrning och dels tvingas ha lika varmt i källaren som i vardagsrummet. Skulle bli riktigt dyr uppvärmning i det huset pga. en helt felaktig rekommendation.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Jakob »

Förtjänsten är att man inte övervärmer huset med värmen som rören läcker in i huset. Är det "för varmt" inne så tjänar man lite på detta. Man kan ju jämföra det med att ha en välisolerad panna eller oisolerad panna. Om det läcker onödigt med värme in i pannrummet eller i väggar/golv så det blir övervarmt är ju sak samma. Det är värme du måste skapa i systemet som du inte vill ha.

Jag säger inte att man tjänar mycket - men tjänar - det gör man.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av danei »

Du får ingen övervärme eftersom termostaterna reglerar.
Du får ingen förtjänst så länge investeringen överstiger besparingen.

Varmvattnet har antagligen en blandningsventil som reglerar vattentemperaturen.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Jakob »

Beror ju helt på hur radiatorerna är kopplade. Att det inte flödar genom en radiator betyder ju inte att det inte flödar i rören parallellt med denna radiator i ett 2-rörssystem.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av teufel »

Antar att de flesta i dagens läge har ett 2-rörssystem.

Skillnaden i temperatur mellan olika rum reglerar man med radiatorventilerna.
Full blås i vardagsrum, toa, kök. Lite mindre i sovrum där det ska vara kallare när man sover.
Givaren placerar man i det rum som man vill ha mest värme i, relativt andra rum.

Vad man tjänar är att inte behöva trycka ut mer värme än nödvändigt till radiatorerna när man ändå får ett tillskott genom solinstrålning.

Ska man räkna intjänandetid så får man beakta att ett sånt reglersystem har en beräknad livslängd på ca 20 år, ev med byte av transformator efter 6-8 år. I övrigt får man se till det beräknade pelletspriset framöver. Jag har inte mätt men jag beräknar att jag tjänar 1-2 kg per dag med sol och högtryck på vintern.
Lägg dessutom till att jag inte behöver gå och pilla på shunten när det blir varmare/kallare ute. Min "tröghet" att inte vara där precis när det behöver justeras gör ju också att jag tjänar på det, dvs i början och slutet av eldningssäsongen.
Sen är det ju bekvämt också, och jag tycker att en sån sak som värmereglering ska vara så automatisk som möjligt. Jag har ju annat att göra... :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Icecap »

Jag har termostatvred på samtliga element i hela huset. Jag har ingen värmerör som går utomhus eller på andra sätt värmer kråkorna.

En shuntstyrning skulle alltså sparar mig precis 0:-.

Jag var dock tvungen att isolera rören i ett enda rum där det blev onödigt varmt. Detta hade en shuntstyrning inte hjälpt med ändå då det helt enkelt var tvunget att vara ganska mycket värme i de rör som gick genom för att hålla vardagsrummet varmt, det var helt enkelt för mycket yta oisolerat rör i förhållande till rummet.

Den isolering lönade sig - men hur snabbt kan jag inte svara på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rosvall
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 14:43

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av rosvall »

Jag kan rekommendera digitala termostater.

Köpte dessa 3st av dessa: http://www.conrad.se/Radiatortermostat- ... 60_0812040
Kostade 300kr st i Januari förra i år.

Tyckte att de funkade bra så handlande 6st till från tyska sidan http://www.voelkner.de/ betalada då ca 14 € st för 6st.

Nu när temperaturen svänger mycket tycker jag att de jobbar bra, stryper ner så att det inte blir varmt inne.
Var orolig för att de inte kulle fungera eftersom temperatur sensorn sitter så när elementet, men det har fungerat förvånansvärt bra!

Jag har även justerat ner några element i källaren som bara har gamla vred och kan nu shunta ut bra varmt vatten utan att det påverkar pelletsförbrukningen som innan. (Mäter och loggar den ganska noga).
Jag har ingen shunt styrning.
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kan jag sänka shunten på pannan?

Inlägg av Stegatorparn »

Lite information om radiatorventiler och termostater.

Radiatorventiler tillverkas av ett flertal fabrikanter som även gör termostater som passar till de egna ventilerna. Varje fabrikant har sin fattning för anslutning av termostat, vilket medför att det inte går att direkt blanda fabrikat utan en speciell adapter eller speciellt utförande av termostaten.
Vid köp t.ex. från Conrad som nämndes i inlägget ovan, måste man alltså veta om det finns adaptrar och där välja rätt som passar min ventil.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar