Jag vet inte om det kommer att vara en dum fråga, men alla är vi ju barn i början.

Vi har installerat en pelletsbrännare som från början strulade lite, men nu verkar den fungera som den ska. Det är en EP mini och inställd efter Altbergs rekommendationer. Problemet är väl mest just nu (ett hyggligt i-landsproblem) att sedan vi installerade brännaren snittar vi på mellan 27-30 grader inomhus på nedervåningen. Shunten på pannan brukar stå på 5 av 10 möjliga. Alltså hälften värme och hälften varmvatten.
På övervåningen finns det termostater på elementen, men på nedervåningen saknas dessa då förra ägaren tog med sig dem när han flyttade. Jag har fått höra att jag kan ställa om shunten till "mer" varmvatten, eftersom det går att reglera detta genom pannan.
Men hysteriska jag är ju orolig att vattnet i så fall kommer att bli FÖR varmt. Brännaren går upp till mellan 80-85 grader innan driftvakten slår på och vi har ett sprillans nytt expansionskärl.
Vågar jag sänka shunten så att det går att vara på nedervåningen, innan vi får råd att köpa nya termostater till våra underbart vackra, gamla element som jag vägrar byta ut!
Hur som helt så känns det lindrigt i jämförelse med när vi eldade med ved. Får massor med tid över till att skriva ett långt foruminlägg till exempel! =)
/Ellinor