Ja, de här trådarna är lite lustiga för det går nån form av prestige i hur "snålt" respektive pannrumstomte lyckats justera sin energiförbrukning. Vill dra en jämförelse. När jag tog körkort var inte fokusen på att man skulle bli så bra förare som möjligt tack vare utbildningen i körskolan utan statusen var klockren, den som tog minst lektioner var kung! De som klarade sitt körkort under 10 lektioner hummades det positivt om men de som gjorde det under 6-7 var legender. De som körde som privatister och därmed inte la en spänn på annat än bensin och sina föräldrars fasa, var GUDAR...
Sen kan jag se en fördel med att räkna och ha lite koll på sin förbrukning (inget krav på att den ska vara rumsren eller ens konkurrenskraftig mot något luddigt förbrukningsideal här på pelletsforum) som nybörjare. Jag gjorde som många andra är. Räknade säckar, undrade om det var ok, tyckte det var dyrt och oroade mig över om jag "låg rätt" i förbrukning. Första två vintrarna var jobbiga kan jag säga. Dock finns det en poäng att iaf i början hålla koll. Speciellt som jag hade en helt ny anläggning som faktiskt behövde justeringar. Avdrifter i förbrukningen är ju enklare att uppfatta om man någorlunda har koll på vad man hällt i och när. Justeringarna över tid gjorde nytta och man kunde på så sätt se att justeringarna gjorde nytta (ibland blev det omvänd nytta, det drog mer). Men som sagt, under sådana omständigheter är det ju bra att ha lite koll. Man kan säkert krama ur mer energi ur det man eldar men, det är bra som det är. Jag är lycklig bara pannan går med tanke på hur mycket meck det varit de första åren...
En annan parameter (som jag sällan kollar längre) är rökgastemp. Det var jag fixerad vid länge någon nytta var det väl, en gång precis i början, hade jag missat att hänga fast en fjäder i en turbulator efter sotning (den stod rakt ner i asklådan) varpå det blev en hiskelig rökgastemp längre upp. Tack vare att jag kollade tempen upptäckte jag problemet samma kväll och meckade iordning det.
Min förbrukning?
Jag bränner en pall i veckan (minst), ensam i huset och jädra stort badkar!
Är det -18 ute är det gött att gå med bar överkropp och adidasshorts hemma, så jag siktar på runt 29-33 grader i köket, sen kan man alltid elda lite ved i köksspisen och köra 9kW byggfläkt så termometern får nått att tänka på. Går allt som man tänkt sig, får man ibland faktiskt köra ac:n på max, annars svettas man ju?
Må gott.