Hur mycket har ni förbrukat i höst?

FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av FRS05 »

Kan alltid vara intressant att veta hur mycket/lite pellets ni andra har förbrukar i höst? Jag har i alla fall gjort av med exakt 49 säckar de 49 senaste dagarna. Så med andra ord har jag snittat 1 säck om dagen. 0,7 säckar har gått till uppvärmningen.

En bra erfarenhet jag fick när jag eldade med pellets i sommar var att jag fick reda på hur mycket jag förbrukar på disk/dusch osv. Det var i alla fall i snitt 0,3 säckar om dagen som gick till det. Därav jag vet hur mycket som går åt till uppvärmningen...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av d_anders »

Det är nog inte 100% linjärt. Jag tror alltså att nu när du eldar mer så går det inte riktigt lika många kg till varmvattnet som det gjorde i somras. De senaste två veckorna har jag förbrukat ganska precis 6 säckar / vecka, innan dess lite mindre. Jag har ungefär 20 grader inne och runt 18 i källaren. Ca 125 + 70 kvadratmeter.
Senast redigerad av d_anders den fre 07 nov, 2014 19:23, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av mrxswe »

Har just installerat en ny brännare, så på dom 7 dagar med nya brännaren så är förbrukningen ca 15 kg per dygn
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här har brännaren inte börjat jobba för värmebehovet ännu (luftvärmepumpen räcker än så länge).

Dock går den två gånger per dygn för varmvattenbehovet, vilket drar cirka 4 kg pellets/dygn.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Erik_73 »

Har gjort av med 36säckar sedan 1 Sep, ett snitt på 8,47kg/dygn...för enbart varmvatten har det gått ca 3,4kg/dygn då shunten varit stängd under sommaren
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Honda »

Hela året:
Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av VH Baronen »

1 säck per dygn (med två tonårsdöttrar)
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
ZiLLER
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 28 feb, 2013 11:45
Ort: Genarp (Lunds kommun)

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av ZiLLER »

Hela året 2014 hittils och lite 2013.

Bild
KMP Uno 2006 nu med fungerande automatisk tryckluftsrengöring av panna och brännare
PX21 2006 7.5 med 20graders hysteres
Tigex 25 Dragregulator
KMP Veckoförråd
Dovre Övralid med Dovre 2200 CB
137kvm 1,5 Tegelhus från sekelskiftet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Roli »

Att ange säckar per dygn eller vecka är ingen bra enhet, då den inte säger någonting om det är bra eller dåligt.
Värmer man 300 kvadrat med 10 säckar per vecka kan det vara bra men använder man lika mycket till 30 kvadrat så kan det anses dåligt, allt beroende på förutsättningarna runt om.

Skall det vara någon som helst mening med att ange sin förbrukning så får man skriva lite mer. Förbrukningen bör kopplas till en area, medeltemperaturen utomhus anges och antalet personer i hushållet måste finnas med. Först då börjar det bli möjligt att jämföra men blir ändå inga bra jämförelsesiffror då det finns fler aspekter som borde tas upp som t.ex vind, ålder på hus, isoleringsgrad mm, mm, mm.

Dvs det är svårt att jämföra förbrukningar med varandra då ALLA parametrar ÄR olika för varenda en som skriver in sin förbrukning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av grey »

Håller med Roli .. det är så mycket som spelar in så det är svårt att jämföra rättvist med ett annat hushåll . Men för min egen del så räcker det med att jämföra med mig själv . I säckar och antal pallar . Det ger mig ett tillfredsställande statistik .
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av FRS05 »

Visst har ni rätt om det. Om mig står det dock ganska mycket av den varan i profilen. Annars kan man ändå få en hyfsad bild när många skriver. Exempelvis kan jag jämföra min förbrukning med de som har postat graferna. Ser jag exempelvis att de gjorde av med 1000kg i Februari och 500kg i Oktober, kan jag se om min egen förbrukning skiljer likt de dessa månader.

Så det går att utläsa rätt mycket. Men någon skarp hjärna kanske kunde utforma en "formel" vi kunde använda oss av här inne i liknande trådar som denna. Kg per kvadrat, inräknat med ens temperatur inne eller liknande. Något helt sanningsenligt går givetvis inte att få ut för isolering exempelvis är rätt svårt att få med.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av kay »

Jag har slutat räkna säckar eller liknande. Det blir ju inte billigare ju mer jag räknar. Det blir ju vad det blir och det får man ju helt enkelt hacka i sig om man vill ha någon värme :D Men det är ju bara mitt eget tycke.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av rod02 »

Jag kollar inte så mycket här heller. Betalar och ler...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Brynäs »

Efter 8 år pelletskörning så har jag slutat tänka på hur mycket det går åt,det enda jag gör är att sota ur panna o brännare regelbundet. :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av manin »

När man var nybörjare då man tagit fram anteckning och penna varje dag, vecka och månad minns jag,
"ha ha ha" om man tittar bakåt in år 2005-2007 inne här vad man var mycket snack om förbrukning, det minns jag :lol:

Idag bryr jag inte om det länge så bara att man vet hur många säckar man behöver under vinter så bara att beställa och betalt. Då ingen att vara bekrymma. Fast jag antar att det blev lite mer än fjolåret eftersom jag köpte hus den 2:a november var inte ordentligt under höstens och körde ibland med el.

Så nu är det bara pellets gäller. Försöker undviks att använda el är rätt förskräck när mätare visar sig som en klocka sekund " tic tic tic tic " stannar aldrig ...

Och ska inbyte med nya energi fönster nästa vecka, som har nu är ett glas koppling fönster och kallras om natt. Det kan bli säker stor effektiva skillnad före och efter. Hoppas jag :-)

Dess exakt ett år har jag förbrukat drygt 4600 kg men inte under 2 månader somras, tack vara att vintras var inte så riktigt vinter utan som höst här Skåne jämföra med år 2010-2011 var långvarig snö och kallt.

Må gott :thumright:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar