Hur mycket har ni förbrukat i höst?

FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av FRS05 »

Jag kommer säkerligen sluta räkna med tiden, men nu är det ganska lätt för mig att räkna. Håller bara reda på hur många säckar jag slänger ner i förrådet och skriver ner vilket datum jag fyllde. Vid det här vädret håller förrådet ungefär 3 veckor innan jag behöver fylla på så det är inte så stor arbetsinsats.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Dave »

Håller med de gamla rävarna...har eldat i snart 9 år och räknar inte förbrukning längre. Ligger i snitt 2-5kg/dygn på sommaren och 10-20kg/dygn på vintern fördelat på 140 kvm boyta och 60 kvm biyta 2 tonåringar ( som står för 90% av vv förbrukningen och 90% av elförbr.) och 2 vuxna.
Och som tidigare nämnts så är det kg delat med yta så man får ett värde per kvm.
Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av nyman »

Förbrukat idag 67 säckar på 85 dagar (sedan brännaren startades). Gammal träkåk 150 kvm och tvåglas.
Begriper inte heller varför man ska logga och mäta och surra om 3 kW hit och 8 kW dit när man väl har fått till det. Blir ju bara förvirrande för nytillkomna pelletseldare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Honda »

Ähum Nyman... för det första har du ju nu själv loggat "67 säckar på 85 dagar" och vad jag kan se så är du den första som nämner något om kW i den här tråden... :)

Största nyttan som jag ser det med en (automatisk) logg av förbrukningen är att jag vet exakt hur mycket pellet jag har kvar och får en mycket bra uppskattning om när förrådet tar slut. Inte ovärderligt, men en bra hjälp är det då man har bulkförråd och leveranstiden varierar mellan två och 14 dar. Som mest bränner jag 1 ton på 14 dar, så det gäller att ha koll på vad som finns i förrådet så jag inte beställer för mycket eller blir utan i vinterkylan.

Men eldar man småsäckar i en liten stuga så är det väl mest en rolig hobby att skriva upp förbrukningen. Folk loggar ju steg, löpsträckor, puls och allt möjligt sånt också. Det finns tom webbsidor där man kan jämföra med andra, så det är väl inte konstigare att logga säckar och jämföra det?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av FRS05 »

Det här är väl lite av ett entusiast forum för pelletseldare med så rätt konstigt om det inte vore en hel del här inne som loggar sin förbrukning. Inte för att jag är någon sådan, jag vill egentligen bara ha värmen smidigt och billigt. Men jag tycker det är roligt att sitta här inne och läsa en del ändå.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Erik_73 »

Nyman! om du som du säger inte begriper varför man ska logga o mäta varför gör du det då?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av jimmy28 »

Detta är inget exakt värde men vi har gjort av med ungefär 3,25 säckar i veckan sedan 1:e september när jag startade brännaren tills idag. Första månaden var enbart till varmvatten.

Gjorde ett högst ovetenskapligt test under september efter otaliga diskussioner med bekanta om det är billigare att köra pellets på sommaren mot att köra separat varmvattenberedare.

Under hela september var shunten stängd plus att kulventilen som sitter på radiator ledningen från pannan var stängd och då gick det åt i genomsnitt 2 säckar pellets i veckan. Nu är det långt i från exakt men eftersom jag inte har någon elmätare monterad direkt på beredaren, men det blev ungefär 100 kWh mindre elförbrukning under den månaden. Vilket borde innebära att det är mest ekonomisk åtminstone för oss att köra v-v beredare under sommarmånaderna.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av nyman »

2 säckar i veckan inkluderande disk och dusch är ett bra värde. 110 mm insatsrör hjälper kanske till lite att nedbringa draget genom pannan när brännaren inte går.
Hur bra fungerar det med insatsröret och 9 meter skorsten?
Har också 9 meter skorsten men sotaren säger att det inte fungerar med insatsrör då.
Blir det inget problem med draget och får du aldrig "varmt fallrör"?
En VikingBio eldar ju på med högre effekt än min brännare.
Har du alla turbulatorer kvar i pannan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Jakob »

Jag har 4.5m FuranFlex 125 insatsrör med ca 15kW effekt. Det går precis på gränsen, men det går.

mvh

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av jimmy28 »

Än så länge har jag inte haft några som helst problem med insatsröret.
Sotaren provtryckte skorstenen när vi flyttade in förra hösten och skorsten läckte väl som ett såll mer eller mindre. Men det var sotaren som informerade om att vi kunde sätta i ett insatsrör om vi ville använda skorstenen.
Hade även 3 olika firmor som var och tittade och lämnade offert och det var ingen som nämnde något om att höjden skulle vara något problem.Så det har jag aldrig funderat på.
Men det verkar som att jag har rätt bra drag, snarare för mycket än för lite skulle jag tro i så fall.
Vad jag vet så har aldrig brännarröret blivit varmt, brukar känna på det när man är nere och kollar till pannrummet.
Det är snarare kallt, har läst någonstans att det bör bli ljummet men det tycker jag inte att mitt blir.
Första månaderna körde jag ändå på högeffekt.

Det fattas 2 turbulatorer av 9 så det är kanske det som får det att fungera.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har också en 9 meters skorsten med 125 mm insatsrör och det har aldrig varit problem med draget.
Ju högre skorstenen är ju bättre blir draget. Därför är det viktigt att höga skorstenar är försedda med dragbegränsare.

Blir fallröret inte ens ljummet är det för högt drag.
Testa att stoppa veckade hålband i de återstående kanalerna.
Rökgastemperatur?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Jakob »

Mitt fallrör blir ljummet under drift nere i "böjen". Ca 10 min efter stopp så blir det ca 45 grader i böjen innan det blir kallare igen.

Ev drag som är på gränsen att vara för lågt upptäcks snarare när pannan stoppad och värmen potentiellt vill börja gå bakåt än under drift.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av jimmy28 »

Har också fått lära mig att ju högre skorsten desto bättre drag.
Har bara en Tigex25 så den är antagligen för liten.

Har funderat på det där med veckade plåtband, men sen har jag fått för mig att det blir högre mottryck och att det sliter mer på brännarröret osv. Rätt eller fel?
Om så är fallet så är ju frågan om det är lönt.

Har inte kollat rök tempen på ett tag :oops:
Men har för mig att den brukar ligga runt 170grader ny sotad panna, så det är väl för mycket egentligen. Om nu den där termometern stämmer.

Får väl kolla det, plus mäta tempen på fallröret under drift och efter drift.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av Stegatorparn »

Motståndet i pannan påverkar inte brännarröret.
Det gör däremot den effekt brännaren är inställd på, samt framförallt hur väl brännaren är injusterad.
För stort luftöverskott äter stål.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Hur mycket har ni förbrukat i höst?

Inlägg av jimmy28 »

Ok, tack för hjälpen. Ska testa det där med plåtbanden då.

Back to topic:

De sista 4 veckorna har jag i genomsnitt gjort av med 0,6 säckar om dagen. Vädret här har varit ovanligt milt för årstiden. Medeltempen har nog legat runt 10+
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Skriv svar