Hur man mäter verkningsgrad

Skriv svar
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Hur man mäter verkningsgrad

Inlägg av Eldvin »

Varsego!
digitalyfun
Prima virke

Inlägg av digitalyfun »

jag har mätt min verkningsgrad på pannan på ett mycket smidigare sätt
Mät först hur mycket pellets det går åt på ett dygn
stäng sedan av brännaren och plugga utloppet på pannan med en boll med isolering
kör sedan pannan på samma temp med elpatronen i ett dygn och läs av förbrukningen på elmätaren
sen kan man ju räkna fram genom att jämföra antal kg/kwh pellets det gått åt mot vad pannan har för förbrukning på el så ser man ju vad som läcker bort genom skorstenen + vad pannan har för verkningsgrad

detta är ju med förutsättning att man kan köra på el dvs och och att man får en ungefärlig verkningsgrad
jag har kommit fram till att min skorsten drar ut ca 15kwh per dygn ur pannan på detta sätt genom att köra på el med eller utan plugg i rökröret
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
Hellmertz
Ungskog

Inlägg av Hellmertz »

Hmm..?

Det kräver ju att du har samma förutsättningar.
Att du tar ut lika mycket varmvatten.
Att dygnsmedelteparaturen är den samma.
Att det blåser lika mycket ute.
Att det är lika mycket folk i huset.
Att det är lika mycket spring i dörrarna ( ytterdörr )

osv...

Tyvärr är det inte så lätt.. :roll:
Viking bio, Albin DeLuxe villapanna 20kw, EVR shuntautomatik.
150kvm + källare från 1945 , förbr ca: 3 säck/dygn med 6 minusgrader ute.
digitalyfun
Prima virke

Inlägg av digitalyfun »

Jo visserligen men när jag gjorde läkagetestet hade jag ingen förbrukare på pannan dvs shunt och golvärmesystem avstängt
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Shuntar läcker ofta en hel del.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Inledning till verkningsgrad 1 !!!!

Förgasning av pellets till brännbar gas sker i tre steg

för att få bästa verkningsgrad gäller att förgasnings temperaturen ligger rätt för dessa tre steg

Bakgrunden är naturens lagar att brännbara vedgaser frigörs vid olika höga temperaturer!!

Tre olika syre insläpp kan vara nödvändiga 1 / primär 2 / sekundär 3 / teritärluft insläpp.

Jag är inte helt säker på att dagens fina instrument ens klarar av att mäta den totala förgasnings verknings graden!! Utan det bara blir en gissning ???
--------------------
Sedan ska de alstrade vedgaserna förbrännas så effektivt som möjligt.

-------------------------------------
Inledning till pannans verknings grad 2 /

Detta bestäms av konvektions ytans storlek i förhållande till effekt som ska ta upp !!

Det gäller att det är harmoni emellan temperatur och konvektions ytans storlek detta för att ta tillvara på den effekt som gaserna innehåller detta bestämmer i sin tur hur heta rökgaserna är som lämnar pannan !!!

-------------------------
När vi har ett kunnande om hur stabilt förbrännings luftflöde påverkar resultatet, så förstår vi hur viktigt der är med bra dragbegränsare som kan hålla skorstenens undertryck så nära önskat önskat undertryck i Pascal det går.
OBS!! rekommenderat undetryck för pellets är från 10 till max 15 Pascal
Varför just 5 Pascal i variation av undertryck bestäms av egna naturens lagar !!
lagom trög lucka men ändå lättdriven ger stabilitet i regleringen utan att de blir alltför ryckigt drag
( = fladdrig lucka )
Senast redigerad av Olle45 den mån 10 feb, 2014 00:42, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Anledningen till att man släpper in luft på två eller tre ställen i en pelletsbrännare är frö att den ska hålla. Om alla luft skulle föras in via den primära förbränningsplatsen skulle den bli så het att inga normala material håller. Därför eldar man där med luftunderskott och förgasar pelletsen, sedan kan man tillföra sekundärluft på ett sätt så att lågan inte är i direktkontakt med godset.

Du han tidigare snackat om att det skulle vara hopplöst att mäta, men vad är det du menar är svårmätt?
Tjära? koloxid? eller är det något mystiskt ämne som ingen vet namnet på?
om man mäter undertrycket i pascal, millimetervattenpelare eller någon annan enhet är fullständigt utan intresse. Amerikanerna gillar antagligen tumkvicksilver, och det går lika bra. Det ska inte vara stabilt i tryck inte pascal. Det är en fördel om det är stabilt. Olika brännare är olika känsliga för variationer, men ett konstant undertryck är en fördel. (oavsett enhet)

Upptaget i pannan beror som Olle skrev på hur stor den upptagande ytan är, men även hur flödet ser ut. Turbulens, hastighet mm. Det är därför en turbulator kan påverka en pannas värmeupptag. Den påverkar inte pannans yta.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag föredrar att föra den här typen av diskussioner offentligt. Följande fick jag som PM från Olle45
Olle45 skrev:Hej danei

Det är helt rätt att all förbrännings luft inte kan vara Primär luft !!

Nu har jag lite erfarenhet ifrån gengas tidens generator gas...
Vad har denna erfarenhet med pellets brännare att göra....

Min egen upptäckt är att ved avger tre olika brännbara gaser, kan i sej vara fler !!
Men de tre brännbara vedgaserna ger markant svar på när allt stämmer!!

Hur det ger sig till känna fullt synbart och mätbart !!
1/ Glödbädden ändrar markant färgen när rätt temperatur infinner sig !!
Ifrån vitgul till mörk röd glöd samtidigt sjunker glöd temperaturen exakt i 100 tals °C
har jag inte koll på !!

2/ Vid omslag av förgasnings processen övergår gasförbränningen till ett gasol liknande låga, alltså gasen brinner långsamare och fylligare..
samtidigt sjunker rökgastemperaturen markant, ( fullt mätbart )

Vet att det inte går att jämföra en pelletsbrännare med gengas generator !!
men jag vet också att all brännbar gas inte frigörs vid vanlig förbränning !!

Därför kan aldrig all vedgas utvinnas vid pellets eldning utan bättre kontroll av luftflödet och temperatur...

Mvh Ruben
Jag är införstådd i hur en gengasgenerator fungerar. Riktigt vad du menar vet jag dock inte. Men var i hela friden skulle denna energi som inte utvinns ur pelletsen ta vägen menar du? Som jag ser det så blir det via tjärämnen eller koloxid, dessa är inte svåra att upptäcka i rökgaserna.

När det gäller gengasagregat så vill du ha så pass hög temperatur i förbränningen att tjärämnen bryts ned. Samtidigt vill du ha en het reduktionszon för att koldioxiden ska reduceras till koloxid, samt en del vatten också spjälkas och bildar vätgas och koloxid. För att detta ska ske behöver man en hög temperatur som tillför energi i denna endoterma reaktion. Det är en process som inte var helt lätt att få att funka bra i ett vedaggregat,. Förutsättningarna förändras markant från nyfyllt till tomt aggregat. Gengasagregat har absolut intressanta processer, men likheterna med en pelletsbrännare tycker jag inte är särskilt stora.

I en pellets brännare vill du först ha en temperatur som är så pass hög att den förgasar allt, men inte så hög att den skadar brännaren. I sekundärförbrännignen vill du ha så hög temperatur att alla tjäämnen förbränns. Samtidigt som man inte vill tillföra s¨å lite luft som möjligt för att få bra verkningsgrad, men ändå fullständig förbränning. Något som alltid blir lite av en kompromiss.
digitalyfun
Prima virke

Inlägg av digitalyfun »

Min beräkning av verkningsgraden stämde på siffran med vad rörmokaren fick fram med sina instrument
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

På de sättet får du fram system/totalverkningsgraden men för att få likvärdigt bör du inte plugga skorsten då du kör på el för där tar du bort en förlust som du har med pellets..
Men hittar man av så man har rätt yttre förutsättningar som temp/vind/fukt samt att man gärna gör detta då ingen är hemma å tappar vatten mm så ska det stämma rätt bra..
De händer då å då att de är helt vindstilla några dar i sträck med samma utetemp :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
digitalyfun
Prima virke

Inlägg av digitalyfun »

Har testat med både pluggad och opuggad panna på el och vad jag kommit fram till så är verkningsgraden ca 93% på pannan med brännaren i 15kW läge och 78% i 20kW läge med alla turbulatorer i
Skriv svar